ارسال بعضی آزمایش‌ها به خارج از کشور

۲۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز :انجام بعضی آزمایش‌های ژنتیک با وجود داشتن علم آن در کشور به سبب گرانی نرخ ارز دیگر در داخل کشور صورت نمی‌پذیرد زیرا به صرفه نیست و نمونه‌های این آزمایش‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شود.  دکتر جواد توکلی بزاز، رئیس انجمن ژنتیک پزشکی کشور گفت: در تشریح اینکه عنوان شده است بعضی آزمایش‌ها به سبب نبود کیت‌های آزمایشگاهی در کشور انجام نمی‌شود، اظهارکرد: در سال قبل و ماه‌های اخیر شاهد تحمیل هزینه‌های افزایش ارزی بر کشور هستیم که این فشارها در یک جاهایی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خورشید ؛ وی افزود: از آنجایی که ضمن قبول این مشکلات و پذیرش  افزایش هزینه‌ها شرایط به صورتی رقم خورده است که قادر به تهیه مواد و ملزومات آزمایشگاهی که بسیار هم ضروری می باشند، نیستیم توکلی در پاسخ به این پرسش که در فرآیند ارائه خدمات علوم آزمایشگاه‌های ژنتیک چند نوع تست وجود دارد، گفت: تعداد تست‌های ژنتیک پزشکی بیش از ۱۰۰ مورد را در بر می‌گیرد و بسیاری از آزمایشگاه‌ها در این زمینه به‌صورت تخصصی این تست‌ها را انجام می‌دهند. وی در تشریح تعداد آزمایشگاه‌های ژنتیک در کشور و تفاوت آنها افزود: به سبب راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تازه تعداد دقیق آن را اکنون در دست نداریم و تفاوت آماری در این است که بیشتر آزمایشگاه‌هایی که مردم در سطح کشور ملاحظه می‌کنند آزمایشگاه‌های تشخیصی،  آسیب‌شناسی و بیوشیمی است که در کنار آن آزمایشگاه‌های ژنتیک به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

 ارسال بعضی آزمایش‌ها به خارج
توکلی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی آزمایش‌هایی نیز به خارج از کشور ارسال می‌شود؟ گفت: بله بسیاری از فرآیند آزمایش‌ها براساس روش‌های تکنیکی صورت می‌پذیرد که می‌توانیم در ایران تمام آن را انجام دهیم ولی به سبب مشکلات ارزی ملاحظه شده است انجام بعضی از این تکنیک‌ها در داخل کشور مقرون‌ به‌صرفه نیست و در خارج از کشور انجام این آزمایش‌ها ارزان‌تر از داخل صورت می‌پذیرد. وی ادامه داد: بنابراین با شرایط کنونی بعضی از آزمایش‌ها در حال حاضر به سبب افزایش نرخ ارز به خارج از کشور ارسال می‌شود ولی گرفتن نمونه و متعاقب آن تحلیل اطلاعات و خدمات به بیمار توسط متخصصان خودمان در داخل انجام می‌شود.

 افزایش ۱۰ برابری هزینه‌ها
توکلی در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های آزمایش‌ها پس از افزایش نرخ ارز به چه صورت شده است، تصریح کرد: اگر مقایسه‌ای براساس دلار ۱۲۰۰ تومان سابق و بیش از ۳هزار تومان امروز داشته باشیم باید  عنوان کنم شاید در بعضی از آزمایش‌ها هزینه‌ها ۳ تا ۴ برابر شده است و بعضی از خدمات که تحت‌تأثیر همان تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری قرار گرفته است ۸ تا ۱۰برابر افزایش یافته است. رئیس انجمن ژنتیک پزشکی کشور افزود: در کنار این افزایش هزینه‌ها ملاحظه می‌کنیم که تعرفه‌ها در مقدار قبل ثابت مانده است و تناسبی با هزینه‌های تمام‌‌شده ندارد و تداوم وضعیت موجود سبب تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه‌ها می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.