خرید و فروش شوکر و اسپری فلفل با مجوز مختص صنوف خاص

فروش شوکر و اسپری فلفل

خرید و فروش شوکر و اسپری فلفل چند سالی است با توجه به تمایل جوانان رونق یافته اما نیروی انتظامی خرید اسپری فلفل و شوکر با مجوز را مختص صنوف خاصی می داند

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر اینکه ناجا تنها مرجع ارائه تجهیزات دفاع‌شخصی است، اسامی شرکت‌های متخلف در این زمینه را اعلام کرد و گفت: شوکر و اسپری فلفل که در اینترنت و بازار سیاه به فروش می‌رسد برای بازدارندگی حیوانات وحشی است و سبب خفگی و سوختگی صورت و نابینایی و گاها مرگ فرد می‌شود.

رییس مرکز انتظام ناجا با بیان اینکه چهار بخش لشکری، کشوری و صنوف و اشخاص حقیقی می‌توانند درخواست‌کننده این شوکر و اسپری فلفل باشند، گفت: نیروی انتظامی به صنوف و سازمان‌هایی که درصد بیشتری در بحث وقوع جرم دارند از جمله جواهر فروشان طلا و جواهر، صرافان، داروخانه‌ها به خصوص شبانه‌روزی، وکلا، دادگستری، جامعه‌پزشکی، پرستاری، افشانه داده است.

وی در مورد چگونگی واگذاری افشانه به صنوف خاص گفت: اعضای صنوف عنوان‌شده می‌توانند از طریق اتحادیه مربوطه درخواست خود را برای دریافت افشانه اعلام کنند.

وی با بیان اینکه افراد کشوری خواستار افشانه می‌توانند درخواست خود را از طریق سازمان حراست سازمان مربوطه اعلام کنند گفت: افرادی می‌توانند از طریق حراست سازمان‌های مربوطه درخواست خود را برای دریافت تجهیزات اعلام کنند.

خرید اسپری فلفل و شوکر با مجوز

رییس موسسه انتظام ناجا در مورد خرید اسپری فلفل و شوکر با مجوز از سوی افراد حقیقی که تابع صنف و سازمان خاصی نیستند نیز گفت: این افراد می‌توانند ضمن درخواست اسپری فلفل، دلایل نیاز خود به تجهیزات دفاعی را عنوان کنند و به پلیس پیشگیری استان خود دلالت داده که پس از ارائه درخواست در کمیسیون‌هایی خاص بررسی می‌شود و در صورت تایید درخواست برابر روند کاری تجهیزات به آن فرد حقیقی تعلق می‌گیرد.

خرید اسپری فلفل

از اسپری فلفل و شوکر کجا استفاده شود؟

وی با بیان اینکه این تجهیزات واگذار شده به افراد تنها باید در حوزه کاری و نوع خواسته داوطلبان مورد استفاده قرار گیرد گفت: به عنوان مثال برای پزشکان استفاده از افشانه در صورت تعرض در حوزه کاری قابل استفاده است و اگر این فرد در محلی دیگر بر سر موضوع خاصی نزاع داشت حق‌استفاده از این تجهیزات را ندارد.

محرومیت از تجهیزات، بهای تخلف

سیفیان در مورد سوءاستفاده از این تجهیزات گفت: استفاده از این تجهیزات دارای مقررات خاصی است و اگر افردی از این تجهیزات دفاع‌شخصی سوء استفاده کند. از هرگونه استفاده از تجهیزات محروم شد و در صورت عدم‌التزام به این امر فرد خاطی به مراجع‌قضایی معرفی می‌شود چرا که این افراد تنها مجاز به استفاده از این تجهیزات در بحث شغلی خود هستند.

وی درباره اینکه آیا آموزش‌های خاص نیز به افراد متقاضی ارائه می‌شود گفت: این تجهیزات از سوی وزارت دفاع دریافت می‌شود و این سازمان بروشورهای آموزشی تعبیه کرده است که همراه با این تجهیزات به متقاضی ارائه می‌شود که بر اساس آن نحوه استفاده از این تجهیزات به متقاضی بیان شده و در زمان تحویل این تجهیزات توصیه و تذکراتی از سوی افراد مستقر در موسسات به متقاضی ارائه شده و متقاضیان پس از آن اقدام به تکمیل تعهدنامه می‌کنند.

