اروپا پشت دروازه بازار ایران/ ایران قدرتمندترین اقتصاد منطقه

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

یک روزنامه اتریشی با استناد به سخنان قائم‌مقام اتاق فدرال اقتصادی اتریش از استقبال شدید شرکت‌های اروپایی به‌ویژه اتریش برای ورود به بازار تهران بعد از توافق هسته‌ای ژنو خبر داده دلیل آن را قدرت اقتصادی بالای تهران دانست.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، روزنامه اتریشی «کوریر» در مطلبی با عنوان پایان یخبندان سیاسی با ایران از هجوم شرکت‌های اروپایی به‌ویژه اتریش برای برقراری مناسبات تجاری مجدد با تهران چند هفته بعد از توافق هسته‌ای ژنو خبر داده نوشت: “ریچارد شنز” قائم‌مقام اتاق فدرال اقتصادی اتریش که اخیراً سفری به تهران داشته است از هجوم شرکت‌های ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، لهستانی، ژاپنی و بسیاری کشورهای دیگر خبر داد که در هفته‌های اخیر دستگیره در ورود به بازارهای تهران را به دست گرفته بودند.

البته در این اولین تاخت و تازها به‌سمت ایران شرکت‌های اتریشی نیز شریکند و تقریباً حدود بیست شرکت در سفر به تهران ریچارد شنز را مشایعت کردند.

شنز دراین‌باره اظهار داشته است: حالا این موضوع مطرح است که ما یک سیگنال به ایران بفرستیم ؛ یک علامتی که ما شرکت‌های ایرانی را به‌عنوان شریک تجاری ارزیابی کنیم.

در ادامه آمده است: البته تجارت‌های جدید واقعی با ایران در حال حاضر خیلی امکان پذیر نیست. تازه حدود دو هفته از توافق هسته‌ای ایران با غرب در ژنو گذشته است. هنوز برخی جزئیات اعلام نشده است و همچنین این مسئله که چه‌موقع کدام تحریم‌ها علیه تهران باید لغو شود هنوز مشخص نیست.

کوریر در ادامه نوشت: در سال گذشته قطعنامه‌های اقتصادی مجدداً تشدیدشده غرب علیه تهران تجارت بین المللی با ایران را تقریباً به‌طور کامل فلج کرد، به‌خصوص تحریم تقریباً همه مبادلات پولی با بانک‌های ایرانی و غیرممکن شدن رد و بدل ارز بین ایران و اروپا یک ضربه سختی هم برای ایرانی‌ها و همچنین برای شرکای تجاری بین المللی آنها بود.

“ریچارد شنز” با توجه به سفری که به تهران داشته است این‌گونه توضیح داده است: وضعیت کاملاً ملموس و بهتری در ایران وجود دارد. از زمانی که دولت جدید روی کار آمده است و آمادگی خود را برای توافق نشان داده است شرکت‌های تجاری و تاجران امیدوارند که بار دیگر شرکای بین المللی بیابند. در حال حاضر همه با احتیاط اظهار خوش‌بینی می‌کنند”.

اتریشی‌ها نیز می‌توانند دراین‌باره خوش‌بین باشند چرا که بالاخره این کشور مانند آلمان از اعتبار بالاتر از حد متوسطی برخوردارند. البته این کشور اروپایی نیز در تحریم‌های تصویب شده علیه تهران از طرف اروپا سهیم بوده است اما از موضع‌گیری بیش از حد خصمانه در برابر تهران اجتناب کرده است.

قائم‌مقام اتاق فدرال اقتصادی اتریش همچنین تأکید کرده است: ما به‌خلاف دیگر کشورهای غربی هرگز سفارتخانه و دفاتر تجارت خارجی خود در تهران را تعطیل نکردیم یا مؤسسات خود را کاهش ندادیم. ما به این ترتیب نشان دادیم که دوران بسیار دشواری (دوران تحریم‌ها) را پشت سر می‌گذاشتیم. حتی اگر واشنگتن (از برقراری مناسبات تجاری با تهران) استقبال نکند، ما خود را به قوانین اتحادیه اروپا و تصمیمات سازمان ملل پایبند می‌دانیم اما هیچ دلیلی وجود ندارد که همچنان قوانین آمریکا دراین‌باره را هم رعایت کنیم.

کوریر در ادامه نوشت: اینکه بسیاری از کشورها یک‌باره می‌خواهند برای ورود به بازار تهران با هم مسابقه بگذارند دلایل کاملاً عملی دارد. ایران قدرتمندترین قدرت اقتصادی در منطقه است نه‌تنها به این دلیل که دومین رتبه در زمینه منابع گازی را دارا است و هفتمین کشور دارنده منابع نفتی دنیا است، یک صنعت به‌خوبی توسعه یافته از اتومبیل و ماشین تا کالاهای مصرفی در این کشور وجود دارد.

نویسنده همچنین ایران را یک منطقه امید برای تولید کنندگان اتومبیل و ماشین اتریشی دانست.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.