استدلال مخالفان و موافقان با تغییر نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، داشتن کفایت علمی (دکترا در یکی از رشته‌های اقتصاد، پولی و مالی) همچنین داشتن کفایت تجربی (داشتن هفت سال تجربه در سطوح بالای سیاستگذاری و مدیریتی در حوزه اقتصادی، پولی یا بانکی یا دارا بودن پنج سال تجربه مدیریتی در حوزه تخصصی و سیاستگذاری بانک مرکزی) از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رئیس کل بانک مرکزی است.

داشتن حسن شهرت، توانایی انجام وظایف، نداشتن سابقه یا محکومیت کیفری موثر و همچنین نداشتن تخلفات مالی گسترده از دیگر ویژگی‌ها و صلاحیت‌هایی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رئیس کل بانک مرکزی تعیین کرده‌است.

از این پس قرار است رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تایید هیات دولت و در نهایت حکم رئیس‌جمهور انتخاب شود. همچنین مدت زمان دوره ریاست کل بانک مرکزی به مدت پنج سال تعیین شده‌است. مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام چنانچه با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید بیشتر از یک سال به زمان پایان دوره ریاست رئیس کل بانک مرکزی باقی مانده باشد، رئیس‌جمهور جدید می‌تواند نسبت به تغییر رئیس کل بانک مرکزی اقدام کند.

کیفیت مدیریت بانک مرکزی بیشتر از هر چیز مطرح بود

دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی که صبح امروز به تصویب مجمع رسید، گفت: در این طرح بحث کیفیت مدیریت بانک مرکزی بیشتر از هر چیز مطرح بود.

مجید قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه به هیچ عنوان قرار نبود مدت زمان ریاست بانک مرکزی تغییر پیدا کند، افزود: مدت زمان مسئولیت رئیس کل بانک مرکزی مانند گذشته همان ۵ سال تعیین شده‌است.

او ادامه داد: نگاه مدیران کلان، اصلاح سیاست‌های بانکی کشور بر اساس کمک به فعالیت‌های تولیدی و جلوگیری از بنگاه‌داری است و در طرح نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع نیز توجه شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان این که نظام بانکی کشور از مشکلات زیادی همچون وجود رانت، ضعف در مدیریت، نبود یکپارچگی در تصمیم‌گیری و ضعف در نظارت رنج می‌برد، اظهارکرد: بانکداری موفق است که قوانین نظارتی درستی را به مرحله اجرا بگذارد، نه آن که از ترس این و آن اقدامات خود را تعدیل کند.

وی تاکید کرد: تولید، حامی دلسوز می خواهد نه سد راه، در حالی که مقررات بانکی کنونی سد راه تولید است. بنابراین این که عمر ریاست بانک مرکزی ۵ یا ۷ سال باشد مهم نیست، بلکه مهم کیفیت خدمات اوست.

تحلیل مدیرعامل بانک سپه از تغییر نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی

مدیرعامل بانک سپه گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی به حرفه‌ای‌تر شدن نظام پولی و مالی کشور منجر می‌شود.

سید کامل تقوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه این مصوبه نگرش حرفه‌ای به تعیین رئیس کل بانک مرکزی داشته‌ است، افزود: مدت زمان تعیین‌شده برای ریاست بانک مرکزی کمکی برای ایجاد ثبات در مدیریت پولی و مالی کشور است.

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه در روش جدید، رئیس کل بانک مرکزی امکان تعریف برنامه‌های بلند‌مدت در حوزه کاری خود را خواهد داشت، ادامه داد: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند بانک مرکزی را از تزلزل‌های مدیریتی که در دولت‌ها پیش می‌آید، حفظ کند.

او با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه جدید، از این پس رئیس کل بانک مرکزی به طور مستقیم از سوی رئیس‌جمهوری تعیین نمی‌شود، بلکه پیشنهاد وزیر اقتصاد هم در این روند دخیل است،‌ افزود: به طور حتم این کار باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین سیاست‌های پولی و مالی کشور می‌شود.

