استمداد خانم وزیر از بانک مرکزی

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : در حالی که دو سال پیش علاوه بر مسایل و مشکلات داخلی فشار بسیاری را iبه بخش iبهداشت و درمان آورده است تحریم دارویی ایران و نبود ارز برای خرید داروهای مورد نیاز مشکلات را مضاعف نموده است. در همین رابطه وزیر iبهداشت در حاشیه افتتاح خطوط تازه تولید شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران ابراز امیدواری نمود که بانک مرکزی همت کند تا هر چه سریع تر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شود.

iبه گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از حمایت ؛ iبه نقل از مرضیه وحید دستجردی بخش‌های جراحی قلب و چشم در انتظار ترخیص این لوازم می باشند. وی تصریح نمود: برای تامین ارز مورد نیاز دارو با تجهیزات پزشکی در ماه اخیر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تامین شد و شرکت‌ها توانستند این ارز را دریافت و بعضی مواد اولیه و داروهای ساختنی را تامین نمایند.دستجردی ابراز امیدواری نمود که رقم مابقی نیز هر چه سریع تر در اختیار وزارت iبهداشت قرار گیرد و افزود: همین که مدیران بانک مرکزی در این زمینه همت نمودند جای تشکر دارد و من امیدوارم این مسیر سرعت بیشتری iبه خود بگیرد.

داروهایی که در کمرگ مانده است
از سوی دیگر وزیر iبهداشت اعلام نمود که مقدار بسیاری دارو در گمرک مانده است، وی گفت: ارز در اختیار شرکت‌ها نبوده و نتوانستند داروها را ترخیص نمایند. امیدواریم بانک مرکزی همت خود را تسریع نموده تا هر چه سریع تر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شوند و بخش‌های جراحی قلب، چشم و … چشم iبه راه ترخیص این ملزومات می باشند.

۳۰ شهر در انتظار پزشک خانواده
دستجردی درباره طرح پزشک خانواده که از دیگر طرح های در دست اجرا و البته ناقص این وزارتخانه است نیز گفت: در این زمینه جلساتی را با مهندس عمادی سرپرست سازمان بیمه سلامت داشته‌ایم و وی با علاقه و حمایت جدی iبه دنبال توسعه پزشک خانواده بوده و ۳۰ دانشگاه برای اجرای برنامه پزشک خانواده در نوبت می باشند که سازمان‌های بیمه‌گر برای وارد شدن پنج دانشگاه iبه جرگه برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی نموده‌اند.
دستجردی در ادامه درباره استقبال پزشکان برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده گفت: استقبال پزشکان در همه دانشگاه‌هایی که فراخوان داده‌اند صددرصد یا حتی بالای صددرصد بوده است. برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد تا در دانشگاه‌هایی که پزشکان بالای صددرصد ثبت نام داشته‌اند، از این پزشکان در مراکز اورژانس پزشک خانواده استفاده شود.

افتتاح خطوط تولیدی
در این مراسم که وزیر iبهداشت iبه همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارت iبهداشت حضور داشتند خطوط تولید آنژیوکت و مانتاژ تازه سرنگ انسولین در کارخانه تجهیزات پزشکی هلال ایران (سها) iبه iبهره‌برداری رسید. وزیر iبهداشت در این باره نیز گفت: از صفر تا ۱۰۰ آنژیوکت از سوی شرکت سها ساخته می‌شود و با وجود تحریم‌ها شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران توانست iبه موفقیت دست یابد.
وی درباره تولید صافی‌های دیالیز در کارخانه سها گفت: در این زمینه نیز گام‌های خوبی توسط شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران برداشته شده است. خوشحالیم پس از سال‌ها iبه مکانی رسیده‌ایم که نه تنها قادریم نیاز داخل تامین کنیم بلکه توان صادرات iبه دیگر کشورها را نیز داریم.
وزیر iبهداشت ادامه داد: همه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شوند چرا که با سلامت مردم در ارتباط می باشند. بر این اساس خودکفایی در هر کدام از این موارد گام بزرگی در جهت استقلال کشور خواهد بود.
به گفته دستجردی این شرکت دو سوم نیاز کشور iبه صافی دیالیز را تامین می‌کند و خط تولید صافی دیالیز در این شرکت توسعه یافته است. این موضوع کمک می‌کند تا صف انتظار بیماران کوتاه‌تر شود.
وی ادامه داد: البته دستگاه‌های دیالیز نیز iبه صورت محدود در داخل تولید می‌شود که البته باید توسعه یابد. امیدواریم ساخت دستگاه‌های تولید داخل دیالیز در آینده افزایش یابد.

