از هیچ نامزد رئیس جمهوری حمایت نمی‌کنیم

علی کفاشیان در یک روز شلوغ کاری و در بین جلساتش برای تعیین سرمربی تیم ملی جوانان، صدور حکم کمیته انضباطی در مورد پرونده تبانی و دیدار با محمد مایلی‌کهن در مورد مسائل روز فوتبال صحبت کرد. این گفت وگو دو ساعت قبل از صدور رسمی رای در مورد پرونده تبانی صادر شد.

گفت‌وگوی رئیس فدراسیون فوتبال با فارس را در زیر می‌خوانید:

* برای رفع کدورت‌ها به پرونده رحمتی ورود کردیم

ابتدا در مورد جلسه‌ای که روز گذشته با مهدی رحمتی داشتید، صحبت کنید این جلسه در چه موردی بود؟

زمانی که بین سرمربی تیم و ورزشکاران کدورت‌هایی پیش می‌آید، ورود می‌کنیم تا این موارد را حل کنیم. البته این موارد بسیار نادر است که این بار پیش آمده بود و ما هم برای حل آن پیش‌قدم شدیم. ولی هرگز به کادر فنی نمی‌گوییم که چه کسی را انتخاب کند یا نکند یا ترکیب تیم را چگونه بچیند. این‌ها از اختیارات کادر فنی است اما برخی مسائل که پیش می‌آید با صلاحدید خودشان ورود می‌کنیم تا آنها را حل کنیم.

*عذرخواهی باید کتبی باشد

هادی عقیلی و مهدی رحمتی این بار خیلی ناراحت هستند آنها می‌گویند ما از تیم ملی و مردم در رسانه‌ها عذرخواهی کردیم اما اکنون می‌گویند که باید عذرخواهی کتبی باشد.

عذرخواهی در رسانه‌ها شفاهی که نمی‌شود. وقتی زمانی مسائلی ایجاد که تبدیل به پرونده ‌می‌شود، باید مسائلی کتبی شود تا آنها رفع گردد. این هم به خاطر سیستم‌های اداری است. آن چیزی را که در رسانه می‌گوییم می‌توانیم کتبی هم عنوان کنیم. فرقی نمی‌کند می‌توانم همان حرف‌های را که در رسانه گفتم بنویسم.

یعنی اگر آنها عذرخواهی کتبی کنند به تیم ملی برمی‌گردند؟

داریم رفع کدورت می‌کنیم تا این مسئله حل شود.

تا قبل از بازی با قطر این کدورت برطرف می‌شود؟

ان‌شاءالله.

*پیشنهاد جدیدی به عراق دادم

دیدار دوستانه با عراق لغو شد؟

نه، من به فدراسیون عراق گفتم اگر به ایران بیایند و با ما یک بازی دوستانه انجام دهند در شهریور ما یک دیدار رفت و برگشت با عراق انجام می‌دهیم این آخرین نظر و پیشنهادی بود که به آنها گفتم. ولی هنوز در مورد این پیشنهاد پاسخی به من ندادند.

*۹۵ درصد به رای کمیته انضباطی در مورد تبانی اطمینان دارم

امکان دارد کسانی که در پرونده تبانی رای به ضررشان است به وزارت ورزش شکایت کنند؟ شما می‌خواهید این ماجرا کش‌دار نباشد؟

بله، باید سریع‌تر پلی‌آف را برگزار کنیم. مسابقه پلی‌آف را به خاطر همین پرونده نگه داشته‌ایم. رأی هم توسط قاضی‌های کمیته انضباطی صادر می‌شود و ما هم آن را اجرایی می‌کنیم.

