از کجا و چگونه “قهوه”خوب بخریم+قیمت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قهوه های ترک، فرانسه یا اسپرسو، به سبب محل کشت آنها نامگذاری نمی شود، بلکه تفاوت طریقه فرآوری و جوشاندن این قهوه هاست که سبک و نام می سازد.

قهوه خوب

به طور کلى نحوه فروش قهوه در تهران به دو صورت انجام مى گیرد؛ فروش در فروشگاه هاى سنتى قهوه فروشى که بیشتر متعلق به اقلیت ارامنه است و فروش در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها.شما مى توانید پودر قهوه یا دانه پخته شده قهوه را به صورت باز بدون بسته بندى از فروشگاه هاى سنتى قهوه فروشى بخرید و قهوه هاى بسته بندى شده، اعم از بسته بندى هاى داخلى و خارجى را علاوه بر فروشگاه هاى سنتى که بیشتر در مناطق ارامنه نشین قرار دارند از سایر فروشگاه ها، سوپرمارکت ها و حتى قنادى هاى سطح شهر تهیه کنید.

فرق قهوه فله و بسته بندى شده

شاید براى فروشندگان سنتى قهوه، بین قهوه پودر شده و دانه قهوه تفاوتى نباشد و از نظر قیمت هر دوى آنها در یک سطح باشند، اما براى مصرف کننده بسیار مهم است که بداند قهوه پودر شده خیلى سریع بو و عطر خود را از دست مى دهد و براى مدت زیادى نمى توان آن را نگه داشت. در حالى که دانه قهوه تا زمانى که پودر نشده، عطر و بوى خود را حفظ مى کند.در مورد قهوه هاى بسته بندى شده نیز اگرچه بسته بندى سبب مى شود تا عطر و بوى قهوه حفظ شود، اما همین بسته بندى سبب افزایش قیمت قهوه شده، طورى که پودر قهوه که عموما براى مصارف خانگى و در بسته بندى هاى ۲۵۰ گرمى عرضه مى شود، در مقایسه با دانه قهوه که در بسته هاى یک کیلوگرمى و معمولا براى کافى شاپ ها، هتل ها و رستوران ها عرضه مى شود ۲ تا ۳ هزار تومان در هر کیلو گرانتر است.

انواع قهوه

امروزه انواع قهوه با نام هاى ترک، فرانسه یا اسپرسو شناخته مى شوند.جالب است بدانید نامگذارى قهوه به این نام ها، ربطى با نحوه کشت یا محل کشت آن ندارد. زیرا کشورهاى ترکیه، فرانسه یا ایتالیا مزارع کشت قهوه ندارند و قهوه فقط در یک شرایط خاص و در مناطقى که داراى آب و هواى گرم حاره اى باشند رشد پیدا مى کند.اصطلاح قهوه ترک از آنجا پدید آمد که ترک ها، اولین کشورى بودند که قهوه را به شیوه اى که خودشان مى پسندیدند، پخت و آسیاب کرده و سپس مى جوشاندند. ترک ها پودر قهوه را با آب حل کرده، سپس مى جوشاندند و بعد از به اصطلاح عمل آمدن قهوه، آن را مى خوردند. در این روش، خود قهوه علاوه بر عصاره و شیره آن نیز خورده مى شود که برخى معتقدند در درازمدت سبب از بین رفتن پرزهاى معده مى شود. اگر تنها ۱۰ درصد از جمعیت ۷۰ میلیونى ایران، یعنى فقط ۷ میلیون از ایرانیان قهوه بنوشند، روزانه باید در ایران ۵۶ تن قهوه مصرف شود

بعد از آن فرانسوى ها به این دلیل که نمى توانستند قهوه را مانند ترک ها مصرف کنند، روش جدیدى را ابداع کردند و با قرار دادن فیلترى در قهوه جوش، قهوه را صاف کرده و بعد مى نوشیدند. قهوه اى که از این روش به دست مى آمد به نام قهوه فرانسه معروف شد.ایتالیایى ها نیز در سال ۱۸۲۲ روش جدیدى را ابداع کردند که شاید بهترین روش تهیه قهوه باشد. به این طریق که در فشار بالا و با آب ۹۰ درجه از دانه قهوه، عصاره آن گرفته مى شود. قهوه به دست آمده از این طریق به قهوه اسپرسو معروف است. اسپرسو در زبان ایتالیایى به معنى خیلى کوتاه و چیزى که از طریق اعمال فشار زیاد به دست آمده، است.قهوه، علاوه بر اینکه در ۳ نوع ترک، فرانسه و اسپرسو شناخته مى شود، به طور کلى در دو نوع ربوستا و عربیکا کشت و برداشت مى شود.

