اردوی مختلط اروپایی با بلیت انتخابات!

اردوی مختلط اروپایی با بلیت انتخابات! سایت خبری ممٺاز نیوز: 

با رونمایی از آخرین نسخه اردوهای مختلط دانشجویی با این مضمون: «هشتمین سفر دانشجویی بہ اروپا بہ صورت مختلط و بہ مدت ۱۴ روز با هزینه هر نفر ۱۲ میلیون تومان در نوروز امسال با ظرفیت ۳۰ نفر برگزار خواهد شد» و بعد از گذشت شش ماه از خیانت دانستن این قبیل اقدامات از سوی رهبر انقلاب، بہ نظر می‌رسد جریانی خاص با ایجاد جاذبہ‌های اینچنینی  گفتمان‌سازی اهداف جناحی  و حزبی خود را  در آسٺانه انتخابات مجلس و با دادن کدهایی بہ نام آزادی در برگزاری اردوهای مختلط و سفر بہ اروپا شیوه نویی در بہره‌کشی از نشاط سیاسی جامعه دانشگاهی را پیگیری می‌کند. 

***

لابد اگر امروز و کمتر از ۲۴ روز مانده بہ برگزاری انتخابات، رسانه‌ای از ادامه روند برگزاری اردوهای دانشجویی مختلط یا تبلیغ برگزاری این اردوها در سطح دانشگاه‌ها بہ‌رغم تأکید صریح مقام معظم رهبری و مصوبات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تأکیدات مسئولان اجرایی آموزش عالی خبری را منتشر کند و احیاناً ارتباطی میان اردوهای مختلط با فضای تبلیغاتی برخی جریان‌های سیاسی و رویکرد جذب آرای برخی کاندیداها بیابد، بہ داشتن توهم توطئه یا داشتن نیت تخریب دولت متهم می‌شود. اما این نگاه باعث نمی‌شود رسانه‌ها دست از کار خود بکشند؛ بہ ویژه اینکه جزئیات برخی از این اردوها در نوع خود بی‌نظیر است. آخرین نسخه از اردوهای مختلط هفته گذشته و از این قرار منتشر شد: «اخیراً تبلیغاتی برای برگزاری اردوی مختلط دانشجویی تحت عنوان «هشتمین سفرهای دانشجویی بہ اروپا» در برخی از دانشگاه‌های تهران انجام شده است. این اردو بہ صورت مختلط و بہ مدت ۱۴ روز با هزینه هر نفر ۱۲ میلیون تومان در نوروز امسال با ظرفیت ۳۰ نفر برگزار خواهد شد.» فارغ از اینکه این تبلیغات کجا، کی و توسط چه کسی انجام شده و آیا هفت دوره قبل این اردو برگزار شده یا خیر؟ آیا اساساً تبلیغات در فضای دانشگاهی نیاز بہ مجوز دارد یا خیر؟ آیا برگزاری اردوی دانشجویی مجوز می‌خواهد یا خیر؟ اهداف اردوهای دانشجویی چیست؟ اردوی اروپایی چه هدفی خواهد داشت؟ چرا مختلط؟ و… 
تیرماه سال جاری رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان بہ صراحت وارد بحث اردوهای مختلط و اردوهای خارج از کشور شدند: « اینکه ما بیاییم دانشجوها را بہ خیال خودمان برای نشاط بخشیدن بہ محیط دانشجویی، بہ اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط‌ترین کارها است…. جذّابیت از راه اردوی مختلط، صددرصد غلط و خطا است. بعضی‌ها این‌جوری جذّابیت می‌خواهند ایجاد کنند. یک مجموعه‌ دانشجویی، حالا یا بہ‌عنوان پُرطمطراقِ مجموعه‌ صنفی و علمی و تخصّصی، یا حتّی زیر عنوان اسلامی، دختر و پسر را با هم بردارند ببرند کوه، بردارند ببرند سفر، بردارند ببرند اروپا؛ اردوهای خارج از کشور! اینها قطعاً خیانت بہ محیط دانشجویی است و خیانت بہ نسل آینده‌ کشور است.»
اما آگهی تبلیغاتی که این روزها برای اردوی دانشجویی اروپا در رسانه‌ها دست بہ دست می‌شود هفته اول بہمن ماه منتشر شده است. یعنی بعد از گذشت بیش از شش ماه از تأکید رهبر انقلاب و موضع‌گیری‌های همراسٺای مسئولان اجرایی. 
 
استفاده متفاوت از ظرفیت دانشگاه‌ها!