شما در مورد پرونده‌های تبانی مصداقی به آنها ورود می‌کنید، یا نظر کلی به آنها می‌دهید؟

نه، من حوصله آن را ندارم که ۱۰ ساعت در مورد پرونده تبانی صحبت کنم و آن را بررسی کنیم. این کار مدرکی، قاضی و دادگاه است. من اصلا به این مسائل ورود نمی‌کنم اما اعتقاد کامل به زیرمجموعه کمیته انضباطی‌ام و آن‌هایی که در این مورد تحقیق می‌کنند، دارم. اکنون ۲ بخش است، یک بخش گروه‌های خاص که تحقیقات لازم را کرده‌اند و مدارک را به کمیته انضباطی و قاضی تحویل داده‌اند مثل بازپرس که همه مدارک را جمع می‌کنند و به قاضی تحویل می‌دهند تا او رای صادر کند، اما برای هماهنگی نهایی و برای آنکه من هم در جریان باشم به من می‌گویند که این مسئله هم هست. من هم ۹۵ درصد آن را قبول می‌‌کنم که قاضی داده است و به مصداق‌ها ورود نمی‌کنم زیرا وقت هم ندارم.

افرادی مثل دادکان گفته‌اند که برخی از مسئولان فدراسیون در تبانی‌ها و دلالی‌ دست دارند این ادعا خیلی مهم است جواب شما در این مورد چیست؟

هرکسی هست، تبانی‌کنندگان بیایند و او را لو بدهند. فرقی نمی‌کند آن شخص هم که مرتکب تخلف شده، مجازات می‌شود. ممکن است از رئیس فدراسیون تا رده‌های پائین همه تبانی بکنند، بنابراین وقتی مدرک وجود داشته باشد با همه آنها برخورد می‌شود.

*کدورتی با کی‌روش ندارم

کدورت بین شما و کی‌روش بر سر عنوان شدن مسائل خصوصی در جلسات حل شد؟

بله، می‌دانید که من با کسی کدورتی ندارم و با هر کس که دیدار داشته باشم سریع کدورت برطرف می‌شود و به کی‌روش هم گفتم که خیلی از مسائل خصوصی بین من و او هست که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند.

* عوض کردن رئیس هیئت فوتبال اصفهان در برنامه ما نیست

اما ظاهرا کدورت بین شما و مدیر کل ورزش استان اصفهان بر سر رئیس هیئت فوتبال این استان برطرف نشده است، ظاهرا شما به او قول شفاهی داده بودید که ابرقویی‌نژاد را برکنار می‌کنید؟

نه، من قول دادم که این مسئله حل شود و گفتم که این مسئله را با جواهری مدیرکل استان اصفهان حل می‌کنیم، اما چون جواهری خیلی تند می‌رود، منتظر هستم تا کمی سرعتش کم شود و بعد این مسئله را حل کنیم.

اما شنیده‌ایم که برای هیئت فوتبال ماموران پلیس را برده‌اند.

این کار درست نیست، آقای جواهری حتی از ابرقویی‌نژاد به مراجع قضایی هم شکایت کرده است و گفته که ابرقویی‌نژاد به ما توهین کرده است. این مسائل به ما ربطی ندارد اما مسائل مربوط به فوتبال باید در حوزه فوتبال برطرف شود. ایشان اگر از ابرقویی‌نژاد شکایتی‌های دیگری دارد، برود و بگیرد اما در فوتبال مجمع هیئت تصویب کرده ابرقویی‌نژاد رئیس هیئت است و مدیرکل ورزش هم نمی‌تواند او را تغییر دهد. مگر آنکه مجمع بخواهد.

اما می‌گویند شما در جلسه سه جانبه‌ای که با جواهری و سجادی برگزار کردید، قول برکناری ابرقویی‌نژاد را دادید؟

نه، من قول دادم که مسئله را حل و فصل کنم. حل و فصل هم به زمان نیاز دارد اما جواهری زیاد فشار می‌آورد که می‌خواهد ابرقویی‌نژاد را عوض کند ولی عوض کردن در برنامه ما نیست. حمید سجادی هم نگفته است که ابرقویی‌نژاد را عوض کنید، گفته این مسئله را حل کنید ما هم در حال حل آن هستیم. زمانی که دعوا می‌شود، بعضی‌ها زود آشتی می‌کنند و بعضی‌ها هم زود آشتی نمی‌کنند.

