از کافی شاپ هوشمند تا غار موزه

جام جم آنلاین: مصلای تهران یک هفته است میزبان ششمین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال است؛ نمایشگاهی که تا امروز میزبان بیش از یک میلیون نفر از جوانان و دوستدارانی بوده است که می‌خواهند از نزدیک با دستاوردها و برخی فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ما، با ورود به شبستان مصلی صحنه‌های جالبی جلب توجه می‌کند از توپ‌های هوشمند گرفته تا ماهی‌هایی که در فضا در حال حرکتند.

همچنین بازیگرانی که با گریمی زیبا، خود را به شکل ربات درآورده‌اند تا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند. ابتدای ورود به سالن با بخش خانواده و رسانه‌های دیجیتال روبه‌رو می‌شوید؛ سالنی که سعی دارد با ارائه نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف، نیاز روز خانواده‌ها را جوابگو باشد. در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به غرفه قند وب و پر کردن پرسشنامه‌ای، میزان اعتیاد خود را به اینترنت محک بزنند.

همچنین در این بخش به خانواده‌ها نرم‌افزاری ارائه می‌شود با عنوان اینترنت پاک که با آن می‌توانند میزان دسترسی سایت‌هایی را که فرزندان می‌توانند ورود پیدا کنند با زمانبندی که خود می‌خواهند، تعریف کنند.

در این بخش سامانه ملی ازدواج و خانواده نیز به معرفی محصول فرهنگی خود می‌پردازد. خانواده‌ها با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند با هر سنی به طور رایگان از مشاوره‌های خانواده برخوردار شوند.

از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده در این نمایشگاه، بخش تهدید‌ها و فرصت‌هاست که در آن غرفه‌هایی با عنوان آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای، تست اعتیاد آنلاین و جنبش اینترنتی حمایت از ایران در فضای مجازی پیش‌بینی شده است.

به گفته سیدپویان حسین‌پور، مدیر بخش تهدید‌ها و فرصت‌های نمایشگاه، این بخش تلاش دارد با اطلاع‌رسانی به عموم مردم، آنها را با فرصت‌ها و تهدید‌هایی که در رسانه‌های دیجیتال نهفته است، آشنا کند.

وی می‌افزاید: جنگ نرم، جنگ سایبری و جنگ روانی از جمله آسیب‌هایی است که مردم باید با آن آشنا شوند.

غار موزه

در نمایشگاه امسال نیز بخش رسانه‌های برخط از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. در این بخش ۲۱۵ غرفه پیش‌بینی شده است. از کافی‌شاپ هوشمند گرفته تا غارموزه که در آن تاریخچه ارتباطات از عصر ماقبل تاریخ را تا عصر ارتباطات دیجیتال به نمایش گذاشته است.

این غارموزه در بخش رسانه‌های برخط نمایشگاه قرار دارد که روزانه بیش از ۵۰۰ تا هزار نفر از آن بازدید می‌کنند. بچه‌ها، جوانان، نوجوانان، پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها از جمله بازدیدکنندگان این غار هستند.

وارد غار که می‌شوی پس از خوشامدگویی توسط یک انسان اولیه به دیوار نوشته‌ای می‌رسی که انسان‌های اولیه از طریق حکاکی روی آن ارتباط برقرار می‌کردند. پس از پشت سر گذاشتن دیوار نوشته‌ها وارد دوره جدیدتری می‌شوی که کتیبه‌های خطی و سپس حکاکی روی چرم به چشم می‌خورد. وقتی انواع چاپ‌ها را پشت سر می‌گذاری به رسانه‌های مکتوب و بعد از آن به رسانه‌های صوتی و تصویری می‌رسی.

کمی جلوتر که می‌روی تجهیزات ارتباطی جدیدتر را می‌بینی. کاغذ، تلفن، رادیو و تلویزیون از جمله این تجهیزات است. در انتهای غار نیز به عصر رسانه‌های دیجیتال می‌رسی؛ عصری که انواع دوربین‌های دیجیتال، رایانه‌ها و… وجود دارد.

عرضه فناوری‌هایی برای اولین بار درایران

یکی دیگر از بخش‌های مهم این نمایشگاه، بخش فناوری و هنرهای دیجیتال است که مورد استقبال چشمگیری از سوی بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار گرفته است و در آن به عرضه و معرفی جدیدترین محصولات فناوری پیشرفته دنیا پرداخته شده است.

به گفته مسوولانش، ۸۰ درصد محصولات این بخش برای اولین بار در ایران عرضه شده است.

در بخش هنرهای دیجیتال نمایشگاه هم برنامه‌هایی چون نقاشی دیجیتال، ضبط زنده حرکات بدن، دوربین فیلمبرداری سه‌بعدی، تصاویر جادویی، شبیه‌ساز سرانسان و توپ رباتیک ارائه شده است که مورد استقبال بازدیدکنندگان این نمایشگاه قرار گرفته است.

امیر میرشانی، مدیر بخش فناوری و هنرهای دیجیتال نمایشگاه به «جام‌جم» می‌گوید: جدیدترین محصولات فناوری و هنرهای دیجیتال که کمتر از سه ماه است در دنیا رونمایی شده در این نمایشگاه ارائه شده و حتی بسیاری از موارد عرضه تجاری نیز نشده‌اند. وی معتقد است: این نمایشگاه چیزی کمتر از نمایشگاه‌های دیجیتال مطرح جهان همچون سبیت آلمان ندارد.

وی با بیان این‌که اغلب فناوری‌های ارائه شده در نمایشگاه محصولاتی است که طی چند ماه گذشته در آمریکا و اروپا به نمایش درآمده، می‌افزاید: در نمایشگاه همه تلاش این است که با فراهم کردن تجهیزات جدید، مردم از نزدیک با فناوری‌های روز آشنا شوند.

فناوری اینتراکتیو فلور یا فرش هوشمند که برای پیاده‌سازی ایده‌های تبلیغاتی نوین از طریق سفارشی‌سازی افکت‌های تصویری به‌کار گرفته می‌شود در بخش هنرهای دیجیتال ششمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نمایش گذاشته شده است.

یکی از غرفه‌های این سالن به شبکه ملی فرهنگ مربوط است که بخش‌های متنوعی در آن پیش‌بینی شده و بیشتر بازدیدکنندگان جوانانی هستند که پشت رایانه‌ها در حال بازی با گیم‌هایی هستند که توسط تولیدکنندگان داخلی طراحی شده است.

عبدالله عبدوس، مدیر شبکه ملی فرهنگ درباره فعالیت‌های این غرفه به «جام‌جم» می‌گوید: تلاش شده است در طول برگزاری این نمایشگاه هر روز از مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال و خانه‌های فرهنگ استان‌های مختلف در این غرفه حضور یابند و به معرفی محصولات خود بپردازند.

وی می‌افزاید: شبکه ملی فرهنگ به‌منظور شناساندن حوزه فعالیت‌های خود و معرفی مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال و خانه‌های فرهنگی به عموم مردم و خدمات قابل ارائه توسط این مراکز از جمله بازی‌سرا، فروش نرم‌افزار، برگزاری کلاس‌های آموزشی و تولید نرم‌افزاردر این نمایشگاه حضور فعالی دارد.

ششمین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال که از سیزدهم مهر آغاز به کار کرده است تا ۲۲ مهر ادامه دارد و دوستداران می‌توانند از بخش‌های مختلف نمایشگاه دیدن کنند.


jamejamonline.ir – 22 –
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.