ارزش افزوده ۸۰ درصدی فرش در اقتصاد کشور

رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد:

هدفگذاری بر روی فرش دستباف ایرانی به عنوان اساسی ترین و اولین کالای غیر نفتی کشور با ارزش افزوده ۸۰ درصدی است که نگاه خاص تر مسئولین به این حوزه را می طلبد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت  محمد باقرآقا علیخانی، گفت: صنعت فرش دستباف ایرانی به عنوان سرمایه ملی کشور، هنری اصیل، بومی، اشتغالزا و درآمدزا ست، این هنر ارزشمند نیاز به معرفی و شناساندن دارد، به همین دلیل باید به سمتی حرکت کرد تا از شهرت و برند فرش ایران در بازارهای داخلی و خارجی به نحو احسن استفاده شود و برند فرش ایرانی به عنوان سرلوحه و محور تبلیغات محصولات مد نظر قرار گیرد. 

محمد باقرآقا علیخانی با اشاره به جایگاه صنعت فرش در اقتصاد ایران و لزوم توجه به توسعه و ارتقای کمی و کیفی این صنعت تاکید کرد: در سال حمایت از تولید ملی ،کار وسرمایه ایرانی ، در حوزه برنامه ریزی اولین قدم موثر، هدفگذاری بر روی فرش دستباف ایرانی به عنوان اساسی ترین و اولین کالای غیر نفتی کشور با ارزش افزوده ۸۰ درصدی است که نگاه خاص تر مسئولین به این حوزه را می طلبد.

وی در ادامه افزود:امروزه توجه به کارهای دکوری و تغییر دکوراسیون مورد اقبال خانواده ها قرار گرفته است ، که در این میان فرش دستباف به عنوان کالایی شیک و لوکس روز به روز بر ارزش وقیمت آن افزوده شده و در صورت تمایل برای تعویض ، تنها کالای است که هرچه مورد استفاده قرار گیرد بر ارزشش افزوده می شود و با فروش آن افراد ضرر نکرده، بلکه با سرمایه بیشتر می توانند فرش زیباتر و جدیدتر خریداری کنند .

باقرآقا علیخانی تصریح کرد :توجه وعنایت ویژه به برند فرش ایرانی در تبلیغات دکوراسیون منازل می تواند در افزایش سرمایه گذاری دراین عرصه نقش بسزایی را ایفاء کند .

رئیس مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های این مرکز در حمایت از فرش دستباف ایرانی پرداخت و گفت:هدفگذاری برای صادرات یک میلیارد دلاری فرش دستباف از جمله برنامه های مرکز ملی فرش ایران است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به آمار صدور فرش ایران به کشورهای مختلف گفت : در مجموع ۴۵ درصد فرش دستباف به کشورهای آسیایی و ۴۳ درصد به کشورهای اروپایی و بقیه هم به کشورهای افریقایی و دیگر نقاط ارسال می شود.

علیخانی با بیان این که در سال گذشته ۵۶۰ میلیون دلار فرش ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده افزود:هدفگذاری یک میلیارد دلاری افزایش تقریبا دوبرابری در این حوزه را نشان می دهد .

وی در ادامه افزود : امسال ۳۰ کشور جزء بازارهای هدف هستند و قرار است تبلیغات فرش دستباف را در دنیا داشته باشیم .

علیخانی گفت :همچنین به منظور شناساندن این هنر اصیل به نسل جدید حدود ” ۱۰ میلیارد تومان” بودجه برای تبلیغات داخلی در نظر گرفته شده است .

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد برنامه های مرکز برای حمایت از صنعت فرش گفت :حمایت از انجمن ها و تشکل های صنعتی فرش از طریق دولت و بودجه ای که در این مورد پیش بینی شده است در دستور کار مرکز قرار دارد و از الویت های اصلی ما در سال است .

وی در ادامه افزود : برای اولین بار در حوزه تولید وصادرات فرش دستباف ، از سوی سازمان مرکزی تعاونی روستایی فرش دستباف ایرانی مبلغ ” ۱۰ میلیارد تومان ” به تشکل های فرش دستباف اختصاص داده شده است .

