از مکافات عمل غافل مشو

جام جم آنلاین: مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» از تولیدات شبکه تهران است که تهیه آن از چهار سال پیش آغاز شد و هم‌اکنون ادامه دارد. این سریال در مناسبت‌های ویژه و در بقیه ایام سال تولید و پخش می‌شود و با شروع ماه رمضان امسال هم روی آنتن این شبکه رفته است.

«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» یک کار با سوژه‌های متنوع است که به مرور زمان تصویری‌تر و جذاب‌تر شده است.

وقتی چند سال پیش، تولید مجموعه تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد مطرح شد، ذهن منتقدان و مردم به سوی تولید نسخه ایرانی مجموعه «کلید اسرار» محصول ترکیه رفت.

مجموعه‌ای که نشان می‌داد آدم‌هایی که در زندگی‌شان نیت خیر ندارند با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند و اگر نیت‌شان خیر باشد، خداوند هم به آنها کمک می‌کند تا در زندگی بتوانند مشکلات‌شان را پشت سر بگذارند البته این ذهنیت تحقق پیدا کرد و رویکرد این مجموعه در ابتدا به همین سمت رفت و آدم‌هایی را نشان داد که کیفر کارهایشان را می‌بینند.

در این باره می‌توان به اپیزودی اشاره کرد که وقتی مردی یک بچه گربه‌ را که به خانه‌اش پناه آورده بود کشت، فرزندش هم بر اثر اتفاقی کشته شد.

در واقع دخترش که به لحاظ ژنتیک مشکلاتی داشت و نباید شیر می‌خورد از غیبت مادرش سوءاستفاده کرد و بعد از خوردن شیر، جان خودش را از دست داد.

یا اپیزودی دیگر درباره مردی بود که با زنی چند سال بزرگ‌تر از خودش ازدواج کرد. او بعد از گذشت مدتی از ازدواجش پشیمان شد و مرتب همسرش را با حرف‌هایش تحقیر می‌کرد تا جایی که زن را به ستوه آورد و او را وادار به طلاق کرد. مرد بعد از مدتی با زن دیگری ازدواج کرد، ولی فرزندش با معلولیتی نادر دنیا آمد.

در مجموع، اپیزودهایی که در سری اول مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، تولید شدند نکات پندآموزی برای مخاطبان داشت و به آنها هشدار می‌داد که آدم‌های بد در همین دنیا به کیفر اعمالشان می‌رسند. البته در سری اول این مجموعه اپیزودهایی هم تولید شد که به لحاظ فیلمنامه با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو بود و نه‌تنها قصه‌ها جذابیت لازم را نداشت، بلکه برای مخاطبان هم تکراری بود.

به مرور زمان، روند فیلمنامه‌های این مجموعه به لحاظ محتوایی تغییر کرد و در حال حاضر اپیزودها روایتگر آدم‌هایی هستند که گاهی اشتباهاتی در زندگی‌شان مرتکب می‌شوند، اما بعد از این‌که به اشتباه خود پی می‌برند، خدا هم از اشتباهات آنها صرف نظر می‌کند و یک بار دیگر به آنها فرصت می‌دهد تا خودشان را اصلاح کنند.

در این باره می‌توان به اپیزود وسوسه پارکبان اشاره کرد. پارکبانی که به خاطر خرید خودرو از باجناقش در تنگنا قرار می‌گیرد، پولی را سرقت می‌کند، اما بعد از گذشت چند ساعت به اشتباهش پی می‌برد و به آن اعتراف می‌کند، بعد از این اعتراف، کار بهتری نصیبش می‌شود.

در مجموع اگر نگاهی به اپیزودهای مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد بیندازیم، متوجه می‌شویم برخی از آنها بعد از گذشت دو سال هنوز در ذهن باقی مانده‌اند، اما برخی اپیزودها به دلیل شخصیت‌پردازی اغراق‌آمیز مخاطب را به اصطلاح پس زده‌اند.

مثلا در یکی از اپیزودها پسری نشان داده می‌شد که یکی از تفریحات زندگی‌اش دروغ‌گفتن بود، اما به حدی این شخصیت اغراق‌آمیز تصویر شده بود که قصه برای مخاطب باورپذیر نبود. شاید در یک جمله باید گفت فیلمنامه‌های این مجموعه با فراز و نشیب همراه هستند. برخی مواقع خیلی خوب و بعضی مواقع از حد متوسط هم پایین‌تر هستند.

مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد ابتدا کارش را با ده کارگردان شروع کرد تا این‌که تعداد این کارگردانان محدود شدند و حالا بیشتر اپیزودهای این مجموعه را احمد معظمی می‌سازد. البته در کنار او کارگردانان دیگری هم حضور دارند. او ۱۰۵ اپیزود از ۱۸۰ اپیزود این مجموعه را مقابل دوربین برده است.

کارگردانانی که سری اول این مجموعه را می‌ساختند بیشتر درگیر فرم بودند و تلاش می‌کردند این مجموعه به لحاظ فرم، تفاوت‌هایی با دیگر مجموعه‌های تلویزیونی داشته باشد، اما به مرور زمان کارگردانان از فرم فاصله گرفتند و بیشتر تلاش کردند تا قصه‌ها روایت یک‌خطی داشته باشد تا ذهن بیننده ‌هنگام تماشای این مجموعه خیلی درگیر فرم، نماها و صحنه‌های پیچیده نشود.

به مرور زمان، قاب‌بندی‌ها بهتر از روزهای قبل شد. گرچه هنوز این مجموعه به لحاظ کارگردانی یکدست و روان نیست و این مساله هم تا حدودی طبیعی است، چون این مجموعه یک کارگردان واحد ندارد و تنها نقطه مشترک میان کارگردانان شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، این است که آنها این مجموعه را برای عموم مردم می‌سازند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.