ارکستر سمفونیک تهران عاقبت بخیر می شود؟

ارکستر سمفونیک تهران مدت هاست که با مشکلاتی ثابت و نقدهایی در نحوه اداره همراه بوده است؛ نقدهایی که بیش از اینکه متوجه نوازندگان آن باشد، به کارنابلدی گردانندگان نسبت داده می شود. این ارکستر ماه‌هاست مدیر هنری ثابتی ندارد و هر بار تصمیم های جدیدی برای اداره آن گرفته می‌شود. اما این تصمیم ها هم یا نصفه کاره رها شده و یا نتیجه بخش نبوده‌اند!

به گزارش ممتازنیوز، ۲۲ مهر ماه امسال بود که اعلام کردند، شورایی با هدف آنچه «هدایت فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران و ارتقای سطح عملکرد این ارکستر» می خواندند، تشکیل شده است.

در همان زمان اعلام خبر فعالیت این ارکستر زیر نظر یک شورای تخصصی، پرسش‌هایی از این دست را ایجاد کرد که آیا چنین اتفاقی می‌تواند نویدبخش بهبود عملکرد ارکستر سمفونیک تهران باشد که از مدتی قبل با حاشیه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند؟ آیا تشکیل این شورا تضمینی برای افزایش دستمزد نوازندگان به عنوان یکی از مشکلات مطرح‌شده خواهد بود؟ و اینکه آیا این شورا می‌تواند در انتخاب و جذب رهبرهای باسابقه و کارکشته داخلی و خارجی برای هدایت ارکستر نقش مثبتی داشته باشد؟

اما پس از گذشت پنج ماه از اعلام خبر تشکیل شورا، خبری از تحولی جدی در ارکستر سمفونیک تهران مطرح نشده بود تا اینکه شامگاه گذشته ـ ۳۰ بهمن ماه ـ نادر مشایخی ـ یکی از اعضای این شورای ـ در جریان سومین نشست بخش پژوهش سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر، بیان کرد: «می‌خواهم امید این را بدهم که ارکستر سمفونیک در یک سال آینده بسیار خوب خواهد شد. شورا تمام هم و غمش این است که سعی کند ارکستر سمفونیک این امکان را پیدا کند که در برابر موسیقی‌ای قرار بگیرد که ارزشش را دارد.»

البته هنوز مشخص نیست که این شورا چه رویکردی را در دستور کار دارد تا این وضعیت «خوب» را همان طور که مشایخی وعده داده، برای ارکستر سمفونیک تهران رقم بزند؛ ولی این هنرمند پیشتر درباره نمونه ای از تصمیمات این شورا، به ایسنا گفته بود: «استفاده از رهبرهای دائم برای ارکسترهای سمفونیک عموما تا ۴۰ سال پیش معمول بود ولی امروزه ارکسترهای بزرگی مانند ارکستر لوسرن و حتی فیلارمونیک وین بدون رهبر دائم و با رهبرهای مهمان به روی صحنه می‌روند.»

اما این نظر در حالی از سوی نادر مشایخی مطرح شد که علی رهبری، از دیگر رهبران ارکستر باسابقه، نظری مغایر با مشایخی را مطرح و در مصاحبه ای با ایسنا این تصمیم را غیرعملی خوانده بود.

لوریس چکناواریان، دیگر رهبر ارکستر باسابقه کشورمان نیز پیشتر به ایسنا گفته بود که استفاده از رهبرهای مهمانِ خوب، به بودجه بالا نیاز دارد و این امر در ایران ممکن نیست.

اکنون که معلوم نیست استفاده از رهبرهای مهمان به چه صورت قرار است برای ارکستر سمفونیک تهران عملی باشد و از طرفی قریب به یک سال از استعفای شهرداد روحانی، آخرین رهبر ثابت این ارکستر می‌گذرد و این ارکستر باتوجه به شرایط موجود از اسفند سال گذشته برنامه خاصی را به روی صحنه نبرده است، امشب ـ جمعه ـ اول اسفند ماه و در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر، پس از مدت‌ها اجرای ارکستر سمفونیک با رهبری نصیر حیدریان به صورت مجازی و ضبط شده پخش می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.