قهوه عربیکا بیشتر در کشورهاى آفریقایى و آمریکاى لاتین و قهوه ربوستا در کشورهاى آسیاى شرقى کشت مى شود. در ضمن ۷۰ درصد تولیدات قهوه دنیا را قهوه عربیکا تشکیل مى دهد.در حقیقت قهوه هاى ترک، فرانسه و اسپرسو علاوه بر آنکه شیوه تهیه آنها متفاوت است، هر یک با درصدهاى مختلفى از قهوه هاى عربیکا و ربوستا تشکیل شده اند. گاهى نیز دیده مى شود، در تهیه قهوه ترک، تنها از قهوه ربوستا و براى قهوه اسپرسو فقط از قهوه عربیکا استفاده مى شود. این درصدها در هر کشور بسته به ذائقه مردم آن متفاوت است.

چگونه قهوه مناسب بخریم؟

افشاری، کارشناس قهوه معتقد است: اکثر مردم ایران، قهوه ملایم مى خورند. تقاضاى بازار نشان مى دهد، حدود ۷۰ درصد ایرانى ها، قهوه فرانسه، حدود ۳۰ درصد که بیشتر اقلیت ارامنه می باشند، قهوه ترک و درصد بسیار کمى نیز قهوه اسپرسو تلخ مصرف مى کنند.شما نیز در زمان خرید قهوه حتما با توجه به ذائقه و تمایل خود قهوه بخرید و به مشخصات روى بسته بندى ها توجه کنید. درصدهاى قهوه عربیکا و ربوستا که میزان تلخى و ملایمت قهوه به آن بستگى دارد را در نظر بگیرید. هرچه درصد قهوه عربیکا بیشتر باشد، قهوه تلخ تر است. اگر قهوه را بدون بسته بندى و به صورت باز مى خرید حتما از فروشنده در مورد خصوصیات قهوه سوال کرده و در صورت امکان از او بخواهید قهوه را تست کند.

متوسط قیمت قهوه

در تهران ، قیمت قهوه بسته به اینکه از فروشندگان سنتى یا در بسته بندى هاى جدید خارجى خریدارى شود، متفاوت است. به عنوان مثال اگر از فروشندگان سنتی، قهوه بخرید، مى توانید هر کیلوگرم قهوه ترک را حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان، قهوه فرانسه را حدود ۷ هزار تومان و قهوه اسپرسو را حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریدارى کنید؛ در حالى که قیمت قهوه هاى مارکدار خارجى با توجه به نوع آن ترک، فرانسه یا اسپرسو و همچنین ترکیب نوع قهوه عربیکا و ربوستا متفاوت و بین ۱۲ تا ۲۲ هزار تومان متغیر است. در ضمن مى توانید انواع مارک هاى نسکافه را در بسته هاى ۱۰۰ گرمى بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان خریدارى کنید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. شرکت قهوه پارسه ایرانیان:

    شرکت پارسه نماینده رسمی و انحصاری برندهای معتبر جهانی از جمله دستگاه اسپرسوساز کنتی، آسیاب‌های کامپک، دستگاه‌های اسپرسوساز سوپراتوماتیک اگرو، دستگاه‌های قهوه دمی کورتیس، مخلوط‌کن‌های بلندتک، آبمیوه‌گیری‌های فروکوسل، مواد شستشوی کفه‌تو، قهوه کیمبو و پودرهای زوما کار خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد.
    این شرکت با در اختیار داشتن مجرب‌ترین و حرفه‌ای ترین پرسنل فروش و خدمات پس از فروش در کشور، توانسته جایگاه مهمی را در صنعت قهوه ایران ازآن خود کند.
    تلفن : ۲۲۲۰۹۲۹۳-۰۲۱
    ۰۲۱-۲۲۲۰۳۸۷۴

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.