استراتژی مجلس تدوین شود

جام جم آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در توصیه به رئیس جدید مرکز پژوهش ها از وی خواست تا استراتژی مدونی برای دوره چهار ساله مجلس شورای اسلامی تهیه کند تا از کارهای پراکنده جلوگیری شود.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم مرکز پژوهش های مجلس که پیش از ظهر روز شنبه در محل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی از زحمات دکتر احمد توکلی رئیس سابق این مرکز تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: من تایید می کنم که آقای توکلی نظراتش را در مباحث مرکز دخالت نمی داد و گاهی در جلسات کمیسیون تلفیق شاهد بودم که نظر وی با نظرنمایندگان مرکز مخالف است و این نکته مثبتی است که باید ادامه یابد.

لاریجانی ادامه داد: نشاط علمی از نکات خوبی است که اگر اینگونه مراکز بخواهند موفق عمل کنند باید فضا را آنقدر بزرگ ببینند تا ارتباطشان با مراکز علمی گسترش یابد.

رئیس مجلس ضمن تایید نظرات و تلاش های توکلی خاطر نشان کرد: دکتر جلالی نیروی تازه نفسی برای مرکز است که ظرفیت خوبی دارد و می تواند جهشی برای این مرکز ایجاد کند. بنده دیدگاه های ایشان را می پذیرم و حمایت می کنم.

لاریجانی با بیان اینکه مرکز باید دارای تحلیل پایه ای از وضعیت کشور باشد، گفت: ما در مسائل امنیت ملی هر ساله یک برآورد امنیت ملی از وضعیت کشور داریم و این پایه کار می شود. اما باید از شرایط موجود کشور در همه ابعاد یک تحلیل داشته باشیم بنابراین توصیه می کنم هر سال چنین تحلیلی تهیه شود این زمینه ای می شود که نمایندگان از یک تحلیل مشترک برخوردار باشند. ما باید در یک نگاه، یک تحلیل واقعی از وضعیت موجود کشور داشته باشیم و هم اکنون جای چنین تحلیلی که در ابعاد فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی باشد در کشور خالی است.

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه داشتن استراتژی برای مجلس حائز اهمیت است، گفت: در مجلس هشتم از مرکز پژوهش ها خواسته شد تا یک استراتژی برای پارلمان تهیه کند. چیزی که تهیه شد خیلی شباهتی به استراتژی نداشت. بنابراین باید تمرین بیشتری کنیم برای اینکه یک پارلمان معطل نباشد باید دارای استراتژی مشخصی باشد و اولویت های خود را مشخص کند. توصیه می کنم در این زمینه ظرفیت سازی شود و استراتژی مدونی برای پارلمان ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد: اولویت های هر حوزه باید مشخص شود نباید ا ینطور باشد که فلان قانون اصلاح شود. سئوال این است این اصلاح قانون اولویت چندم کشور است. اگر استراتژی داشته باشیم از کارهای پراکنده جلوگیری می شود. در صورتیکه این استراتژی تدوین شود مرکز پژوهش ها می تواند در مجلس نقش پیشرو داشته باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: در بحث محتوا نیز اظهار نظر به موقع مرکز پژوهش ها می تواند در تصمیم گیری ها کمک کننده باشد البته این اظهارنظرها باید به موقع باشد. گاهی نوشته های مرکز پژوهش ها دیرهنگام به دست نمایندگان می رسید و تاثیر آن در تصمیم گیری ها کم بود توصیه من این است نحوه تدوین مطالب به گونه ای باشد که نمایندگان از قبل نسبت به آن مطلع باشند.

لاریجانی در خصوص روش های بکارگرفته در مرکز پژوهش ها و آنچه در این بخش دارای اهمیت است نیز گفت: جامعه ما از نظر نخبگی وضع خوبی دارد بنابراین باید به سراغ آنها برویم نباید انتظار داشت که نخبگان به سمت ما بیایند. مرکز پژوهش ها باید تورش را طوری پهن کند که از ظرفیت ذهن آنها استفاده کنند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: نخبگان استانها و مناطق کمتر مورد توجه هستند و یا قابل شناسایی نیستند. ما دنبال این هستیم که نمایندگان از پشتوانه نخبگی برخوردار باشند. بنابراین باید از ظرفیت نخبگان استفاده شود. توصیه من این است که مرکز پژوهش های مجلس سازوکاری برای ارتباط با نخبگان مناطق مختلف فراهم کند.

وی مجددا از تلاش های توکلی به عنوان رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس تقدیر کرد و با اشاره به مسئولیت پذیری جلالی در این دوره از فعالیت مرکز پژوهش ها گفت: آقای جلالی نسل بعدی ما محسوب می شوند. جوانی و طراوت کمک می کند جهش های عمیق تری در مجلس شاهد باشیم. از این جهت به کار ایشان امیدوارم و با توجه به تغییرات مستمر در منطقه و عرصه بین الملل ایشان ذهن خلاقی در این بخش دارد و می تواند فعال باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد داخلی نیز نمایندگان باید دارای تحلیل و فهم یکسویه ای باشند که در این باره تصمیم گیری کنند و امیدوارم آقای جلالی در این باره قدم های استواری بردارند.

لاریجانی همچنین خاطر نشان کرد: بهتر است مرکز پژوهش ها از رویدادهایی که رخ می دهد و خارج از پیش بینی است مطالبی تهیه کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد. به عنوان مثال حادثه میانمار که حادثه دردآوری است ده ها هزار نفر از مسلمانان در آن کشته شدند و بهتر است گزارشی تهیه شود که چرا مسئولان میانمار می گویند آنها اهل میانمار نیستند و یا دعوا سر چیست؟ مرکز پژوهش ها اگر تسلط برموضوع داشته باشد می تواند گزارشی تهیه کند تا نمایندگان در این موضوع به تحلیل واحد برسند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.