استفاده از بارکدهای تقلبی در بازار موبایل

۲۶م اسفند ،

 

رئیس سازمان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خرید و فروش غیرقانونی برچسب های طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی– شبنم- در بازار آزاد خبر داد و گفت: با تمامی متخلفین در زمینه عرضه این برچسب‌ها در بازار سیاه از جمله واردکنندگان و اتحادیه‌ها برخورد قانونی می‌شود.
به گزارش مهر، ‌سردارمهدی ابویی با اشاره به اینکه برچسب‌هایی که در بازار آزاد خریدوفروش می‌شوند همان برچسب‌های قدیمی می باشند که توسط خوداظهاری فروشندگان از اتحادیه‌ها دریافت شده‌اند،‌ گفت: عدم نظارت کافی از سوی بازرسان صنعت،‌معدن و تجارت بر نحوه عملکرد اتحادیه‌ها و همچنین واردکنندگان و کارگزاران عامل اصلی ایجاد بازار سیاه بوده است.
 
وی با اشاره به تب و تاب خرید و فروش طرح شبنم در بازار آزاد تلفن همراه گفت: برای جلوگیری از استمرار خریدوفروش طرح‌های شبنم در بازار سیاه به خصوص بازار تلفن همراه به شورای اصناف کشور ابلاغ شده که در صورت ملاحظه هرگونه تخلف به صورت جدی با تمامی عوامل خاطی واردکنندگان این کالا و همچنین اتحادیه‌ها نیز برخورد قانونی می‌شود.
 
در همین حال رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه تلفن همراه نیز گفت:‌ اجرای طرح شبنم در مرحله اول با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود به طوری که سرمنشا این مشکلات از خوداظهاری فروشندگان توسط اتحادیه ها برای دریافت این برچسب ها و همچنین عدم حضور کارگزاران جهت نصب طرح شبنم روی کالاهای شرکت‌های وارداتی صورت گرفت که این امر یکی از بزرگ ترین معضلات این طرح در مرحله اجرا بود.
 
مهدی عبقری افزود: دریافت بیش از حد طرح‌های شبنم منجر به سوء استفاده بیشتر فروشندگان در این بازار شد به طوری که این برچسب‌های ۹۴ تومانی تا سقف ۱۵۰۰ تومان به فروش رسید.
 
وی با اشاره به تغییر برچسب‌های طرح شبنم در مرحله بعدی اجرای این طرح گفت: به سبب مشکلات فراوان، در دوره تازه این برچسب‌ها تغییر کردند به طوری که در سری تازه آن اسم شرکت واردکننده، نوع جنس همراه با کشور مبدا و مقصد نیز اضافه شد.
 
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه تلفن همراه در مورد جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی در نصب برچسب‌های طرح شبنم گفت: هم اکنون این برچسب‌ها توسط کارگزارهای مشخص به صورت مستقیم روی کالا نصب می‌شوند که برای استمرار این روند، احتمال هرگونه سوء استفاده‌ای به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
 
عبقری همچنین با اشاره به طرح جمع‌آوری گوشی‌های قاچاقی فاقد طرح شبنم از سطح بازار تلفن همراه گفت: این طرح که از اول بهمن ماه با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شده همچنان به قوت خود باقی و در حال اجرا است که بر اساس آن، تمامی گوشی‌های موبایل فاقد طرح شبنم قاچاقی از بازار جمع آوری می‌شوند.
 
وی طرح شبنم را تنها راه شناسایی گوشی‌های اصلی و گارانتی دار در بازار ندانست و گفت: در کنار این برچسب‌های هویت، ۱۴ شرکت واردکننده رسمی باید علاوه بر برچسب شبنم به نصب هولگرام شرکت نیز بپردازند تا خریداران گوشی بتوانند به سهولت به خرید یک جنس اصلی بپردازند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.