اسکاتلندیارد و معمای مرداک

اردیبهشت ۱۴۰۳

با وجود اینکه امپراطور ۸۲ ساله رسانه ها مشخصا در مورد پرداخت رشوه از سوی کارکنان خود به پلیس حرفی به میان نیاورده، اما در دو سخنرانی که به صورت جداگانه از وی ضبط شده، تصریح می کند که این کار به بخشی از فرهنگ رسانه ای انگلیس تبدیل شده است.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، بازرسان اسکاتلند یارد در تلاشند تا فایل صوتی پخش شده از “روپرت مرداک” امپراطور رسانه ای یهودی را به دست آورند. در این فایل مرداک اذعان داشته که پلیس انگلیس در مقابل افشای اطلاعات و گزارشات به روزنامه ها، رشوه دریافت می کند. مرداک در این سخنرانی که در جمع خبرنگاران روزنامه “سان” ایراد شده، عنوان می دارد که این کار مدتهاست که جزئی از فرهنگ رسانه ای انگلیس شده است.

یکی از افسران پلیس طی این عملیات که “الودن” نام دارد، رسما از سایت خبری “اگزارو” خواسته تا فایل صوتی این سخنرانی را در اختیار پلیس قرار دهد. اگزارو اولین پایگاه خبری بود که صحبتهای مرداک را در این خصوص منتشر نمود.

“لارنس اسمیت” بازرس ارشد اسکاتلند یارد به مسئولین پایگاه خبری اگزارو اعلام کرده که اگر داوطلبانه این فایل صوتی را در اختیار وی قرار ندهند، با حکم رسمی و قانونی مجبور به انجام این کار خواهد شد. پلیس انگلیس برای دریافت این فایل همچنین به کانال ۴ تلویزیون انگلیس، که بخش کوچکی از این سخنرانی را پخش کرده بود، مراجعه کرده است.

بررسی جدی این پرونده، حاکی از اهمیت این سخنان از سوی شخص مرداک برای پلیس لندن است. در این فایل صوتی، صدای مرداک به گوش می رسد که می گوید پرداخت رشوه به افسران پلیس در ازای دریافت اطلاعات، سالهاست که میان روزنامه نگاران انگلیسی رواج دارد و عملا تبدیل به فرهنگ رسانه ای این کشور شده است.

“مارک واتز” سردبیر پایگاه خبری اگزارو عنوان کرده که در مقابل خواست افسران اسکاتلند یارد، فایل مزبور را در اختیار آنان نگذاشته است. وی تصریح کرد که افسران پلیس مشخص نکرده اند که ” مشخصا به دنبال چه چیزی می باشند و دقیقا به چه منظور آن را می خواهند.”

او ادامه داد: هر آنچه را که در اختیار داریم بر روی سایت خود قرار می دهیم. دیگر نمی دانم که به چه شکل می توانیم کمک کنیم. افسران پلیس همانند دیگران تنها می بایست وارد سایت شده و آنچه را که می خواهند آنجا ملاحظه کنند. یک چیز مشخص است و آن اینکه بر خلاف برخی پایگاه های خبری، ما تحت هیچ شرایطی منابع محرمانه خود را فاش نخواهیم کرد.

با وجود اینکه امپراطور ۸۲ ساله رسانه ها مشخصا در مورد پرداخت رشوه از سوی کارکنان خود به پلیس حرفی به میان نیاورده، اما در دو سخنرانی که به صورت جداگانه از وی ضبط شده، تصریح می کند که این کار به بخشی از فرهنگ رسانه ای انگلیس تبدیل شده است.

آنچه که اسکاتلند یارد هم اکنون به دنبال آنست، مربوط به دو کلیپ صوتی است که می تواند به عنوان مدرکی علیه مرداک به کار رود: در یکی از این دو کلیپ که توسط پایگاه خبری اگزارو انتشار یافت، مرداک خطاب به یکی از روزنامه نگاران “سان” می گوید:ما داریم در مورد پرداخت انعام به افسران پلیس در ازای دریافت اطلاعات صحبت می کنیم، این کار هم سابقه ای صد ساله دارد…. . و در کلیپ دیگر مرداک در جمع خبرنگاران همان روزنامه عنوان می کند: من هیچکس را نمی شناسم که طبق روال فرهنگ رسانه های انگلیس رفتار نکرده باشد.

این سخنان مرداک مطالبی را که پیش از این پایگاه خبری “نیوز یو کی” در مورد وی درج کرده بود زیر سئوال می برد. این سایت اعلام کرده بود که مرداک از پرداخت رشوه توسط خبرنگاران سان به پلیس بی خبر بوده است تا اینکه “نیوز کورپوریشن” در این خصوص دست به افشاگری زد. نیوز کورپوریشن یکی از غولهای رسانه ای نیویورک است که در سال ۱۹۷۹ توسط مرداک پایه گذاری شد. اسکاتلند یارد در حال حاضر از نظر دادن در مورد عملیات الودن اجتناب می کند.

لازم به ذکر است که مرداک پیش از این متهم به ضبط و شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی شهروندان انگلیس شده بود.افشا شدن فایلهای صوتی اخیر که به دست کارکنان روزنامه سان صورت گرفته، نشان از حس نامطبوع پرسنل این منبع خبری، نسبت به مدیریت آن و بویژه شخص مرداک دارد.

این نارضایتی که نتیجه آن پخش سخنان مرداک در جمع خبرنگاران روزنامه خود بوده، نهایتا منجر به این شده که شواهد مبنی بر فعالیتهای غیر قانونی غول رسانه ای غرب در اختیار پلیس قرار گیرد.

مسئولین عملیات الودن مدتهاست که به بررسی این پرونده مشغولند، اما پیش از این موفق نشده بودند که مدرکی مستقیما علیه شخص مرداک به دست آورند. فایلهای صوتی فوق الذکر از این جهت برای اسکاتلند یارد دارای اهمیت بسیار می باشد./رسالت


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.