از انفجار در سیاره سرخ تا صف‌کشی آسمانی!/ گزارش تصویری

بهترین تصاویر نجومی هفته

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/3-6-1391/IMAGE634814250513744717.jpg سیستم بررسی شد: مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا این تصویر نمای نزدیک را از برجک ابزار خود گرفته است که بر روی بازوی دو متری این ربات مستقر است. پس از فرود بر سطح سیاره سرخ، این ربات شیمی‌دان و زمین‌شناس ابتدا مجموعه‌ای از بررسی‌های سلامتی را بر روی خود انجام داد، که شامل باز کردن بازوی رباتیک خود و اطمینان یافتن از عملکرد صحیح هر پنج مفصل آن بود. همانند دست یک انسان، در نوک این بازوی یک برجک ۶۰ سانتی‌متری و ۳٫۲ کیلوگرمی با پنج ابزار وجود دارد که برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و خاک مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

/Images/News/Larg_Pic/3-6-1391/IMAGE634814250524352736.jpg نمایش آسمانی: یک شهاب برساووشی چهره آسمان را بر فراز نیوجرسی آمریکا خراش می‌دهد. عکاس این تصویر، جفری برکز که بیشتر شب را در انتظار ثبت تصویری از بارش برساووشی گذرانده بود می‌گوید: «زمانی که سپیده صبح فرا رسید، یک شهاب پرنور و زیبا ناگهان در آسمان آشکار شد؛ نمایشی باشکوه که ارزش شب‌بیداری را داشت.»

/Images/News/Larg_Pic/3-6-1391/IMAGE634814250533088751.jpg دهانه برخوردی؟: در حالی‌که مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا خود را حاضر می‌کند تا درباره تاریخ مریخ از روی سطح این سیاره اطلاعات کسب کند، ماهواره‌های مدارگرد نیز از هزاران کیلومتر دورتر بر فراز این سیاره در حال مطالعه چشم‌انداز مریخ هستند. این عکس که در سال ۲۰۱۱ / ۱۳۹۰ توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده و هفته گذشته منتشر شده است، نقطه کشف شده جدیدی را نشان می‌دهد که سیمای آن شبیه به یک محل انفجار به نظر می‌رسد.

/Images/News/Larg_Pic/3-6-1391/IMAGE634814250541980767.jpg خاکروبه‌های آتشفشانی: این تصویر ماهواره‌ای نواری قهوه‌ای رنگ از سنگ آذرین را نشان می‌دهد که در اثر فعالیت یک آتشفشانی زیرآبی در نزدیک جزایر کرمادیک در شمال‌شرقی نیوزلند بر روی آب شناور شده است. ماهواره ترا ناسا، فرایند گسترش این سنگ‌های شناور را ثبت کرده است که از ۷ مرداد ماه آغاز، و به تدریج در ناحیه‌ای به طول بیش از ۴۵۰ کیلومتر پخش شده است.

/Images/News/Larg_Pic/3-6-1391/IMAGE634814254287391345.jpg به خط شدن آسمانی: این عکس زیبا صومعه‌ای سنگی را در زیر نور هزاران ستاره ریز و درشت، و پرنورترین سیارات آسمان در نزدیکی دریاچه تکاپو (Lake Tekapo) در نیوزلند به تصویر کشیده است. دو جسم پرنور ستاره‌مانند این عکس در حقیقت سیاره مشتری (چپ) و ناهید هستند، که همانند دو چراغ دریایی در زیر پای صورت فلکی جبار، شکارچی آسمان شب و در یکی از بی‌آلایش‌ترین آسمان‌های دنیا از نظر آلودگی نوری در حال درخشیدن هستند. در سال ۲۰۰۹ / ۱۳۸۸، سازمان یونسکو دریاچه تکاپو را به عنوان نخستین پارک حفاظت شده بین‌المللی آسمان تاریک برگزید.

سیستم بررسی شد: مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا این تصویر نمای نزدیک را از برجک ابزار خود گرفته است که بر روی بازوی دو متری این ربات مستقر است. پس از فرود بر سطح سیاره سرخ، این ربات شیمی‌دان و زمین‌شناس ابتدا مجموعه‌ای از بررسی‌های سلامتی را بر روی خود انجام داد، که شامل باز کردن بازوی رباتیک خود و اطمینان یافتن از عملکرد صحیح هر پنج مفصل آن بود.
همانند دست یک انسان، در نوک این بازوی یک برجک ۶۰ سانتی‌متری و ۳٫۲ کیلوگرمی با پنج ابزار وجود دارد که برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و خاک مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

نمایش آسمانی: یک شهاب برساووشی چهره آسمان را بر فراز نیوجرسی آمریکا خراش می‌دهد. عکاس این تصویر، جفری برکز که بیشتر شب را در انتظار ثبت تصویری از بارش برساووشی گذرانده بود می‌گوید: «زمانی که سپیده صبح فرا رسید، یک شهاب پرنور و زیبا ناگهان در آسمان آشکار شد؛ نمایشی باشکوه که ارزش شب‌بیداری را داشت.»
 

دهانه برخوردی؟: در حالی‌که مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا خود را حاضر می‌کند تا درباره تاریخ مریخ از روی سطح این سیاره اطلاعات کسب کند، ماهواره‌های مدارگرد نیز از هزاران کیلومتر دورتر بر فراز این سیاره در حال مطالعه چشم‌انداز مریخ هستند. این عکس که در سال ۲۰۱۱ / ۱۳۹۰ توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده و هفته گذشته منتشر شده است، نقطه کشف شده جدیدی را نشان می‌دهد که سیمای آن شبیه به یک محل انفجار به نظر می‌رسد.
 

خاکروبه‌های آتشفشانی: این تصویر ماهواره‌ای نواری قهوه‌ای رنگ از سنگ آذرین را نشان می‌دهد که در اثر فعالیت یک آتشفشانی زیرآبی در نزدیک جزایر کرمادیک در شمال‌شرقی نیوزلند بر روی آب شناور شده است. ماهواره ترا ناسا، فرایند گسترش این سنگ‌های شناور را ثبت کرده است که از ۷ مرداد ماه آغاز، و به تدریج در ناحیه‌ای به طول بیش از ۴۵۰ کیلومتر پخش شده است.
 

به خط شدن آسمانی: این عکس زیبا صومعه‌ای سنگی را در زیر نور هزاران ستاره ریز و درشت، و پرنورترین سیارات آسمان در نزدیکی دریاچه تکاپو (Lake Tekapo) در نیوزلند به تصویر کشیده است. دو جسم پرنور ستاره‌مانند این عکس در حقیقت سیاره مشتری (چپ) و ناهید هستند، که همانند دو چراغ دریایی در زیر پای صورت فلکی جبار، شکارچی آسمان شب و در یکی از بی‌آلایش‌ترین آسمان‌های دنیا از نظر آلودگی نوری در حال درخشیدن هستند. در سال ۲۰۰۹ / ۱۳۸۸، سازمان یونسکو دریاچه تکاپو را به عنوان نخستین پارک حفاظت شده بین‌المللی آسمان تاریک برگزید.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.