۲/۵ میلیون دلار برای دارو
در حالی که ۶ ماه اول امسال ارزی iبه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص نیافته است داروهای بسیاری در انتظار تامین ارز و ورود iبه ایران می باشند.
دستجردی با اشاره iبه مشکلات ارزی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزی که در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار گرفته است، گفت: روزی که بتوانیم خدمات سلامتی را در اختیار مردم قرار دهیم و مردم برای دریافت این خدمات رنجی را متحمل نشوند، آن روز برای ما دست اندرکاران نظام سلامت عید خواهد بود. وی با اشاره iبه تشکیل ستاد تدابیر ویژه وزارت iبهداشت از اسفند ماه سال پیش گفت: یکی از نیازهای اصلی که در این ستاد پیگیری می‌شود مربوط iبه صافی دیالیز و امور مربوط سها ست. موظفیم آنچه که در توان داریم برای هموار شدن مسیر در اختیار شما قرار دهیم.
وزیر iبهداشت با اشاره iبه مشکلات ارزی و نقل و انتقالات ارز ادامه داد: کارمزدهای ۴، ۴/۵ و حتی بیشتر از این نیز گریبان‌گیر ما هم هست اما مجموعه سها مطمئن باشد که اگر در امور ارزی ناچار iبه پرداخت کارمزدهای این چنینی است، این کارمزدها در قیمت محاسبه خواهند شد تا شما صدمه‌ای نبینید. تقریبا طی ۶ ماه اول امسال هیچ گونه ارزی iبه دارو و تجهزات پزشکی از طریق بانک مرکزی تخصیص نیافت. پیگیری‌های فراوانی در این زمینه انجام داده‌ایم که روز چهارشنبه نیز با بانک مرکزی و همچنین وزارت نفت جلسه‌ای داشتیم اتفاقات خوبی افتاده است iبه طوری که حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. این در حالی است که نیاز ما برای ارز دارو ۲/۵ میلیون دلار برای تجهیزات پزشکی ۶۵۰ میلیون دلار است.
به گفته وی بعضی مدیران بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی اکنون پای کار می باشند. امیدواریم این روند تخصیص‌ها سریع شود تا اتفاقی که در شش ماه اول امسال نیفتاد در شش ماه دوم جبران شود. در این زمینه از پیش برنامه‌ریزی نموده بودیم و ذخایری داشتیم و تا iبه حال از ذخایر خود استفاده می‌کردیم.

دارو تحریم است
وزیر iبهداشت با اعلام اینکه حدود ۹۷ درصد داروها و همچنین بیش از ۸۵ درصد ملزومات یک بار مصرف پزشکی را در داخل تولید می‌کنیم، تصریح نمود: اینکه گفته می‌شود دارو شامل تحریم‌ها نمی‌شود یک دروغ بزرگ است. بر این اساس لازم است با همه توان برای تولید داخلی داروها و لوازم تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل تلاش کنیم.
دستجردی همچنین در واکنش iبه برنامه‌های شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران برای راه‌اندازی خطوط تازه تولید در آینده گفت: در این زمینه نیز حمایت‌های لازم را از شما خواهیم داشت. iبه این منظور ستادی تحت عنوان حمایت از طرح‌های کلان ملی راه‌اندازی نموده‌ایم و شما می‌توانید طرح‌ها و برنامه‌های خود را iبه ما ارائه دهید تا پس از بررسی، برای حمایت و استفاده از تسهیلات علمی iبه معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شود؛ چرا که بسیاری از طرح‌های شما قابلیت این موضوع را دارند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.