ارتباط هویج و اسفناج با آلزایمر


محققان معتقدند که مصرف میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن مانند هویج، زردآلو یا اسفناج می‌تواند روند زوال سلول‌ها عصبی را با تأخیر بیندازد.


هویج

نتایج یک پژوهش آلمانی حاکی از این است که ویتامین C و بتاکاروتن برای مقابله با بیماری آلزایمر مفید است. سۆال اینجاست آیا مصرف زیاد زردآلو، هویج و اسفناج می‌تواند از بیماری‌های مربوط به زوال سلول‌های عصبی پیشگیری کند؟

به عقیده‌ی متخصصان شمار افرادی که به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند رو به افزایش است. اما نتایج پژوهشی که در Journal of Alzheimer’s Disease  به چاپ رسیده حاکی از این است که شاید بتوان راهی برای پیشگیری از این بیماری یافت.

محققان معتقدند که مصرف میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن مانند هویج، زردآلو یا اسفناج می‌تواند روند زوال سلول‌ها عصبی را با تأخیر بیندازد.

محققان آلمانی ۷۴ بیمار و ۱۵۸ فرد سالم بین ۶۵ تا ۹۰ سال را مورد بررسی قرار دادند.

اسفناج به دلیل میزان نیترات زیاد موجود در آن می‌تواند با زوال سلول‌های عصبی مقابله کند. مولکول‌های نیترات باعث رقیق شدن خون می‌شود و به این ترتیب خون

به راحتی در رگ‌ها جریان پیدا کرده و به مغز می‌رسد

آن‌ها در نمونه برداری از خون این دو گروه متوجه شدند که میزان ویتامین C و بتاکاروتن خون افرادی که دچار دمانس (زوال عقل) جزیی هستند کمتر از افراد سالم است. در عوض به نظر می‌رسد که آنتی اکسیدان های دیگری مانند ویتامین E و لیکوپن هیچ تأثیری روی پیشگیری از بیماری آلزایمر ندارد.

پروفسور ناگل و همکارانش از نتایج این کشف بسیار خوشنود هستند اما با این حال هنوز موفق به کشف این نشده‌اند که آنتی اکسیدان ها با چه مکانیزمی در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر موثر عمل می‌کنند.

به نظر می‌رسد که اسفناج به دلیل میزان نیترات زیاد موجود در آن می‌تواند با زوال سلول‌های عصبی مقابله کند. مولکول‌های نیترات باعث رقیق شدن خون می‌شود و به این ترتیب خون به راحتی در رگ‌ها جریان پیدا کرده و به مغز می‌رسد. برای همین مولکول‌های نیترات جلوی زوال قدرت درک را می‌گیرند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:lafuturasciences

مطالب مرتبط:

هویج‌های رنگی و فواید آن‌ها

هویج پخته مغذی تر است

کنترل کلسترول با سیب، هویج و گوجه فرنگی

۵ خاصیت سبزیجات نارنجی رنگ

برترین سبزی ها برای سلامتی

رنگ‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز معنی دارند

فکری پویا با تغذیه مناسب

با مواد غذایی آلزایمر را از خود دور کنید

۸ ماده غذایی که از زوال عقل پیشگیری می‌کنند

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.