* با مایلی‌کهن مشورت کردم

روز گذشته جلسه‌ای با محمد مایلی‌کهن داشتید، آیا قرار است او سرمربی تیم ملی جوانان شود یا او برای نظرخواهی در مورد سرمربیگری پرسپولیس نزد شما آمده بود؟

من می‌خواستم با او در مورد تیم‌های نوجوانان، جوانان، امید یکسری مشورت‌ها انجام دهم. در مورد پرسپولیس با او صحبت نکردم. مایلی‌کهن یکسری نظرات خوب دارد که به او گفتم بیاید و بنشیند با هم گپی بزنیم و صحبت کنیم تا از نظراتش و تجربیات خوبی که با تیم ملی امید و تیم‌های دیگر داشته آگاه شوم. در مورد تیم‌های ملی از مایلی‌کهن مشورت می‌گیرم.

* سه چهار روز دیگر سرمربی را انتخاب می‌کنیم

سرمربی تیم ملی جوانان چه موقع انتخاب می‌شود؟

در ۳،۴ روز آینده سرمربی را انتخاب می‌کنیم.

اما این ۳،۴ روز خیلی طول کشیده است؟

بله، چه کار کنیم دستمان بسته است.

* درآمد تبلیغات محیطی براساس فرمول تقسیم می‌شود

حق پخش تلویزیونی برای فصل آینده چقدر خواهد بود؟

قرارداد حق پخش تلویزیون ما ۳ ساله است که یک سال آن باقی مانده اما ما یکسری نظرات خاصی داریم که باید به مسئولان صدا و سیما بگوییم تا ببینیم اجرا می‌کند یا نه؟

رسولی‌نژاد معاون وزیر بعد از قهرمانی استقلال گفت که می‌خواهد حق تبلیغات دور زمین را به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بدهد، زیرا اماکن ورزشی طبق قانون متعلق به وزارت ورزش است و وزارت می‌خواهد پول تبلیغات محیطی را به تیم‌های میزبان از جمله استقلال و پرسپولیس بدهد.

نظراتشان را می‌گویند. در هیچ جای دنیا به غیر از یکی دو لیگ باشگاه‌ها پول تبلیغات را نمی‌گیرند سازمان لیگ به وجود آمده که تبلیغات محیطی را به طور کامل در اختیار بگیرد و بر اساس یک فرمول این درآمد بین باشگاه‌ها تقسیم شود. در این فرمول میزان پخش مستقیم بازی تیم‌ها و سایر عوامل بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شود. این فرمول هم به تایید هیئت رئیسه سازمان لیگ رسیده است. پس نمی‌توانیم بگوییم یک بازی را به استقلال بدهید، حق تبلیغات محیطی یک بازی را به پرسپولیس و هرج و مرج به وجود بیاید. این درآمدها کلاسه‌بندی شده است و تابع مقررات سازمان لیگ است که خود باشگاه آن را تصویب کرده‌اند. در ورزشگاه هم که تبلیغات گذاشته می‌شود، بابتش اجاره پرداخت می‌کنیم. وقتی ۴۰،۵۰ میلیون تومان اجاره می‌دهیم یعنی آنکه در آن ۲ ساعت بازی مالک، سازمان لیگ است. البته با توجه به اینکه پخش مستقیم بازی‌های استقلال و پرسپولیس بیشتر از همه است، بیشترین پول را هم آنها می‌گیرند.

اما وزارت ورزش می‌گوید اماکن ورزشی در ورزشگاه‌ها متعلق به این وزارتخانه است و حق تبلیغات محیطی نیز به آنها می‌رسد؟

اماکن ورزشی متعلق به وزارتخانه‌ است و آنها درست می‌گویند اما آیا ما باید فقط در همان ورزشگاه مسابقه را انجام بدهیم می‌توانیم در اماکن دیگر مسابقه را انجام بدهیم،‌زیرا آن مسابقه است که به آن تبلیغات شخصیت می‌دهد وگرنه ورزشگاه خالی تبلیغات بگذار آیا کسی آن را پخش می‌کند؟

یعنی اگر بازی‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار نشود، شما آنها را در کجا برگزار می‌کنید؟

هر جای دیگر، فرقی نمی‌کند.

