ارسال پیامک‌‌انبوه توسط یک جبهه سیاسی و چند سوال

ارسال پیامک‌‌انبوه توسط یک جبهه سیاسی و چند سوال

به گزارش خبرنگار جهان؛ روز گذشته پیامکی انبوه از سامانه‌ای با شماره ۹۸۲۰۱۰ برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان اپراتور همراه اول ارسال شد.

اما ارسال پیامک انبوه از سوی یک جبهه سیاسی خاص در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود، شروط ویژه‌ای برای بهره‌مندی از امکان ارسال پیامک از طریق سامانه های چهار رقمی همچون ۲۰۱۰ وجود دارد که به راحتی قابل تحقق نیست. از جمله این شرایط عبارتست:

– برای بهره‌مندی از امکان ارسال پیامک از طریق سامانه چهار رقمی که به طرح “revers sharge” موسوم است باید در وهله نخست حراست شرکت مخابرات مرجع درخواست‌‌کننده پیامک انبوه را تایید کند.

– ارگان یا نهادی که قصد استفاده از این سامانه پیامک انبوه را دارد، باید یک طرح تجاری(Business plan) به مخابرات ارائه کند و طرح مورد پذیرش قرار گیرد.

– سیکل اداری موافقت با چنین تقاضایی در شرایط معمول ـ بدون بهره‌مندی از رانت‌های ویژه ـ دست کم ۶ ماه زمان می برد.

– مرجع یا مرکزی که درخواست ارسال پیامک از طریق سامانه ۴ رقمی را دارد، جامعه مخاطبانش باید حداقل ۵۰۰ هزار نفر باشد. یعنی نمی تواند پیامک هایش را به کمتر از ۵۰۰ هزار نفر ارسال کند.

– در برخی قراردادهای استفاده از این سامانه، صرفا برای دریافت امتیاز اشتراک ارسال پیامک باید حداقل مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال پول پرداخت کرد.

– پایین ترین هزینه ارسال هر پیامک از طریق این شماره چهار رقمی حدود ۵۰۰ ریال است که در حالت معمول از جیب دریافت کننده پیامک کم می شود. یعنی گیرندگان پیامک خواسته یا ناخواسته باید هزینه این پیامک را بپردازند.(از طریق کاهش اعتبار یا بر روی قبض)
البته ممکن است که طرف ارسال کننده پیامک، هزینه کل پیامک های ارسالی را پیشاپیش به مخابرات پرداخت کرده باشد که مبلغ کلانی خواهد بود.

با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان دریافت که اگر تنها یک پیامک انبوه به حدود ۲ میلیون مشترک همراه اول در تهران ارسال شود، با محاسبه نرخ حداقلی برای هر پیامک، دست کم هزینه یک میلیارد ریالی بر جای خواهد گذاشت. در برخی موارد خاص هزینه ارسال هر پیامک تا ۱۵۰۰۰ ریال نیز می رسد که در ارسال انبوه رقمی نجومی است.

نمونه یک پیامک انبوه

البته روشن است که جامعه مخاطبان برای ارسال چنین پیامک‌های تبلیغاتی و انتخاباتی معمولا فرا استانی و چند میلیونی است.

– اکنون این سوال وجود دارد که حق اشتراک این سامانه پیامکی چگونه و در چه مدت زمانی توسط حامیان مالی جبهه مذکور دریافت شده است؟

و نیز اینکه جامعه مخاطبان پیامک مذکور چند صدهزار یا چند میلیون نفر بوده است؟ و هزینه این یک قلم تبلیغ از کجا تامین شده است؟

برخی سایت های حامی جبهه سیاسی مورد اشاره، مدعی هستند که این جبهه هزینه تبلیغاتی چندانی برای انتخابات نکرده است. البته برخی مدعی اند که تبلیغات این جبهه حتی در سطح شهر هم دیده نمی شود!

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.