فروش شوکر و اسپری فلفل

اعلام شرایط تمدید اسپری فلفل و شوکر

وی در مورد نحوه تمدید مجوز حمل و استفاده از این تجهیزات گفت: پس از پایان مهلت انقضای دستگاه افراد می‌توانند مجددا به مراکز و موسساتی که قبلا تجهیزات دفاع‌شخصی را دریافت کرده‌اند، مراجعه و پس از تحویل تجهیزات خود، کارت مجوز و تجهیزات جدید تحویل گیرند.

۱.۵ سال، عمر مفید اسپری فلفل

سیفیان با بیان اینکه در صورت انقضای تجهیزات (افشانه – شوکر) وسایل قبلی بازپس گرفته می‌شود گفت: عمر مفید افشانه‌ها یک سال و نیم است.
وی با بیان اینکه کلیه تجهیزات دفاع‌شخصی ساخت داخل و وزارت دفاع است گفت: این سازمان بنا به خواسته ناجا، اقدام به تهیه شوکر و افشانه می‌کند و این افشانه‌ها از دوز پایینی برخوردار است و تاثیرات، عوارض آنها روی بینایی و صورت کم بوده و صرفا اثر بازدارندگی دارد.

فروش شوکر و اسپری فلفل غر مجاز

سیفیان با بیان اینکه تجهیزاتی که خارج از چرخه ناجا و به صورت تبلیغات اینترنتی و سوءاستفاده از نام‌های خاص به فروش می‌رسد عوارض ناگواری بر جسم افراد می‌گذارد گفت: به عنوان مثال شوکرهایی که در بازارها به فروش می‌رسد دارای ولتاژ برق ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ هستند و این در حالی است که برق ۲۲۰ ولت پس از چند ثانیه فرد را به حالت کما می‌برد و بیش از این بدن انسان را با مشکلات عدیده روبرو کرده و ممکن است موجب مرگ افراد شود.

شوکر و اسپری فلفل خارجی برای مقابله با حیوانات وحشی است

خفگی، سوختگی و نابینایی عوارض استفاده از اسپری خارجی

سیفیان در مورد اسپری‌های اشک‌آوری که در بازار سیاه به فروش می‌رسد نیز عنوان کرد: اکثر این اسپری‌ها در بحث بازدارندگی حیوانات وحشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از دوز بالایی برخوردار هستند و باعث خفگی و سوختگی صورت و حتی موجب نابینایی فرد می‌شود.

به گفته وی، به استناد ماده ۱۱ و ۱۲ قانون مجازات قاچاق سلاح و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز به تحمل حبس و جریمه غیرنقدی طولانی مدت (۲ تا ۵ سال) در مورد نگهداری، حمل، فروش و استفاده محکوم می‌شوند.

کیفیت شوکر و اسپری فلفل داخلی و خارجی

به گفته سیفیان، کیفیت تجهیزات داخلی از نظر صلابت کار همانند نمونه خارجی است اما عوارض نسبت به نمونه خارجی کمتر است.

وی درباره اینکه آیا مرکز انتظام می‌تواند برای تجهیزات افرادی که خارج از شبکه ناجا اقدام به خرید کرده‌اند مجوز ارائه دهد؟ گفت: نوع تجهیزات خارجی (ولتاژ و دوز) با تجهیزات ارائه شده از سوی ناجا هم خوانی ندارد و به طبع آن امکان صدور مجوز برای این تجهیزات وجود ندارد اما افراد می‌توانند ضمن تحویل تجهیزات خود، درخواستی مبنی بر دریافت تجهیزات قانونی کرده در صورتی که پس از بررسی و احراز صلاحیت فرد توسط کمیسیون‌ها بلامانع بود، به وی تجهیزات تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، سلامت جسمانی از جمله سلامت روحی و روانی و … از جمله شرایط عمومی استفاده از تجهیزات است.

سیفیان با بیان اینکه صدور مجوز افشانه و شوکر به صورت متمرکز در اداره تجهیزات مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا صادر می‌شود گفت: در پشت کارت (مجوز) شماره تجهیزات (افشانه – شوکر) قید شده است و با این روش برای تجهیزات هویت سازی شده است.

فروش شوکر و اسپری فلفل

مجازات حمل گاز اسپری فلفل و شوکر

در قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب سال ۱۳۹۰ آمده است: هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

الف- مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال. ب- مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال.

پ- مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه.

ت- گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال.

ث- مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه. تبصره خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجـاز که برای جشنـها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصدهزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

منبع:روزنامه آرمان