عزل و نصب دولتی رئیس کل بانک مرکزی استقلال آن را از بین می‌برد

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر گفت: بهتر است فقط انتصاب رئیس کل بانک مرکزی توسط دولت باشد و عزل او به وسیله قوه قضائیه انجام شود.

عیسی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی تاثیری در وضعیت فعلی تناسبی با عملکرد نظام بانکی ندارد، افزود: تداوم عزل و نصب دولتی رئیس کل بانک مرکزی باعث می‌شود این بانک هیچ استقلالی در تعیین سیاست‌های پولی و مالی نداشته باشد.

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تعیین رئیس کل بانک مرکزی با دولت، اما عزل او توسط دادستان است و به اعتقاد من این روش بهترین راهکار برای برخورد با تخلفات رئیس کل بانک مرکزی است.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر با بیان اینکه از نظر دولت، دولتی بودن بانک مرکزی بهترین راه برای نظارت بر علمکرد آن است، اظهار کرد: آنچه تا کنون رواج داشته، استقلال دولتی بانک مرکزی است که البته سودی برای بانک مرکزی نداشته‌است.

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام استقلال بانک مرکزی را متزلزل نمی‌کند

مدیرعامل سابق بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی منجر به قانونی شدن نحوه انتخاب و مدت زمان ریاست این بانک می‌شود.

غلامرضا مصطفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد و انتصاب او با حکم رئیس‌جمهوری منجر به دولتی شدن بانک مرکزی می‌شود، افزود: این رویه پیش از این هم وجود داشت و تغییر در آن ایجاد نشده‌ است.

وی با بیان اینکه با مصوبه اخیر مجمع، اتفاق جدیدی در نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی رخ نداده و استقلال آن نهاد هم زیر سوال نرفته است، ادامه داد: زمانی استقلال بانک مرکزی متزلزل می‌شود که تغییری در ساختار آن رخ داده  و ‌آن را وابسته کرده باشد، در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به این ساختار لطمه‌ای وارد نکرده‌ است.

مصطفی‌پور همچنین در پاسخ به این ابهام که گفته می‌شود نمایندگان مجلس باید توان نصب و عزل رئیس کل بانک مرکزی را داشته باشند، گفت: در هیچ قانونی دیده نشده استکه رئیس کل بانک مرکزی توسط نمایندگان مجلس انتخاب شود؛ بنابراین اگر چنین نیازی احساس می‌شود باید تغییراتی در قانون ایجاد شود.

نامه شماری از نمایندگان به رهبر انقلاب برای حفظ استقلال بانک مرکزی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان به منظور آنچه حفظ استقلال بانک مرکزی و پاسخگو بودن آن به مجلس خوانده‌اند، درخواستی را به مقام معظم رهبری ارسال کرده‌اند.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه این درخواست تعداد معدودی از نمایندگان است که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم نیستند، افزود: من به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی این درخواست را امضا نکرده‌ام.

وی تصریح کرد: خواسته این نمایندگان استقلال بانک مرکزی و پاسخگویی این نهاد پولی‌ و مالی به دستگاه‌های اجرایی همچون مجلس و قوه قضائیه است و در واقع اعتراضی به مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی به‌شمار می‌رود.

او با بیان اینکه در دولت قبل بحث بر سر این بود که رئیس کل بانک مرکزی از طریق مجلس انتخاب شود یا به وسیله رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: حل این موضوع ۳ سال طول کشید و بالاخره مجمع تشخیص مصلحت نظام رای به تعیین سرنوشت رئیس کل بانک مرکزی از طریق انتخاب دولت داد.

به گفته ندیمی، نمایندگان نمی‌توانند مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را ابطال کنند، بلکه نظر پیشنهادی خود را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده‌اند.

انتخاب رئیس کل بانک مرکزی باید فراقوه‌ای باشد

معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه انتظار می‌رفت مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی موضوع نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی استقلال این نهاد را افزایش بدهد، تاکید کرد که مصوبه اخیر مجمع قابل دفاع نیست.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه متاسفانه بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور به نفت وابسته است و ارز وارداتی ناشی از آن نیز مستقیم در اختیار دولت قرار می‌گیرد، افزود: در چنین وضعی دولت به شدت علاقه‌مند است که هدایت منابع ارزی را در اختیار بگیرد؛ بنابراین طبیعی است که به دنبال سیطره بر بانک مرکزی باشد.