*بدهی مال مرد است!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرده باشگاه‌های بدهکار در لیگ سیزدهم تعلیق می‌شوند و حق حضور ندارند، این اتفاق چقدر جدی است؟ مخصوصا که استقلال و پرسپولیس به گفته کمیته انضباطی جزء بدهکارترین باشگاه‌ها هستند.

این را باید از حسن‌زاده بپرسیم که منظورش کدام باشگاه‌های بدهکار است. زیرا ۲ نوع بدهی داریم الان خود فدراسیون فوتبال هم خیلی بدهکار است اما کسی علیه ما شکایت نکرده است. به داوران، هتل‌ها، هواپیمایی کلی بدهی داریم. باشگاه‌ها هم ممکن است در مورد برخی از بدهی‌هایشان شکایت شده، آنها را تسویه کرده باشند. اما بخشی از بدهی‌هایشان نیز بدون شکایت باشد که در این مورد باید بگویم بدهی مال مرد است.

*رابطه ما و امارات خیلی خوب است

داستان چالش ادامه دار بین فوتبال و امارات دوباره تکرار شد، گفته می‌شود شما به یوسف سرکال در انتخابات کنفدراسیون فوتبال رای ندادید و او هم به تلافی اجازه برگزاری دیدار دوستانه ایران و عراق را نداده است.

اصلا این صحبت‌ها مطرح نیست، من تعجب می‌کنم که چرا همه این حرف‌ها را می‌زنند. تیم ملی نوجوانان و جوانان ما همین چند روز پیش دو بازی خوب با امارات انجام داد همین الان نیز تیم ملی جوانان ما را برای یک ماه دیگر دعوت کرده‌اند تا به آن کشور بروند و بازی دوستانه برگزار کنند. رابطه ما با امارات خیلی خوب است، اما این مرتبه آنها برای بازی دوستانه ایران و عراق در امارات می‌گویند آمادگی نداریم، زیرا درگیر برگزاری جام ریاست جمهوری‌شان هستند. حق‌شان هم است، می‌گویند آمادگی نداریم.

مگر قبلا این برنامه را هماهنگ نکرده بودید؟

چرا، ما به آنها گفته بودیم برای برگزاری اردو می‌آییم. آنها هم گفتند بیایید ولی می‌گویند برای این بازی آمادگی نداریم. بعد می‌گویند چرا در امارات اردو زدید. اگر کیش و قشم ما زمین خوب داشت ما در همانجا اردو می‌زدیم و تمرین می‌کردیم. چون امارات زمین چمن خوبی دارد به آنجا می‌رویم. هتل هم به باشگاه ایرانیان می‌رویم. چون شرایطش مناسب است. من به کی‌روش گفتم به جای امارات در بندرعباس و کیش اردو بزن، که گفت زمین مناسب ندارید. البته در کیش مجتمع ورزشی در حال ساخت است که با تکمیل شدن شرایط خوب می‌شود. اصراری به برگزاری اردو در امارات نداریم. جایی که خوب باشد و آب و هوایش هم به قطر بخورد در آن جا اردو می‌زنیم.

پس بحث توهین به فوتبال ایران و مسائل سیاسی در میان نیست؟ ظاهرا این دومین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد.

نه، چرا دومین بار؟ در آن بازی دوستانه که بین دو کشور لغو شد، بحث دو فدراسیون ایران و امارات خارج بود. یا زمانی که در مصر با دبی بازی کنیم همین شرایط پیش آمد. گاهی اوقات مسائل سیاسی پیش می‌آید که به فدراسیون هم فشار وارد می‌‌شود اما رابطه دو فدراسیون خیلی هم خوب است.