علیخانی گفت :همچنین به منظور حمایت از بخش تولید و افزایش صادرات با توجه به افزایش قیمت ابریشم در بازار جهانی با پیش خرید ابریشم ایران به دنبال هدفگذاری در این حوزه هستیم و امسال هدفگذاری بیمه قالی بافان تا ۴۰۰ هزار نفر وپشتیبانی از این قشر زحمتکش دردستور کار این مرکز قرار دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر ضرورت بازسازی بازارهای قدیمی و تقویت پل صادرات فرش دستباف گفت :تقویت پل صادرات فرش دستباف به امارات و کشورهای آسیایی حائز اهمیت بوده اما تقویت وثبات حضور هنر- صنعت اصیل ایرانی در بازارهای قدیمی هدف صادراتی هم چنان به قوت خود باقی است و این امر نیز از اولویت های مرکز است که امیدوارم در سال جاری به اهداف مورد نظر برسیم.

علیخانی در ادامه با اشاره به شناسایی بازارهای جدید برای محصولات فرش ایرانی افزود:توسعه روابط برای بازاریابی فرش ایران به کشورهای دیگر در دستور کار قرار گرفته است و سه کشور ؛”چین “،”برزیل” و “ویتنام” به عنوان بازارهای هدف جدید به مجموعه کشورهای خواهان فرش ایران اضافه شده است .

رئیس مرکز ملی فرش ایران با رد این نظر که بازار فرش ایران توان رقابتی خود را با سایر رقبا از دست داده است اذعان کرد: هرچند در افکار آحاد مردم این ذهنیت وجود دارد که چین به بازار فرش ایران دسترسی پیدا کرده اما با قاطعیت می توان گفت که چین توان رقابت با فرش ایران را نداشته و ندارد .

وی در ادامه افزود:چین در سال ۲۰۰۳، ۱۳۶ میلیون دلار صادرات فرش داشته،در سالهای ۲۰۰۷و۲۰۰۸این رقم به ۷۰ میلیون دلار رسیده ودر سال ۲۰۱۱به ۴۰ میلیون دلارکاهش یافته است .

وی تصریح کرد:در عرصه صادرات فرش، ایران حرف اول را در بازار فرش دنیا می زند و به تعبیری رهبری بازار را بر عهده دارد و با توجه به جمعیت بالای چین و به دنبال پیشرفتهای روز افزون تکنولوژی و اقتصاد این کشور مردم چین به رفاه اجتماعی و اقتصادی بیشتری دست یافته اند و چین به عنوان یک بازار هدف برای ایران دارای اهمیت بالایی است .

وی در ادامه افزود : با توجه به اینکه فرش دستباف یک کالای لوکس و گران است ،در حال حاضر ۱۰ درصد چینی ها ،یعنی ۱۳۰ میلیون نفر طالب فرش ایرانی است که با افزایش سطح زندگی و در آمد آنان تمایل به داشتن این محصول ارزشمند در چین رو به افزایش است .

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به برنامه های مرکز در راستای توسعه و تجهیز زیر سا خت های این صنعت قدیمی ایرانی افزود :در راستای بحث های تجاری و افزایش تیراژ فرش ایرانی تفاهم نامه های با شهرک های صنعتی امضاء خواهیم کرد ، طبق مفاد این تفاهم نامه ها قرار است در شهرک های صنعتی سراسر کشور با پیش پرداخت ۱۰ درصد، مجتمع کارگاهی با شرایط بسیار خوب راه اندازی شود و به این وسیله تولید فرش به صورت متمرکز و با تیراژ بالا انجام شود .

وی در ادامه افزود : همچنین مرکز ملی فرش ایران به دنبال ایجاد شهرک های صنعتی خوشه ای است و تلاش دارد در هر استانی یکی دو مجموعه متمرکز فرش را ایجاد کند ؛که در این میان شهرک های صنعتی خراسان شمالی با ۲۰ هکتار به عنوان شهرک صنعتی فرش دستباف ایران مطرح است .

علیخانی در پایان با اشاره به ساماندهی بازار کشور گفت : از دیگر اقدامات مهم مرکز ملی فرش ایران، راه اندازی سایت نیاز سنجی بازار کشور است ، از طریق این سامانه نیازهای خریداران به اطلاع بافندگان می رسد، و به این وسیله تولید کننده فرش با خیال آسوده ومطابق درخواست خریدار فرش تولید کرده و یک هماهنگی و انسجام بین تولید کنندگان ومجموعه فروش بعمل می آید.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.