استرس باعث افزایش ریزش مو می‌شود

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر نقش بیماری‌های عصبی و استرس در افزایش ریزش مو، افزود: بیماری‌های عفونی مثل سل، تب‌های طولانی، عمل‌های جراحی و بیهوشی از جمله مواردی هستند که زمینه ریزش مو را فراهم می‌کنند.

دکتر نجفیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، برای جلوگیری از ریزش مو تاکید کرد: باید تمام غذاها را به اندازه کافی مصرف کرد به ویژه مصرف پروتئین‌ها که سازنده مو هستند. همچنین چون سلول‌ها باید مواد را ترکیب کرده و آنها را بسازند اگر کسی کم‌خونی داشته باشد به علت فقر آهن دچار ریزش مو می‌شود از سوی دیگر کمبود اسید فولیک نیز در افزایش ریزش مو موثر است.

وی ادامه داد: این کمبودها به دو دلیل اتفاق می‌افتد، ممکن است فردی از میوه و سبزیجات و گوشت به میزان کافی استفاده نکند و یا اینکه از این مواد به میزان کافی استفاده کند اما به دلیل اختلال در جذب مواد غذایی، مواد لازم را جذب نکند.

دکتر نجفیان در خصوص مراقبت‌های ویژه از مو در تابستان، اظهار کرد: اگر تابش آفتاب بر موها متعادل باشد برای رشد مو مفید است. همچنین شنا در استخرهای پر از کلر و مواد ضدعفونی و شیمیایی موها را خشک کرده و از حالت اصلی خود خارج می‌کند به گونه‌ای که شانه کردن آن بسیار مشکل می‌شود که باعث ریزش موها می‌شود.

وی تاکید کرد: قرار گرفتن در زیر آفتاب و رفتن به استخرها به طور کلی اشکالی ندارد اما باید اعتدال را رعایت کرد و اگر موی فرد خشک و شکننده شد، باید با استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی که به شکل ژل‌ها و روغن‌ها در بازار موجودند، موی خود را مرطوب کنند.

وی درباره استفاده از شوینده‌های مختلف برای کاهش ریزش مو، اظهار کرد: تاثیر شوینده‌ها بر ریزش مو چندان نیست و گمان مردم این است که هر چه بیشتر موی خود را بشویند رویش آن بیشتر می‌شود اما اگر موی فردی بیمار نباشد، استفاده از مواد شوینده‌ تاثیری بر آن ندارد.

وی افزود: بعضی از مردم این گونه فکر می‌کنند که استفاده از صابون‌های قدیمی بهتر از مواد شوینده جدید است. این طرز فکر به این دلیل است که پاک‌کنندگی آنها به خاطر خاصیت قلیایی‌شان بیشتر است، اما این خاصیت باعث می‌شود مو به جای ریزش در چند هفته در همان لحظه شستن بریزد. صابون‌های جدید که به آنها شبه صابون یا صابون بدون صابون می‌گویند بهتر از صابون‌های سنتی است که مو را شفاف کرده و برای سلامتی پوست بهتر است اما این هم به معنای این نیست که ریزش مو را معالجه کنند.

این متخصص پوست و مو در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در مورد ریزش مو این است که در این مورد نباید زیاد نگران شد و در عین حال نباید فراموش کرد که در پس از مشاهده ریزش مو حتما باید به پزشک مراجعه کرد. زیرا گاهی ریزش مو علامت بیماری مهمی است مثلا ممکن است کسی دچار سرطان باشد و بیماری‌اش به شکل ریزش مو ظاهر شود و گاهی اوقات نیز فرد پس از درمان یک بیماری مثل حصبه دچار ریزش مو می‌شود که در این صورت نیز باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین عدم مراجعه به پزشک ممکن است باعث شود ریزش مویی که قابل درمان است، ادامه پیدا کند.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.