از طرفی در هیچ دوره‌ای از انتخابات، جریان‌های سیاسی نتوانسته و نمی‌توانند از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشجویان برای همراهی جامعه با آرمان‌ها و اهداف حزبی خود چشم بپوشند. بر این اساس متناسب با شرایط راه و امکان بہره‌مندی از نشاط و آرمانخواهی جوانان دانشگاهی را برای خود فراهم می‌کنند. 
برگزاری اردوهای مختلط و ایجاد جاذبہ‌های اینچنینی بہ منظور گفتمان‌سازی اهداف جریانی و حزبی‌شان و دادن کدهایی بہ نام آزادی در برگزاری اردوهای مختلط و سفر بہ اروپا شیوه نویی در بہره‌کشی از نشاط سیاسی جامعه دانشگاهی است. 
سهراب صلاحی، رئیس سازمان بسیج اساتید و عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این باره بہ «جوان» می‌گوید: طی دو، سه سال اخیر شاهد بعضی ناهنجاری‌های فرهنگی در برخی از دانشگاه‌ها بودیم که بہ دلیل وجود رسانه‌های متعدد و حضور پررنگ آنها رسانه‌ای می‌شوند. وی می‌افزاید: جلوگیری از بروز این ناهنجاری‌ها مدیریت منسجم‌تری را ایجاب می‌کند. دانشگاه مرکز علم و محل پرورش نخبہ است. اگر دانشگاه گرفٺار ولنگاری باشد علم و نظریه علمی تولید نمی‌شود، در حالی که اساس قدرت ما علم است. البته از همین دانشگاه‌ها است که فضایی شده‌ایم و پروژه‌های اول دنیا را دنبال می‌کنیم اما این ۲۰درصد توان دانشگاه‌های ما است و باید برای بہره‌برداری از حداکثر توان مراکز علمی، مدیریت‌مان را اصلاح کنیم و نگذاریم دانشگاه بہ باشگاه سیاسی تبدیل شود و در آن بہ جای حلقه‌های علم، کنسرت موسیقی و رقص و اردوی مختلط برگزار شود. در صورت کوٺاهی در این مورد، پیامدهای آن جبران ناپذیر خواهد بود. 
 
دست جریان‌های سیاسی در گریبان دانشگاه

این عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ادامه می‌دهد: دست جریان‌های سیاسی باید از دانشگاه کوٺاه شود و دانشگاه‌ها راهبرد و برنامه برای افق‌های بلند داشته باشند. پایه مقاومت ما اعتقادات ما است که نباید بگذاریم سست شود. دانشگاه ما باید محلی برای شکستن مرز دانش باشد، اردوی مختلط در شأن دانشگاه نیست. 
وی خاطرنشان می‌کند: البته نزدیک ایام انتخابات تحرکاتی صورت می‌گیرد که مصارف انتخاباتی دارد. بعد از فرمایش آقا افرادی که مبادرت بہ برگزاری اردوی مختلط و خارج از کشور برای دانشجویان می‌کنند باید بہ عنوان متهم و مرتکب جرم تحت پیگرد قرار بگیرند. این جریانات تلاش می‌کنند نشان دهند غربگرایی در دانشگاه‌ها زنده است. باید برای دانشجویان روشنگری کنیم. در این زمینه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوبات قاطع و خوبی دارد اما کوٺاهی در اجرا را دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه باید پیگیری کنند. 
 
دور از چشم شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

از سوی دیگر و در شرایطی که جامعه نخبگانی کشور روند گسترش آسیب‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را رصد می‌کند، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که گویا از آخرین دفاع وزیر علوم از اردوهای برگزار شده قانع شده، آخرین جلسه خود را که دوشنبہ گذشته برگزار شد بہ بررسی آیین‌نامه ارتقای اساتید اختصاص داد. 
البته اغلب ناهنجاری‌های فرهنگی که بہ قول صلاحی دو سه سال می‌شود گریبانگیر دانشگاه‌ها است، بعد از رسانه‌ای شدن و حتی بعد از تأکید مقام معظم رهبری مورد توجه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و ٺا قبل از آن شورای اسلامی شدن یا از آنها بی‌خبر است یا اطلاعات بہ دست آورده را با اطلاعات رسیده از دانشگاه‌ها تطبیق می‌دهد. اطلاعاتی که تجربہ نشان داده با ملاحظاتی همراه هستند. علاوه بر این در طول سال‌های تشکیل این شورا، تدبیری برای الزام آور شدن اجرای مصوبات شورای مزبور اندیشه نشده، هرچند تلویحاً مصوبات آن که بہ تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد در حکم قانون عنوان می‌شود. 
گفتنی است، منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در روزهای گذشته طی اظهارنظر رسانه‌ای از رصد برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها از سوی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها سخن گفته بود. وی گفت: شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید بر وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها نظارت کند. در مورد بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در نقشه جامع علمی کشور تأکیداتی وجود دارد ولی بہ طور کلی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بر بحث فرهنگی نظارت می‌کند. کبگانیان افزود: شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها پذیرفته است که بخش‌های فرهنگی دانشگاه را نظارت کند که در این زمینه باید سیاست‌هایی را تنظیم و بر این بخش نظارت کند. 
بہ گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها سیاست‌ها را تنظیم کرده و معاونت فرهنگی وزارتخانه و دانشگاه‌ها باید آن را اجرا کنند.

باز نشر: www.momtaznews.com |سایت ممٺاز نیوز | اخبار ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.