ارتباط سوریه با مذاکرات هسته ای ایران/اکنون زمان جنگ رسانه هاست

“محمد صالح صدقیان” رئیس مرکز عربی پژوهشهای ایران در تشریح اهداف غرب برای مداخله در سوریه به خبرگزاری مهر گفت : کشورهای غربی به منظور ایجاد زمینه ای برای مداخله در مسائل سوریه اقدامات متعددی انجام داده اند که از جمله آن برگزاری نشستهای پیاپی است. به طوری که طی یک هفته سه اجلاس بین المللی با عناوین مختلف در قاهره، ژنو و پاریس برگزار می شود. به نظر من کشورهای غربی از تشدید فعالیتهای خود علیه سوریه دو هدف را دنبال می کنند؛ یکی سرنگونی نظام سیاسی سوریه است که طی دهه های اخیر در چارچوب مقاومت عمل کرده است، دیگری تضعیف ایران در منطقه است. یعنی نباید مسئله ایران را از یاد ببریم.

با بررسی رابطه بین تحولات سوریه و مذاکرات هسته ای ایران می بینیم کشورهای ۱+۵ راغب نیستند این مذاکرات به نتیجه ای با ایران برسد که نشانه های آن در مذاکرات اخیر در استانبول، بغداد و بعد مسکو مشهود بود. علت این است که آنها منتظرند ببینند در سوریه چه اتفاقی می افتد. در عین حال هم به سوریه فشار می آورند و با فشارهای اقتصادی که به ایران وارد می کنند در انتظار دستیابی به نتیجه دلخواه خود هستند.

 

مدیر دفتر شبکه تلویزیونی کویت در تهران با تحلیل عملکرد رسانه ها در تحولات سوریه اظهار داشت : ما نباید از مسائل واقعی در سوریه غافل شویم. درگیری هایی در این کشور رخ می دهد در حمص، ادلب و دیگر مناطق گروههای شورشی به رویارویی نظامی با حکومت اسد روی آورده اند به طوری که خود وی در زمان تشکیل دولت جدید اذعان کرد که این دولت جنگ است. پس در این کشور درگیری نظامی وجود دارد.

 

اما اقداماتی که رسانه های غربی و همراستا با آنها شبکه های منطقه ای مانند الجزیره و العربیه انجام می دهند، بزرگنمایی و بحرانی جلوه دادن این شرایط است. این البته موضوعی است که انتظارش هم از طرف آنها می رود.

 

رسانه های ایرانی نشان داده اند می توانند ابتکار عمل را در دست بگیرند، در جنگ افغانستان این اتفاق افتاد و در عراق هم شبکه العالم  به منبع اصلی اخبار این جنگ تبدیل شد.

مسئله ای که مطرح است این است که ما در این میان چه می کنیم؟ آیا رسانه های ما در سوریه دفتر و خبرنگار دارند؟ چرا رسانه های ما ارتباطی با مردم سوریه ندارند و از مخالفان مداخله خارجی در سوریه مصاحبه و گزارش تهیه نمی کنند؟ آیا این علت این ضعف رسانه ای ممانعت دولت سوریه است و یا ما کوتاهی می کنیم؟

این خیلی مسئله مهمی است، وقتی ما در شهرهای خودمان نشسته ایم و العربیه و الجزیره هر خبری را که دلشان بخواهد تهیه و منتشر می کنند، چه توقعی داریم؟ ما در این شرایط وارد یک جنگ رسانه ای شده ایم، اما اهمیت آن را درک نکرده ایم. جالب اینجا است که برخی از رسانه های ایرانی در سوریه دفتر هم دارند، اما خبری از آنها نیست. آنها باید اخبار واقعی سوریه را به اطلاع همه برسانند.

وی افزود: این در حالی است که رسانه های ایرانی بارها نشان داده اند می توانند ابتکار عمل را در دست بگیرند. در جنگ افغانستان این اتفاق افتاد و در جنگ عراق هم شبکه العالم ایران به منبع اصلی اخبار این جنگ تبدیل شد. خب چرا ما اکنون منبع خبرهای واقعی در سوریه نیستیم؟ ما می توانیم حقیقت امر را منعکس کنیم و تلاشهای رسانه های غربی و عربی را بی نتیجه بگذاریم.

وقتی ما بدانیم واقعا در ادلب و حمص چه خبر است به دروغهای الجزیره و العربیه و بی بی سی و سی ان ان پی می بریم. وقتی خبرنگار ما حقیقت را گزارش دهد، در آن هنگام است که گزارشهای عجیب و غریب رسانه های معاند با آمارهای نجومی کشته شدگان تیتر رسانه ها نمی شود.

جالب اینجا است که منبع اخبار این رسانه ها که خبرنگار و دفتر هم در سوریه ندارند، مبتنی بر فیلمهای گرفته شده با تلفن همراه و یا پیامهای غیرموثقی است که از مخالفان در داخل و خارج سوریه می گیرند، یعنی ما می توانیم به راحتی با آنها مقابله کنیم.

من یک روز به طور اتفاقی برای چند ساعت شبکه العربیه را تماشا می کردم و متوجه شدم که در تمام این چند ساعت این شبکه فقط روی مسئله سوریه تمرکز کرده است و هر گزارش و خبری که منتشر می کند در مورد تحولات این کشور است. ما این کار را انجام نمی دهیم و این یک ضعف است.

 اسرائیل کمک زیادی به شکل گیری جنگ رسانه ای علیه سوریه می کند، لابی صهیونیسم در غرب فعال شده تا با صحنه سازی رسانه ای اهداف خود و غرب را در منطقه عملی کند.

دکتر صدقیان با باین اینکه رسانه های ایران و سوریه هم نقش سربازان میدان جنگ را به عهده دارند یادآور شد: اکنون زمان جنگ رسانه ها است. ما باید تولید خبر داشته باشیم، یعنی رسانه های دوست سوریه باید این جنگ را جدی بگیرند، خبر واقعی تولید کنند و در انتظار گرفتن خبر از شبکه های معاند نباشند. ما نباید در این میدان عقب بمانیم. این در حالی است که ما جنگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را جدی گرفته ایم، اما در جنگ رسانه ای اینگونه نیستیم.

رسانه های معاند در این جنگ خود از هر وسیله ای استفاده می کنند تا جبهه سوریه را تضعیف کنند. اسرائیل هم در این میان بیکار ننشسته و کمک زیادی به شکل گیری جنگ رسانه ای علیه سوریه می کند. لابی صهیونیسم در غرب خیلی فعال شده تا با صحنه سازی های رسانه ای اهداف و سیاستهای خود و غرب را در منطقه عملی کند.

وی در پایان تاکید کرد: اوضاع سوریه نگران کننده است و شرایط در این کشور به سمتی پیش می رود که غیرقابل پیش بینی است. با توجه به سخنان اخیر “کوفی عنان” که گفته است با “بشار اسد” به راه حلی رسیده اند قرار بوده این توافق با ایران و با گروههای مسلح در میان گذاشته شود. خب این خیلی مهم است، اگر عنان به این نتیجه رسیده است جای امیدواری دارد. کسانی که با حضور ایران در نشست پاریس مخالفت کردند غرض داشتند و نمی خواستند که مسئله سوریه به نتیجه برسد. به نظر من اگر واقعا این اراده در طرفهای مذاکره وجود داشته باشد و ایران هم از آن حمایت کند، طرح کوفی عنان می تواند با موفقیت روبرو شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.