او با اشاره به اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتصاب رئیس کل بانک مرکزی را به پیشنهاد وزیر اقتصاد مرتبط کرده‌ است، گفت: در چنین حالتی سیاست‌های پولی و مالی کشور با یکدیگر هم جهت می‌شود و این درحالی است که سیاست‌های پولی و مالی باید در دو کفه یک ترازو قرار بگیرند.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد قبل از برنامه چهارم توسعه نیز رایج بود، گفت: در آن زمان تلاش شد این روش تغییر کند، اما متاسفانه مصوبه اخیر بازگشت به‌‌ همان قانون قبلی است.

معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه خارج کردن نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی از محل پیشنهاد وزیر اقتصاد گامی به سمت استقلال بانک مرکزی بود، گفت: متاسفانه مصوبه اخیر از این جهت استقلال بانک مرکزی را خدشه‌دار کرد و آن را به نهادی که مستقیما تحت نظر دولت اداره می‌شود و وزیر اقتصاد باید پاسخگوی عملکردش باشد تبدیل کرده‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادش برای افزایش استقلال بانک مرکزی و نحوه انتخاب رئیس کل آن چیست؟ گفت: از دیدگاه من رئیس کل بانک مرکزی باید در کمیته‌ای متشکل از اعضای سه قوه و به شکل فراقوه‌ای انتخاب شود؛ بنابراین قطعا مجلس و قوه قضائیه هم باید در جریان نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی باشند.

به گفته او، بر اساس آنچه مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده  است، مجلس هیچ نظارتی بر عملکرد بانک مرکزی نخواهد داشت و تنها می‌تواند وزیر اقتصاد را درباره سیاست‌های پولی کشور مورد مواخذه قرار بدهد.

مصوبه اخیر مجمع تشخیص باعث کاهش استقلال بانک مرکزی می‌شود

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی گفت: انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد باعث کاهش استقلال این بانک می‌شود.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین رئیس‌کل بانک مرکزی باید به تایید نهایی مقام معظم رهبری برسد، افزود:در کشورهای توسعه‌یافته، بانک‌ مرکزی به طور مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهوری اداره می‌شود و رئیس‌کل آن‌ هم توسط رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود.

او ادامه داد: اگر مصوبه اخیر به مرحله اجرا گذاشته شود، کاهش استقلال بانک مرکزی و از بین رفتن هویت سیاست‌گذاری پولی و مالی بانک مرکزی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما تا به حال به دنیا می‌گفتیم بانک مرکزی ما مستقل است و نباید تحریم شود، اظهار کرد: با مصوبه اخیر، بانک مرکزی کاملا زیر نظر دولت خواهد رفت و این کار به معنی آن است که خودمان باعث تحریم بانک مرکزی شده‌ایم.

دفاع معاون وزیر اقتصاد از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد تاکید کرد که مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی در شرایط کنونی قابل دفاع است.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه وزیر اقتصاد دولت یازدهم تا کنون دو بار به مجلس احضار شده‌است، گفت: یک بار علت سوال از وزیر اقتصاد، اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز بود و دفعه دوم هم وزیر درباره دلایل تاخیر بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به سوالات نمایندگان پاسخ گفت، در حالی که هیچ کدام از این دو موضوع در حیطه فعالیت وزیر اقتصاد نبود.

وی با بیان اینکه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد می‌تواند دست‌کم این دو نفر را در چنین مواقعی هماهنگ کند،‌ ادامه داد: در این صورت حداقل مسئولیتی متوجه وزیر اقتصاد هست که بر اساس آن در برابر نمایندگان مجلس پاسخگو باشد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد قابل دفاع است، ادامه داد: البته روش بهتری هم برای این انتخاب وجود دارد و آن این است که رئیس کل بانک مرکزی توسط نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد.

یوسف‌نژاد گفت: در این شرایط رئیس کل بانک مرکزی خود مسئول پاسخگو در برابر اقداماتش خواهد بود و به نظر من این روش درست‌تری است.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.