از خسارت پژو تا املاک دبی

جام جم آنلاین: همزمان با تشدید تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه کشورمان، هر روز اخبار تازه‌تری از زیان سنگین شرکای اقتصادی ایران در خارج از کشور به سبب آثار و پیامدهای این تحریم منتشر می‌شود.

در آخرین اخبار از این دست، شرکت پژو که از چند هفته پیش با بحران سنگین مالی و اقتصادی مواجه شده است ، سرانجام دیروز اعتراف کرد بخش عمده این بحران ناشی از اخلال در رابطه این شرکت با بازار ایران است.

از دبی نیز خبر می‌رسد که به دلیل خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی، بازار املاک این امیرنشین با رکود مواجه شده است.مسئولان پژو دیروز اعلام کردند درپی از دست دادن بازار ایران، صادرات قطعات پژو به میزان ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده که این امر نقش مهمی در بحران اخیر شرکت پژو داشته است.

این شرکت بزودی ۸۰۰۰ نفر از نیروهای خود را در فرانسه از کار اخراج خواهد کرد.پژو در ۲۰ سال گذشته جای پای خود را به عنوان بزرگ‌ترین شریک خارجی ایران ‌خودرو در ایران تثبیت کرده بود اما در ماه‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کشورمان ـ خواسته یا ناخواسته ـ در حال از دست دادن این بازار بزرگ و پرسود است.

اما از دست دادن بازار ایران برای گروه پژو سیتروئن که بعد از فولکس‌واگن آلمان دومین خودروساز بزرگ اروپا به شمار می‌رود، بسیار گران تمام شده است.

از سوی دیگر هرچقدر پژو سیتروئن از بازار ایران دورتر و دورتر می‌شود دیگر خودروساز فرانسوی و رقیب دیرینه این شرکت یعنی گروه رنو جای پای خود را در ایران محکم‌تر می‌کند.

مسوولان شرکت رنوی فرانسه که هم‌اکنون ال ـ ۹۰ آنها به یکی از خودروهای محبوب خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه بازار ایران را ترک نخواهند کرد.

شرکت پژوی فرانسه با اشاره ضمنی به زیان خود از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد، تحت تاثیر این تحریم‌ها فروش سی‌کی‌دی این شرکت در نیمه نخست ۲۰۱۲ با کاهش ۳۱٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴۳ هزار دستگاه رسید.

به گزارش فارس، شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن در گزارش عملکرد خود در نیمه نخست ۲۰۱۲ به کاهش شدید فروش خود در اثر تحریم‌ها علیه ایران اذعان کرد.

بر اساس این گزارش، فروش محصولات این شرکت در قالب سی کی دی در جهان طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شد. ایران محصولات این شرکت را در قالب سی‌کی‌دی وارد می‌کند.

این گزارش افزود: تحریم‌های فزاینده علیه ایران تامین مالی فروش واحدهای سی‌کی‌دی به مقصد ایران را غیرممکن ساخت که در نتیجه این شرکت فروش چنین واحدهایی را به ایران در نیمه نخست ۲۰۱۲ و در راستای مقررات بین‌المللی متوقف کرد.

بر اساس این گزارش کل فروش محصولات پژو سیتروئن در جهان طی این مدت با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به نیمه‌نخست ۲۰۱۲ مواجه شده و به ۱٫۶۱۹ میلیون دستگاه رسیده‌است.

از این رقم ۱٫۴۷۶ میلیون دستگاه به صورت مونتاژ بوده که با کاهش ۱۰٫۷ درصدی مواجه شده است، ۱۴۳هزار دستگاه به صورت سی‌کی‌دی بوده و بقیه به صورت تولید کامل در کارخانه‌های اختصاصی این شرکت تولید شده است.

خسارت بازار املاک دبی از تحریم ایران

همچنین ، یک روزنامه اماراتی با اشاره به زیان دبی از تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد در نتیجه این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری ایرانیان در بخش املاک دبی طی نیمه نخست ۲۰۱۲ با افت ۲۵ درصدی مواجه شده است.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال امارات، همزمان با اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران، سرمایه‌گذاری ایرانیان در بخش املاک دبی در شش ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک چهارم کاهش یافته و به حدود ۱٫۵ میلیارد درهم (۴۰۸٫۳ میلیون دلار) رسیده است.

سرمایه‌گذاران ایرانی پنجمین گروه بزرگ سرمایه‌گذار در دبی محسوب می‌شوند، به طوری که طبق آمارهای رسمی اداره‌املاک دبی، ۱۰۳۶ مورد خرید ویلا و آپارتمان توسط ایرانیان در این شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس در حال انجام است.

ایرانیان به دلیل نزدیکی مسافت و داشتن روابط دیرینه اقتصادی با امارات، طی سالیان گذشته همواره از اصلی‌ترین بازیگران بازار املاک دبی محسوب می‌شده‌اند.

اما اخیرا تمایل ۶۰۰ هزار ایرانی ساکن امارات و سایر ایرانیانی که برای کار و تجارت به این کشور سفر می‌کنند، برای سرمایه‌گذاری در این بخش کم شده است.

براساس آمارهای رسمی املاک دبی، در شش ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی، ایرانیان با خرید ۱۱۲۴ ملک به ارزش ۱٫۹ میلیارد درهم، چهارمین گروه بزرگ خریدار املاک پس از هندی‌ها، انگلیسی‌ها و پاکستانی‌ها در دبی بودند.

به گفته مایلز بوش، مدیرعامل یک شرکت املاک، اشتهای خریداران ایرانی کاملا فروکش کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.