از لباس های محافظت کننده استفاده کنید

استفاده از لبا سهای محافظت کننده ، و دستکش ها ، همچنین کرمهای محافظتی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز درماتیت پوستی داشته باشد.

 مهناز صادقی شبستری متخصص ایمونولوژی آلرژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: درماتیت عبارتست از التهاب پوست و درماتیت تماسی  عبارت ا ست از راش موضعی در پوست که بدنبال تماس پوست با یک عامل خارجی ایجاد می شود. اغلب موادی مانند سم برخی از گیاهان نظیر سم گزنه، غذاهای خاص، برخی از فلزات، مواد و شوینده ها ، پاک کننده ها و سفید کننده ها، مواد شیمیایی و آرایشی، عطرها، مواد شیمیایی صنعتی و لاتکس سبب ایجاد درماتیت تماسی می شوند.
 
وی با بیان اینکه دو نوع درماتیت تماسی وجود دارد، گفت: درماتیت تماسی آلرژیک که بدنبال واکنش حاصل از واسطه های ایمنی ایجاد می شود. درماتیت تماسی تحریکی بدنبال تماس عامل خارجی با پوست که مستقیماً سبب آسیب شده، ایجاد می شود.  
 
صادقی شبستری تصریح کرد: تمایز بین درماتیت تماسی آلرژیک و تحریکی بسیار دشوار است معمولاً واکنش درماتیت آلرژیک محدود به همان ناحیه ای است که با پوست در تماس بوده ا ست ولی واکنش درماتیت تحریکی محدود نبوده و منطقه وسیعتری را درگیر می کند.
همچنین شروع واکنش های حاصل از درماتیت تحریکی تقریباً بلافاصله پس از تماس با عامل محرک بوده در حالیکه در نوع آلرژیک بروز علائم گاهی اوقات تا ۱ الی ۲ روز پس از تماس ظاهر نمی شود.
این متخصص ایمونولوژی آلرژیی اظهار کرد: از آنجائیکه درماتیت تماسی بدنبال تحریک با عامل خارجی یا ماده آلرژن ایجاد می شود لذا برای پیشگیری از بروز بیماری لازم است که ماده یا عامل محرک شنا سایی شود.
ارزش این مسئله بویژه در کارخانه ها و کارگاههای صنعتی ا ست که کارگران در تماس با مواد مضر و گاه سمی می باشند.
 استفاده از لبا سهای محافظت کننده ، و دستکش ها ، همچنین کرمهای محافظتی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز این واکنشها داشته باشد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.