استرس ، تغذیه نامناسب و کم تحرکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان

۳۰ آبان ،

استرس، تغذیه نامناسب و کم تحرکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرطان پستان یکی از شایعترین سرطان های زنان در کشور به شمار می رود، اظهار داشت: ژنتیک و آلودگی های زیست از دیگر عواملی است که شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

دکتر فاطمه همایی شاندیز گفت: سن شیوع سرطان پستان در کشورهای غربی بالای ۵۰ و ۶۰ سال است در حالی که این رقم در ایران بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال بوده و حتی در سنین پایین تر از ۴۰ سال نیز این بیماری ملاحظه می گردد.

استادیار گروه انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به مراجعه به موقع به پزشک افزود: این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود، موفقیت در درمان آن قطعی است اما اگر به مراحل پیشرفته برسد، احتمال بهبودی آن کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: تظاهرات سرطان پستان به صورت توده، درد و با شیوع کمتر بزرگی پستان، ترشح از نوک پستان، تغییرات نوک پستان، عدم تقارن پستان‌ها، تغییرات پوستی پستان و وجود توده زیربغل بروز می کند و این علائم، امروزه به کمک معاینه شخصی پستان توسط خانم‌ها زودتر کشف می‌شوند.

دکتر فاطمه همایی افزود: پیشنهاد می گردد که معاینه شخصی پستان از ۲۰ سالگی به صورت ماهانه توسط هر خانم انجام شودو علاوه بر آن از سن ۲۰ سالگی تا ۳۹ سالگی هر ۳ سال این معاینه توسط پزشک نیز انجام شود و از ۴۰ سالگی به بعد به طور سالانه معاینه پستانها توسط پزشک انجام شود.

گفتنی است: پس از بیماریهای قلبی عروقی سوانح و حوادث، سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است. سالانه بیش از ۳۰۰۰۰ نفر از ایرانیان در اثر سرطان، جان خود را از دست می دهند.

تخمین زده می شود سالیانه بیش از ۷۰٫۰۰۰ مورد جدید سرطان، در کشور اتفاق می افتد. با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور، انتظار می رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر فعلی، افزایش یابد. در این میان سرطان پستان شایعترین سرطان و شایعترین سبب مرگ ومیر ناشی از سرطان در زنان ایرانی می باشد. از طرف دیگر خوشبختانه، این سرطان از دسته سرطانهای قابل پیشگیری و قابل تشخیص زودرس است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.