اسباب بازی کودک را پر خاشگر می کند؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز :  اسباب بازی ها شاید لذت بخش ترین دارایی های کودکان باشند. حتی وقتی بزرگ می شویم هم با دیدن اسباب بازی های قدیمی حس خوبی به ما دست می دهد و گاه تلاش می کنیم آنها را حفظ و نگهداری کنیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام نیوز ؛ روانشناسی تازه ثابت کرده است که دو عامل بازی و اسباب بازی تاثیر قطعی بر رشد جسمی، عاطفی، شخصیتی و شناختی کودک به خصوص از تولد تا ۶ سالگی دارند. بازی برای کودک نقش گفتگو برای بزرگسال و اسباب بازی نقش کلمات را دارند، با زبان بازی می‌توان مفاهیم مختلف احساسی، عاطفی، شخصیتی، تربیتی و آموزشی را به کودک منتقل کرد. اگر باور داشته باشیم که بازی کار کودک و اسباب بازی ابزار کار او است، با برنامه‌ریزی صحیح برای کار کودک (بازی) و تهیه‌ی ابزار کار مناسب (اسباب بازی) می‌توان زمینه ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری کودک از جمله خشونت را کاهش داد.

اظهار نگرانی والدین دربارهٔ تاثیر اسباب‌بازی‌ها به ویژه اسباب‌بازی‌هایی که تم‌هایی مخالف اصول اجتماعی، نظامی و خشونت آمیز را همراه دارند- بر توسعه شخصیت کودکان، از مدتها پیش انجمن‌های تحقیقاتی را بر آن داشته است تا بررسی‌های مفصلی را در این زمینه انجام دهند. روانشناسان اینگونه استدلال می‌کنند که بازی با چنین اسباب‌بازی‌‎هایی می‌تواند به بروز رفتارهای ضد اجتماعی و تهاجمی در کودکان و ظهور اثرات سوء بلندمدت بر نگرش آنها نسبت به جامعه و دیگر اشخاص آن منجر شود. البته برای اثبات این ادعا تحقیقات کمی صورت گرفته و همواره بعضی مسائل به نوعی سد راه محققان بوده‌اند. مسائلی همچون:

۱- وجود مشکلات متعدد در راستای سازماندهی معیارهای تفسیر واژه‌های “خشونت”، “ضد اجتماعی بودن‌” و “اسباب‌بازی‌های جنگی”.
۲- عدم موفقیت در جمع‌آوری و ارزیابی شواهد از زبان والدین، معلمان و پزشکان در مورد این قبیل اسباب‌بازی‌ها.
۳- بهره‌گیری استدلالی نامناسب از بررسی‌های صورت گرفته دربارهٔ اثرات سوء برنامه‌های خشونت آمیز تلویزیونی بر کودکان.
۴- در وضعیت آزمایشی احتمال بازی خود به خودی کودک تقریبا به صفر می‌رسد.
۵- سن و تفاوت‌های فرهنگی- اجتماعی در بارز بودن بعضی رفتارها در کودکی نسبت به بازی‌ها و سرگرمی‌های خاص عواملی بسیار تاثیر گذار می باشند.

بعضی‌ها معتقدند اسباب‌بازی‌هایی که از لحاظ تکنولوژیکی بسیار پیشرفته می باشند بهترین فرصت‌های آموزشی را برای کودک فراهم می‌کنند، در حالیکه به عقیده بعضی، اسباب‌بازی‌های ساده‌تری که ابتکاری و خلاقانه می باشند و قوه تخیل کودک را تقویت می‌کنند، به کودک می‌آموزند که چگونه بهترین تصمیم‌ها را برای خود بگیرد و در مورد آینده‌ای که پیش رو دارد، تصمیم‌گیری کند. اما تلفیق اسباب‌بازی‌های با تکنولوژی بالا و اسباب‌بازی‌های ساده می‌تواند دنیای بهتری را پیش روی کودک ما قرار بدهد.

نقش بازی در رشد اجتماعی کودک

۱٫ سبب ارتباط کودک با محیط خارج می گردد و دنیای اجتماعی او را گسترس می دهد.
۲٫ سبب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می گردد.
۳٫ همکاری،همیاری و مشارکت کودک توسعه می یابد.
۴٫ با رعایت اصول و مقررات آشنا می گردد.
۵٫ همانند سازی با بزرگسالان را می آموزد.
۶٫ با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند.
۷٫ رقابت را می آموزد و شکست را بطور واقعی تجربه می کند.
۸٫ قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس،کمرویی و خجالت بیهوده رها می گردد.
۹٫ حمایت از اشخاص ضعیف را می آموزد

 

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.