استقلال کوزوو کامل شد

 نماینده غیر نظامی بین المللی برای کوزوو روز دوشنبه پس از شانزدهمین و آخرین نشست گروه بین المللی راهبردی، مراحل نظارت بر استقلال کوزوو را اعلام کرد.
 
به گزارش ایرنا از منابع خبری، ˈپیتر فیتˈ در رابطه با تصمیم گروه غیر نظامی بین المللی راهبردی برای کوزوو در یک کنفرانس خبری با اعلام پایان مراحل نظارت بر استقلال کوزوو، از نبود حاکمیت قانون در شمال این منطقه ابراز نارضایتی کرد.
 
این مقام بین المللی تاکید کرد که حکومت پریشتینا برای رفع مسایل موجود درشمال کوزوو می بایستی با شهروندان این بخش تماس و ارتباط برقرار کند.
 
وی همچنین مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا را نیز دیگر راه حل برای رفع مسایل موجود در شمال کوزوو دانست و تاکید کرد که کوزوو همیشه از دوستی و حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا برخوردار است.
 
منطقه کوزووسکا میتروویستا در شمال کوزوو قرار دارد که توسط رودخانه ایبرا به دو قمست جنوبی و شمالی تقسیم شده است.
 
ساکنین قسمت شمالی کوزووسکا میترویتسا را صرب ها و قسمت جنوبی را آلبانیایی تباران تشکیل می دهند.
 
صربهای کوزوو از حکومت مرکزی صربستان در بلگراد پیروی می کنند.
 
پایان مراحل نظارت بر استقلال کوزوو به این معنان است که کوزوو حق اداره خود را بدست آورده و می تواند قوانین داخلی را بدون نظارت هیات غیر نظامی سازمان ملل به تصویب برساند.
 
کوزوو از سال ۱۹۹۹ میلادی و پس از زمان اعلام یک جانبه استقلال آن در سال ۲۰۰۸ میلادی تحت نظارت جامعه بین المللی قرار داشته و همه مصوبات پارلمان و دولت کوزوو پیش از اجرا باید به تائید نماینده ویژه سازمان ملل در پریشتینا می رسید.
 
اعضای گروه بین المللی راهبردی برای کوزوو از نمایندگان کشورهای آمریکا، ترکیه و ۲۳ کشور اروپایی هستند که استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و این گروه بین المللی در نشست خود در دوم ژوئیه امسال در وین در رابطه با نیاز اداره کوزوو توسط نهادهای پریشتینا و پایان دادن به نظارت جامعه بین المللی بر استقلال کوزوو توافق کرده بودند.
 
مجلس کوزوو نیز در همین رابطه در دوم سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی( ۱۲ شهریورماه) لایحه پایان نظارت جامعه بین المللی بر استقلال کوزوو را که مشتمل بر ۲۱ ماده قانونی باشد را تصویب کرد.
 
هیات غیر نظامی اتحادیه اروپا ˈای یولکسˈ و نیروهای ناتو تحت نام ˈکی فورˈ به فعالیت های خود برای برقراری امنیت در سراسر کوزوو ادامه می دهند.
 
ˈایویتسا داچیچˈ نخست وزیر صربستان در این رابطه گفت که پایان مراحل نظارت بر استقلال کوزوو برای صربستان هیچ اهمیتی ندارد، زیرا که بلگراد استقلال کوزوو را چه با نظارت و یا بدون نظارت قبول ندارد و آن را به رسمیت نمی شناسد.
 
نخست وزیر صربستان نیز به آمادگی بلگراد برای مذاکرات در سطح سیاسی جهت حل و فصل مساله کوزوو در جهت منافع طرفین تاکید کرد.
 
ˈآلکساندر وولینˈ رییس دفتر رسیدگی به امور کوزوو در دولت صربستان نیز در این رابطه گفت که صرب ها در کوزوو از لغو نظارت بر استقلال کوزوو هیچ انتظار مثبتی نمی توانند داشته باشند، زیرا به نهادهای پریشتینا اعتماد ندارند.
 
ˈهاشم تاچیˈ نخست وزیر کوزوو در جمع خبرنگاران در پریشتینا با اشاره به اینکه لغو نظارت جامعه بین المللی برای کوزوو یک گام تاریخی به شمار می رود، گفت که اولویت دولت پریشتینا در آینده ائتلاف شمال کوزوو در نهادهای دولتی، آزادی روادید و تلاش برای امضای توافقنامه ثبات و پیوستن به اتحادیه اروپا است.
 
پارلمان کوزوو در فوریه سال ۲۰۰۸ میلای به طور یک جانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و تاکنون ۹۲ کشور استقلال آن را به رسمیت شناخته اند.
 
صربستان کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام یک جانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راههای دیپلماتیک و صلح آمیز است.
 
از ژوئن سال ۱۹۹۹ میلادی، کوزوو تحت قیمومیت هیأت غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای کی فور نیز برای تأمین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.