از واردات بی‌رویه‌ میوه و رانت سودجویان جلوگیری شود


از واردات بی‌رویه‌ میوه و رانت سودجویان جلوگیری شود

۱۱:۵۳ (چهارشنبه ۱۱ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

نایب رییس خانه کشاورز با باراز تاسف از اینکه بازار میوه از گذشته تاکنون دست گروهی انحصار‌گر بوده است، گفت: در حالی که تولید میوه و محصولات باغی در ایران بسیار اقتصادی است هر ساله شاهد واردات این محصولات در کنار تولیدات باکیفیت و فراوان داخلی هستیم.

عنایت‌اله بیابانی ـ رییس اتحادیه مرکب‌کاران ـ  گفت: طی دوسه سال اخیر مرکبات به عنوان میوه اساسی کشور تولید بالا داشته و برای ایام پرمصرف و ذخیره‌سازی گسترده از افزایش قیمت جلوگیری کرده و پاسخ‌گوی بازار بوده است.

وی با تاکید بر این‌که باید بهای زیادی به محصولاتی که مزیت بالای تولید دارند، اظهار کرد: در حالی که در زمینه‌ تولیدات محصولات باغی مزیت بسیار بالایی وجود دارد و هر ساله شاهد واردات این محصول در کنار تولیدات باکیفیت و فراوان داخلی هستیم، این امر به‌ تولید کشور آسیب وارد می‌کند.

بیابانی گفت: باید وارد‌کننده‌ محصولاتی باشیم که مورد نیاز بازار بوده و تولید داخل آنها جوابگوی بازار نیست یا این‌که تولید این محصولات هزینه‌ سنگینی برایمان دارد. اما تولید میوه و محصولات باغی در ایران بسیار اقتصادی است که باید در سال جاری به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از واردات بی‌رویه‌ این محصولات و رانت سودجویان جلوگیری شود.

رییس اتحادیه مرکب‌کاران اظهار کرد: ایران در تولید ۱۱ محصول مقام اول تا ششم جهان را داشته است، اما طی سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی به این محصولات، افزایش هزینه‌ها و واردات برخی از این مزیت‌ها را از دست داده‌ است.

وی افزود: در حالی که ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در جهان بوده است، اکنون در رتبه‌ دوم قرار گرفته است. هم‌چنین جایگاه زعفران و زرشک نیز با مشکل مواجه شده است.

نایب رییس خانه کشاورز یکی از عوارض ناشی از واردات مرکبات طی سال‌های اخیر را بروز افت و مگس مدیترانه‌ای در باغات مرکبات عنوان و اظهار کرد: واردات لیموترش در سال‌های اخیر باعث بروز بیماری جاروک جادوگر شده است که همچنان در حال مبارزه با این آفت هستیم.

وی تصریح کرد: بازار میوه از گذشته تاکنون دست گروهی انحصار‌گر بوده که تولیدکنندگان انتظار دارند در سال جاری دولت با کمک به تعاونی‌های واقعی و تقویت آنها، ذخیره‌سازی، صادرات و عرضه محصول به آنها واگذار شود و در مقابل آن نیز به دولت هم پاسخگو باشند.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.