ارز در بازار ۶ نرخی شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با انتقاد از چند نرخی شدن ارز گفت: سال‌ها به دنبال تثبیت نرخ ارز در کشور بودیم اما هم‌اکنون ارز ۶ نرخی به راحتی در بازار قابل خرید و فروش است.

اسداله عسگراولادی در گفتگو با مهر با انتقاد شدید از چند نرخی شدن ارز در کشور گفت: متاسفانه سال‌ها زحمت کشیده شد تا نرخ ارز تثبیت شود، اما هم اکنون چند نرخی شدن ارز، کار را برای تجار و فعالان اقتصادی بسیار سخت کرده و قدرت برنامه‌ریزی را از آنها گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: هم اکنون ارز از طرق مختلف و با قیمت‌های متفاوت در بازار رد و بدل می‌شود که گاه این نرخ‌ها، ۶ نوع قیمت را رقم می‌زند که البته به ناچار، مشتریان خاص خود را هم دارد.

وی تصریح کرد: نرخ اول همان نرخ مرجع بانک مرکزی است که به قیمت ۱۲۲۶ تومان به صورت محدود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، اما نرخ دوم، قیمتی است که ارز با ۱۲ درصد افزایش نسبت به نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومانی حدودا به قیمت ۱۳۷۰ تومان به دست متقاضی می‌رسد.

به گفته عسگراولادی، بانکها نیز ارز را به قیمت ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان به واردکنندگان می‌فروشند، ضمن اینکه ارز دیگری نیز بین صادرکننده و واردکننده رد و بدل می‌شود که آن هم نرخی توافقی دارد.

وی اظهار داشت: نرخ پنجم، مربوط به نرخ ارزی است که در بازار آزاد وجود دارد و گاه تا ۱۸۰۰ تومان هم صعود می‌کند، ضمن اینکه قاچاق را نیز نباید نادیده گرفت چراکه مشخص نیست برای قاچاق کالاهایی که هر روز به کشور روانه می‌شود، ارز با چه نرخی به متقاضی داده می‌شود.

عسگراولادی گفت: در چنین شرایطی، دولتمردان باید برای یکسان سازی نرخ ارز تلاش کنند تا همانند قانون، ارز شناور مدیریت شده در دستور کار قرار دهند؛ چراکه ادامه روند فعلی آسیب‌های زیادی را متوجه تجارت کشور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه بالا رفتن نرخ ارز، صادرات کشور را رونق می‌دهد، گفت: اما باید توجه داشت که صادرکنندگان نیز ممکن است برای واردات برخی از مواد اولیه خود، نیاز به واردات داشته باشند که این امر خود، گران تر شدن کالاهای تولیدی داخلی و کم رنگ شدن امکان رقابت را با کالاهای مشابه در بازارهای هدف، رقم می‌زند.

عسگراولادی معتقد است که دولت باید در این رابطه موضع خود را به صورت شفاف اعلام کرده و شرایطی را فراهم آورد که تجار از دلنگرانی خارج شوند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.