از این ۵ ماده‌ غذایی بپرهیزید

بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد بدن ما برای اینکه در سلامت کامل باشد به کلسترول نیاز دارد اما نه هر کلسترولی.
باید کلسترول خوب HDL را از کلسترول بد LDL جدا کرد. کلسترول خوب باعث ساخت دیواره و غشای سلولی می‌شود و برای هورمون‌های جنسی و روانی مفید است. اما میزان بالای کلسترول بد خون، سلامتی را به خطر می‌اندازد و می‌تواند باعث آترواسکلروز (تصلب شرایین) شود که در ‌‌نهایت به حملهٔ قلبی منجر می‌شود.
کلسترول بد خون در برخی از افراد بالاست و برای همین لازم است به رژیم غذاییشان توجه بیشتری بکنند. در حالی که برخی دیگر چنین مشکلی ندارند و راحت‌تر زندگی می‌کنند. در هر دو حال مهم است که سعی کنید میزان کلسترول بد خون را در کمترین میزان خود نگه دارید. برای این کار لازم است در مصرف مواد غذایی مختلفی که باعث افزایش کلسترول بد می‌شود احتیاط کنید. برای داشتن یک رژیم غذایی ضد کلسترول تا جایی که می‌توانید مصرف مواد غذایی زیر را کاهش دهید. با ما همراه باشید.
گوشت
از مصرف گوشت‌های چرب مانند گوشت گاو بپرهیزید. به جای گوشت قرمز مصرف گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون را در اولویت برنامهٔ غذاییتان قرار دهید. توجه داشته باشید که پوست این گوشت‌ها را بکنید. ماهی را دریابید. ماهی آزاد، تن یا ساردین بهترین گزینه‌ها هستند. این ماهی‌ها چرب هستند اما مانند گردو حاوی کلسترول خوبند. ماهی‌ها جزو مواد غذایی سالم هستند؛ پس از آن‌ها غافل نشوید.
محصولات لبنی و تخم مرغ
اگر کلسترول خونتان بالاست و رژیم غذایی ضدکلسترول را دنبال می‌کنید لازم است حواستان به مصرف شیر پرچرب، خامه، پنیر و زردهٔ تخم مرغ باشد. البته لازم نیست خودتان را به طور کامل از خوردن این مواد غذایی محروم کنید. در واقع نمی‌شود مصرف این مواد غذایی را قطع کرد. بهتر است سعی کنید بیشتر از شیرهای گیاهی استفاده کنید و مصرف تخم مرغ و پنیر را کاهش دهید نه اینکه مصرف آن‌ها را به طور کامل قطع کنید.
کره
در یک رژیم غذایی ضدکلسترول لازم است مصرف کره کاهش پیدا کند. در تهیهٔ غذا‌هایتان به جای کره به عنوان مثال از مارگارین گیاهی استفاده کنید. کره، مایونز، مارگارین‌ها حاوی میزان زیادی چربی هستند، کرهٔ بادام زمینی نیز حاوی روغن‌های هیدروژنه است. برای همین باید تا جایی که می‌توانید دور این مواد غذایی را خط بکشید؛ چون مصرف آن‌ها به هیچ عنوان به نفعتان نخواهد بود. با این حال روغن‌هایی مانند روغن زیتون و روغن کانولا حاوی چربی‌های سالمی هستند که قلب شما را در وضعیت بهتری نگه می‌دارند. در هر صورت از مصرف مواد غذایی چرب بپرهیزید.
مواد غذایی آماده و صنعتی
در دنیای صنعتی امروز مواد غذایی آماده و کنسروی خود را به مردم تحمیل می‌کنند. اما شما حواستان باشد که از این قبیل خوراکی‌ها دور باشید. بیشتر غذاهای آماده و صنعتی به خصوص آن‌هایی که گرم می‌شوند با روغن‌های هیدروژنه و اسیدهای چرب ترانس تهیه می‌شوند که باعث افزایش کلسترول بد خون خواهد شد. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از مصرف این قبیل مواد غذایی دوری کنید. همچنین از مصرف مواد غذایی خیلی چرب و خیلی شیرین و به ویژه آن‌هایی که حاوی روغن‌های هیدروژنه هستند بپرهیزید.
قندهای تصفیه شده و نشاسته
به عقیدهٔ دکتر ریاوان از محققان دانشگاه استنفورد، قندهای تصفیه شده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند برنج سفید، نان‌ها و پاستاهای تهیه شده از آرد سفید میزان کلسترول خوب خون را کاهش می‌دهند. برای شما که کلسترول خونتان بالاست توصیه می‌شود از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید. شما باید نان‌های سبوس‌دار میل کنید. البته جای نگرانی نیست. تصور نکنید حالا که کلسترولتان بالاست همه چیز بر شما حرام می‌شود.
اما میوه و سبزیجات در خدمت سلامتی شما هستند. تا جایی که می‌توانید از این نعمت‌های الهی بهره‌مند شوید. این مواد غذایی کلسترول بد خونتان را بالا نخواهند برد. غلات کامل را در اولویت قرار دهید، حبوبات را دریابید و از روغن‌های گیاهی استفاده کنید. این مواد غذایی برایتان مفید هستند. حواستان به مصرف مواد غذایی که در بالا اشاره کردیم باشد و در مصرف آن‌ها احتیاط کنید. اما خودتان را از مصرف مواد غذایی مفید دیگر محروم نکنید. حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید تا همیشه سالم و تندرست باشید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.