* روح آیت اللهی در شیراز است

بحث هادی آیت‌اللهی نایب‌رئیس اول شما به کجا رسید؟

ایشان گفته است که بیشتر در اداره کل ورزش فارس حضور دارد.او در حال فعالیت در فدراسیون فوتبال است. خودش اینجاست و روحش در شیراز.

*پول نداریم با منصوریان قرارداد ببندیم

علیرضا منصوریان از اینکه فدراسیون با او برای هدایت تیم امید قرارداد نبسته ناراحت و ناراضی است، دلیل این مسئله چیست؟

مسئله خاصی نیست ایشان کار خود را انجام می‌دهند و ما پول نداریم که قرارداد ببندیم.

شما گفتید اگر قلعه‌نویی قبول کند دوست دارید سرمربیگری تیم امید را به او بدهید؟

من برای آنکه اهمیت تیم امید را نشان دهم این را گفتم با منصوریان هم قرارداد می‌بندیم.

مثل اینکه منصوریان خیلی مورد تأئید شما نیست؟

نه او دارد کار می‌کند در عید هم تیمش نتایج خیلی خوبی گرفت. تیم امید امسال هم مسابقات آسیایی دارد.

* دادکان راست می‌گوید علی‌آبادی من را به فوتبال معرفی کرد

دعواهای علی‌آبادی و دادکان همواره ترکشش به شما اثابت می‌کند، دادکان گفته علی‌آبادی کفاشیان را به فوتبال آورد اما علی‌آبادی این مسئله را تکذیب می‌کند.

دادکان راست می‌گوید.

اما علی‌آبادی این مسئله را تکذیب می‌کند و می‌‌گوید مجمع کفاشیان را آورد؟

علی‌آبادی من را به مجمع فدراسیون فوتبال معرفی کرد اما مجمع می‌توانست بگوید من را نمی‌خواهد اما همه گفتند کفاشیان را می‌خواهیم و دست زدند یا صلوات فرستادند. بعد گفتند اگر کفاشیان را می‌خواهید حداقل از جایتان بلند شوید که همین کار را کردند چون چاره‌ای نداشتند زیرا من تک بودم ناظران فیفا و AFC هم حضور داشتند و به نظرم بهتر بود رأی کتبی هم می‌گرفتند. البته اگر به من رأی نمی‌دادند ممکن بود تعلیق فوتبالمان ادامه پیدا کند. چون کس دیگری نبود اما دادکان راست می‌گوید علی‌آبادی من را معرفی کرد و مجمع هم قبول کرد.

در بین دعوای این دو نفر شما حق را به چه کسی می‌دهید؟

من به کسی حق نمی‌دهم آن موقع شرایط اینگونه شد. علی‌آبادی خودش می‌خواست بیاید و به من هم گفت بیا که بعد خودش نتوانست بیاید و به عنوان رئیس سازمان من را ترجیح داد.

ظاهراً دادکان می‌گوید شما بهتر از علی‌آبادی هستید؟

این نظر ایشان است من خودم را بهتر از هیچکس نمی‌دانم.

قبل از عید دادکان جلساتی با عباسی وزیر ورزش داشت، شما از آن جلسات با خبرید؟

بله حق وزیر ورزش است که از هرکس که می‌خواهد نظرخواهی کند، چه کار خوبی هم کرد که دادکان را هم به دیدار رهبری دعوت کرد، دادکان در فوتبال مملکت زحمت کشیده و فرد صاحب نظری است. وزیر ورزش کار خیلی خوبی کرد که با دادکان صحبت کرد و ایشان را هم به آن جلسه دعوت کرد.

از برگزاری این جلسات احساس خطر نمی‌کنید؟

نه احساس خطر برای چه؟

از اینکه در این مقطع زمانی برکنار شوید؟

ما که آماده‌ایم.

آقای کی‌روش خیلی ایراد می‌گیرد این روزها نیز از لباس‌های تیم ملی ایراد گرفته است؟

ایشان همیشه بهترین را می‌خواهد چون همیشه بهترین‌ها را دیده است و وقتی لباس‌های تیم ملی یک درجه پائین‌تر است او قبول نمی‌کند.

