ارتش لبنان دستور تیر گرفت

آتش درگیری‌های سوریه در لبنان روشن است

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
آنگونه که پیش‌بینی می‌شد، ناآرامی‌ها و بحران سوریه به دیگر کشورهای همجوار و در صدر آنها لبنان کشیده شده و اکنون بیش از سه هفته است که این کشور صحنه درگیری‌های خونین میان هواداران و مخالفان سوریه است.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، درپی کشته‌شدن یکی از فرماندهان میدانی سلفی‌ها در شهر طرابلس در شمال لبنان، از دیروز درگیری‌ها شدت بیشتری گرفت و گروه‌های مسلح سلفی با حمله به مناطق علوی‌نشین هوادار سوریه، خانه‌ها و مغازه‌های آنان را به آتش کشیدند که باعث دخالت ارتش برای مهار این هرج و مرج شد. در درگیری‌های دامنه‌دار در مناطق باب التبانه و جبل محسن و البقار در شمال لبنان و در مرز با سوریه میان سنی‌های سلفی مخالف سوریه از یک طرف و علویان هوادار سوریه از طرف دیگر، از سه هفته پیش تاکنون حدود ۲۰نفر کشته و بیش از ۱۲۰نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. در درگیری‌های دیروز یک نفر دیگر کشته شد و ۴۷ نفر از جمله ۹ نظامی زخمی شدند.

اما درگیری‌ها زمانی آغاز شد که یکی از وزرای سابق لبنانی به اتهام وارد کردن مواد منفجره از سوریه به داخل کشور، بازداشت شد. پس از بازداشت وی و رویارویی طرف‌های هوادار و مخالف سوریه در شمال لبنان، درگیری‌ها شدت گرفت. این درحالی است که برخی رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که میشال سماحه نه به این اتهام بلکه به‌علت در دست داشتن مستنداتی دال بر تماس میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان با بشار اسد همتای سوری خود با نظارت سازمان جاسوسی آمریکا به‌منظور ارزیابی کیفیت برخورد و سخنان وی، بازداشت شده است. این اخبار اما از سوی طرفی مستقل تأیید یا تکذیب نشده است.

آخرین گفت‌وگوی تلفنی میشل سلیمان با بشاراسد به پس از زمان انفجار در مقر امنیتی در دمشق و کشته شدن چهار نفر از مسئولان ارشد امنیتی سوریه بازمی‌گردد. در آن زمان سلیمان برای گفتن تسلیت به همتای سوری خود، تماس تلفنی برقرار کرده بود اما در تعطیلات عید فطر، میان دوطرف تماس تلفنی برقرار نشد و سلیمان علت این امر را به درگیری‌های جاری و اتهامات وارده به سماحه ارتباط داده بود.

در همین حال، نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌ها در شمال کشور، به ارتش دستور داد به هرگونه تیراندازی پاسخ دهد. به نوشته روزنامه السفیر، نجیب میقاتی ضمن تأکید بر ضرورت برخورد شدید ارتش با هرگونه تلاش برای ایجاد ناامنی در طرابلس، دستور داد ارتش به هرگونه تیراندازی که مایه ناامنی شهر و شهروندان شود، پاسخ دهد.

شهر طرابلس در شمال لبنان بزرگ‌ترین شهر این کشور پس از بیروت و در واقع دومین پایتخت لبنان به شمار می‌رود و جمعیت آن مرکب از هواداران سعد حریری از رهبران ۱۴مارس و مخالف سوریه (باب التبانه) و علویان طرفدار سوریه (جبل محسن) است و از زمان شدت گرفتن درگیری‌ها، میدانی برای قاچاق سلاح به مخالفان مسلح سوریه و مکانی امن برای پناه دادن به مجروحان بوده است. این شهر به‌علت ساحلی بودن، پتانسیل بالایی برای قاچاق سلاح به سوریه دارد و پیش از این، کشتی لیبیایی حامل سلاح برای مخالفان مسلح سوریه، در این شهر توقیف شد. اما در نخستین واکنش رسمی سوریه به ناآرامی‌های لبنان، سفیر سوریه در بیروت تأکید کرد که اوضاع در مرز لبنان و سوریه با سیاست بیطرفی لبنان، کاملا در تناقض است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.