ارتباط چاقی با مشکلات یادگیری در کودکان

به گزارش زیست نیوز نتایج پژوهشی جدید که به صورت آنلاین در نشریه “پدیاتریکس” منتشر شده، نشان می دهد کودکانی که از چاقی رنج می برند عملکرد ضعیفتری در آزمون های هوش دارند. این مساله به نوعی بازتاب دهنده و مشابه نتایج پژوهشی است که درباره برگسالان انجام شده است. بر همین اساس، پژوهشگران نتایج پژوهش های اخیر را بسیار مهم دانسته و بر این مساله تاکید کرده اند که اضافه وزن کودکان نباید به سادگی نادیده گرفته شود.

“آنتونیو کانویت” استاد روانپزشکی و داروشناسی دانشگاه نیویورک که رهبری پژوهش اخیر را بر عهده داشته، به همراه همکارانش ۴۹ کودک مبتلا به “سندرم متابولیک” که مجموعه ای از حداقل سه مشکل سلامتی مرتبط با چاقی است را مورد بررسی و مقایسه قرار داده اند. سندرم متابولیک می تواند شامل چربی دور کمر و شکمی، کلسترول خوب پایین، چربی خون بالا، فشار خون بالا و سطوح افزایش یافته انسولین در خون باشد.

در پژوهش پیشین ارتباط سندرم متابولیک با اختلالات شناختی عصبی در بزرگسالان مشخص شده، اما تصور می شد این ارتباط یک اثر بلند مدت از متابولیسم ضعیف بدن است. این در شرایطی است که حتا پژوهش اخیر اختلالات وخیم تر مغزی در نوجوانان مبتلا به سندرم متابولیک را نشان داده است.

به گفته دکتر کانویت، شیوع سندرم متابولیک موازی با افزایش چاقی در کودکان حرکت می کند. افراد بسیاری در جهان دچار مشکلات ناشی از اضافه وزن هستند و اگر این مشکلات در بلند مدت ادامه یابند به وخیم تر شدن سندرم متابولیک و بیماری دیابت منجر می شوند.

نتایج پژوهش اخیر حاکی از کسب نمره های پایین تر کودکان مبتلا به سندروم متابولیک در درس های ریاضی و املا بوده است. همچنین، کاهش مدت توجه و انعطاف پذیری ذهنی در آنها بیشتر بوده است.

افزون بر این، پژوهشگران متوجه تفاوت های ساختاری و حجمی مغز در این کودکان شده اند. بر همین اساس، ناحیه “هیپوکامپ” مغز که در یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات جدید نقش دارد، در گروه مبتلا به سندرم متابولیک کوچکتر بوده است. کودکان مورد بررسی در این پژوهش هم سن بوده و از پس زمینه اقتصادی‌اجتماعی مشابه برخوردار بوده اند.

دکتر کانویت به این نکته اشاره داشته است که کودکان مبتلا به سندرم متابولیک در انجام وظایف کندتر بوده، به خوبی قادر به خواندن نبوده و نمرات پایین تری در درس ریاضی کسب می کنند. در نتیجه، ناتوانی این کودکان در انجام دقیق و کارآمد امور و وظایف تحصیلیشان مشخص است.

این در شرایطی است که به گفته دکتر کانویت، برای بررسی احتمال اصلاح این شرایط با کاهش وزن، پژوهش های بیشتری باید انجام شود. اما نکته مهم این است که اضافه وزن و چاقی تاکنون تاثیر خود را بر عملکرد مغز افراد به جای گذاشته است. 


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.