کی‌روش اگرچه در رئال مادرید و منچستر بوده اما در آفریقا هم مربیگری کرده است. آیا امکانات آنها بهتر از ما بوده؟

بله آنها پول خرج کرده‌اند، آفریقای جنوبی میزبان جام جهانی بوده است برندهایی مثل نایک و آدیداس از آن تیم‌ها حمایت کرده‌اند.ما هم از تولیدکنندگاه لباس‌های ملی خواسته‌ایم که جنس لباس‌ها را بهتر کند و اگر پول هم بخواهد به آنها بدهیم.

از مایلی‌کهن در مورد کی‌روش هم سؤال پرسیدید؟

نه الآن وقت آن نیست که بخواهم در مورد کی‌روش از کسی نظرخواهی کنم.

* در مجمع فدراسیون استعفا نمی‌کنم

فکر می‌کنید در آستانه دیدار با قطر آشتی ملی در فوتبال ایجاد شود دوباره شاهد همان جو قبل از دیدار با کره جنوبی باشیم؟

بله امیدوارم این اتفاق بیفتد مخصوصاً اکنون که در برهه‌ای هستیم که خیلی از مسئولین دیگر به ما هم نگاه حمایتی نمی‌کنند و مشکلاتمان را برطرف کنند. به نظرم این وظیفه رسانه‌هاست که حمایت قوی از تیم ملی بکنند که در بین این بگومگوها و مسائل تیم ملی گم نشود و از تیم ملی حمایت کنیم. این یک کار ملی است و همه باید کمک کنند.

فکر می‌کنید صدا و سیما دوباره یار دوازدهم تیم ملی می‌شود؟

انشالله این اتفاق می‌افتد زیرا این خواسته مردم است این خواسته ما نیست. اینجا فدراسیون مهم نیست، تیم ملی و کشور مهم است.

جام جهانی آخرین تیر ترکش این فدراسیون است و شما می‌خواهید در مجمع بعدی آنطور که گفتید استعفا بدهید؟

نه چه کسی گفته است من می‌خواهم استعفا بدهم. چرا حرف در دهانم می‌گذارید؟! من گفتم چه تیم ملی به جام جهانی برود که انشالله می‌رود و چه خدایی نکرده نرود در هر صورت مجمع را تشکیل می‌دهم و انتخابات زودرس برای فدراسیون را درخواست می‌کنم.

* در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم

چقدر نقش دولت آینده در فدراسیون بعدی فوتبال مهم است؟

خیلی مهم است کسی که دولت را دستش می‌گیرد و ورزش نیز بخشی از کارهایش است سیاست‌ها و نگاهش به ورزش خیلی مهم است زیرا اگر نگاه حمایتی وجود نداشته باشد کارمان به سختی پیش می‌رود. نگاه من نگاه ملی است و به خودم فکر نمی‌کنم و به فوتبال فکر می‌کنم و آنچه به صلاح فوتبال است انجام می‌دهم.

فدراسیون فوتبال و تیم ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزد خاصی حمایت می‌کنند؟

نه به هیچ عنوان، اعضای فدراسیون و تیم ملی در انتخابات شرکت می‌کنند و رأی می‌دهند اما از کسی حمایت نمی‌کنیم در عمرم که در فدراسیون‌های مختلف، کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی بودم هیچوقت به نفع کاندیدای خاصی تبلیغ نکرده‌ام.

با توجه به شرایط مالی که دارید نیز از کاندیدایی حمایت نمی‌کنید؟

ما رئیس‌جمهور داریم و از رئیس‌جمهور کمک می‌گیرم. آنها نیز به ما به عنوان تیم ملی نگاه می‌کنند تا زمانی که مسئول اجرایی کشور هستیم. هرکس هم که با رأی مردم رئیس‌جمهور شود، برای ما بهترین است.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.