استقبال گرم مردم ابوموسی از سینماگران / شمقدری: ناجوانمردانه درباره سینما موضع‌گیری‌ می‌شود

الهام نداف: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ویدئویی تهران روز یکشنبه در جزیره ابوموسی برگزار شد.
 

در این مراسم مدیران و هنرمندانی چون جواد شمقدری، سیدعلیرضا سجادپور‌، احمد میرعلائی، ‌سیدهادی منبتی، ‌محمدرضا عباسیان، ‌مهدی عظیمی، عبدالله باکیده‌، ‌سعید راد، جمال شورجه، جمال ساداتیان، ‌مریلا زارعی‌، محمدرضا شرف‌الدین‌‌، محسن علی‌اکبری‌، محمدرضا عرب‌، آرش معیریان، ‌محمدهادی کریمی، ‌یدالله صمدی، پرویز شیخ‌طادی‌، محمد حسین نیرومند‌، شهرام شاه‌حسینی‌، ‌مسعود اطیابی، ‌عبدالرضا اکبری، ‌علی اوسیوند، ‌فرهاد اصلانی و‌ حبیب‌الله کاسه‌ساز حضور داشتند. 

در ابتدای مراسم ‌که اجرای آن بر عهده علی معلم تهیه‌کننده سینما بود، موسوی فرماندار ابوموسی در سخنانی ضمن معرفی این جزیره گفت: «فضا بسیار مستعد است و از عزیزان دعوت می‌کنیم بیایند و فعالیت هنری داشته باشند، چرا که حوزه کاری شما بسیار تاثیر گذار است و می‌تواند منشاء خیر باشد.»

همچنین محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فیلم ویدیویی تهران در سخنانی با اشاره به اینکه نخستین دوره این جشنواره نام تهران را با خود به همراه دارد، عنوان کرد: «با این شعار که بگوییم ابوموسی فرقی با تهران ندارد، جشنواره را آن طور که در تهران برگزار شد در ابوموسی هم برگزار کردیم. جشنواره از ۲۸ خرداد همزمان با تهران در این جزیره آغاز شد و استقبال از نمایش فیلم‌ها صورت گرفت و داوران مستقلی هم کار‌ها را ارزیابی کردند.»
 
وی ادامه داد: «بین ۵۰۰ تا‌۶۰۰ نفر از هنرمندان سینمای ایران تقاضای حضور داشتند و حتی گرمای ابوموسی هم مانعی برای حضور این افراد نبود. از جمع هنرمندانی که در این سفر حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم دومین دوره جشنواره نیز با همین شور و حرارت در ابوموسی برگزار شود.»
 
در ادامه جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و با تاکید بر اینکه همه ایرانی‌ها و سینماگران می‌خواهند به اینجا سر بزنند، گفت: «خود من بعد از ۲۵ سال به ابوموسی آمدم و هنرمندان زیادی دوست داشتند همراه ما باشند. اگر امنیت و آسایشی در سرزمین ایران در اختیار ما است، مدیون خون شهدا و این رشادت‌ها هستیم.»

وی با اشاره به استقبال هنرمندان از این سفر‌ها، عنوان کرد: «کمترین تاثیر چنین سفرهایی برای هنرمندان که روح لطیفی دارند این است که در جریان مشکلات قرار بگیرد و رسالت خود را به یاد بیاورند. سینما وظیفه سنگینی دارد. گروهی معتقد هستند این‌ها صرفا برای سرگرمی و نشاط آفرینی است، اما رسالت سینما تنها سرگرمی نیست و در موقعیت‌های مختلف سینما ماموریت‌های متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها دفاع از حریم و هویت اسلامی و دفاع از مرز‌ها است.»
 
رئیس سازمان سینمایی افزود: «به نظر می‌رسد سینمای ایران در مقاطعی نسبت به مسئولیت‌هایش کوتاهی کرده است. ما باید به جمع‌ها و خلوت‌هایمان برگردیم و ببینیم چه مسئولیت‌هایی در سینما می‌توانستیم بر عهده بگیریم که انجام نداده‌ایم. متاسفانه این مبنایی می‌شود که ناجوانمردانه درباره سینما موضع‌گیری‌ می‌شود و بیانیه داده می‌شود. باید نقطه آرمانی ملت را خوب ترسیم کنیم و اگر سینما از عهده آن برآید، مهم‌ترین مسئولیتش را به خوبی انجام داده است.» 

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به برپایی موفق نخستین جشنواره فیلم‌های ویدئویی گفت: «خوشبختانه جشنواره در گام اول به خوبی برگزار شد و افراد با سلایق مختلف در کنار هم جمع شدند و همکاری کردند و این چیزی است که امروز سینما ایران به آن احتیاج دارد.»
 
وی ادامه داد: «هیچ مجموعه‌ای بدون مدیری واحد، راه به جایی نمی‌برد. امیدوارم همه کسانی که مسئولیت مستقیم دارند و می‌توانند در ایجاد آرامش کمک کنند پیش قدم شوند. همه به قانون برگردیم و برای سینمای ایران گرد هم جمع شویم و اتفاقات خوبی می‌افتد.» 

شمقدری با تاکید بر اینکه سینما راه خودش را می‌رود، گفت: «اینگونه هم نیست کسانی نخواهند با ما باشند، ما متوقف شویم. مثل چهار سال گذشته که با کارشکنی ادامه مسیر دادیم و از این به بعد هم می‌دهیم و امیدواریم سینمای ایران راه درخشان خودش را پیدا کند.»
 
در ادامه این مراسم با حضور جواد شمقدری، ‌محمدرضا عباسیان و فرماندار ابوموسی به همراه جمال شورجه‌، سعید راد‌، حبیب‌الله کاسه ساز و محمدرضا شرف‌الدین‌ از خانواده شهیدان‌ رئیسی و داراب تقدیر به عمل آمد و لوح یادبود به موسی حافظی جانباز دفاع مقدس اهدا شد. همچنین از برگزار کنندگان جشنواره فیلم ویدئویی و مسئولان جزیره ابوموسی تقدیر به عمل آمد.
 
در بخش معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم‌های ویئویی در ابوموسی، معصومه قاسمی پور‌ برای فیلمنامه‌های «خیس» به عنوان بهترین بازیگر زن، ‌احمد مهران‌فر برای فیلم «عاشقانه‌ای برای سرباز وظیفه رحمت» به عنوان بهترین بازیگر مرد و جمشید محمودی برای فیلم «چهارحرفی» به عنوان فیلمنامه‌نویس بر‌تر انتخاب شد. 

همچنین مرجان اشرفی‌زاده که در تهران نیز بیشتر جوایز این جشنواره را از آن خود کرده بود، برای فیلم «نامه‌های خیس» بهترین کارگردان شناخته شد. جایزه بهترین فیلم به نوید محمودی برای فیلم «چهارحرفی» اهداء شد که این کارگردان جایزه‌اش را به علی اوسیوند بازیگر فیلمش اهداء کرد که در ‌‌نهایت دبیر جشنواره جایزه مستقلی را به اوسیوند اختصاص داد.

این مراسم با امضای پوستر نخستین جشنواره فیلم ویدئویی توسط حاضران به پایان رسید. استقبال پرشور مردم ابوموسی از هنرمندان و مراسم اختتامیه، از نکات قابل توجه این مراسم بود. بعد از پایان اختتامیه، هنرمندان با مردم عکس یادگاری انداختند. 

۵۸۲۴۶
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.