اشتون: مواضع ایران و ۱+۵ با یکدیگر فاصله دارد + شایعه پذیرش تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران، توسط نماینده روسیه تکذیب شد

۱۷فروردین۱۳،

به گزارش خبرآنلاین، دور اول و دوم این مذاکرات روز جمعه بدون نتیجه در هتل کراسوس شهر آلماتی پایان یافته بود.

کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کننده ۱+۵ با ایران در پایان دو روز مذاکرات “آلماتی ۲” در یک نشست خبری گفت: مواضع ایران و ۱+۵ با یکدیگر فاصله دارد و دو طرف تصمیم گرفتند برای بررسی بیش‌تر به کشورهای خود برگردند.

او با بیان اینکه دو طرف تلاش بسیاری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام دادند، ادامه داد: مذاکرات ما طولانی و فشرده بود. درباره طرح اعتمادسازی که در “آلماتی ۱” ارایه کردیم، واضح شد که مواضع دو طرف از لحاظ ماهوی از هم فاصله دارند.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است؛ مذاکره کننده ارشد هیات غربی گفت: به‌زودی با دکتر جلیلی تماس می‌گیرم. بعد از این که به پایتخت‌های‌مان بازگشتیم و برای این که ببینیم چگونه پیشرفت کنیم تماس می‌گیرم.

اشتون تاکید کرد که گفت‌وگوها فقط برای مذاکره نیست و در دو روز قبل به طور فشرده و مفصل صحبت کردیم و بر روی جزییات تمرکز کردیم. تحریم‌ها نیز برای عملی شدن این فرایند است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر این که حس کردید ایران انعطافی نشان دهد؟، گفت: برای اولین بار بود که ما تبادل نظر کردیم و روی جزییات بحث می‌کردیم. سوال می‌کردیم و پاسخ مستقیم می‌گرفتیم. از این لحاظ مهم بود، اما محتوا مهم‌تر است.

نماینده ۱+۵ در پاسخ به بی بی سی انگلیسی دربارهٔ شکاف میان دو طرف گفت: اولین مشکل این است که طرح ما که روی میز گذاشتیم دربارهٔ‌اش یک پاسخ روشن بگیریم و در هر مذاکره به عناصر مختلف آن نگاه می‌کنیم. ما بسته‌ای داریم که می‌خواهیم بدانیم به اندازه کافی محتوایی است و ما را به مرحله اعتمادسازی می‌رساند یا نه.

به گزارش خبرآنلاین شبکه خبری المیادین گزارش داده بود که ایران و۱+۵ در نشست امروز بر سر موضوع تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد توافق کرده اند. اما آنگونه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است «سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه در مذاکرات ۱+۵ با ایران نیز این موضوع را تکذیب کرده است.

تاکنون خبرها رسمی دربارهٔ توافقات احتمالی میان دو طرف در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز قبل دیدارهای دوجانبه ای با ˈ ما ژائو ژوˈ نماینده چین و ˈسرگئی ریابکوفˈ نماینده روسیه در این مذاکرات انجام داد و صبح امروز نیز قبل از آغاز جلسه سوم مذاکرات با ˈ ژاک اودیبرˈ نماینده فرانسه دیدار و گفت و گو کرد. جلیلی در جلسه صبح روز قبل پیشنهادهای مشخص جمهوری اسلامی ایران را برای آغاز دور تازه همکارهای گروه ۱+۵ با ایران به طرف مقابل ارائه کرد.علی باقری شب قبل (جمعه شب) پس از پایان جلسه دوم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی۲ گفت: پیشنهادهایی که دکتر جلیلی در جلسه صبح امروز برای آغاز دور تازه همکاری های ۱+۵ با ایران مطرح کرد، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفته است.(ایــنــجــا)

امروز صبح پیش از آغاز دور سوم مذاکرات جلیلی و اشتون نیز دیداری دو جانبه داشتند.در این جلسه آخرین وضعیت مذاکرات و ابعاد مختلف مواضع طرفین به طور مشروح مورد بحث واقع شد.(ایــنــجــا)

 خبرگزاری رویترز پیش از آغاز دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در گزارشی دربارهٔ‌ مذاکرات آلماتی ۲ ادعا کرد: ایران در حالی به دومین روز مذاکرات با قدرتهای جهانی در روز شنبه وارد می‌شود که به حل مشاجره هسته‌‌ای نزدیک‌تر نشده است. در حالیکه انتخابات ۱۴ ژوئن ریاست جمهوری در ایران نزدیک است، امید به پیشرفت حتی پیش از مذاکرات روز جمعه در حالیکه ایران از پذیرش یا رد پیشنهاد رفع بعضی تحریم‌ها در ازای محدودیت شدن بعضی کارهای هسته‌ای اجتناب کرد، اندک بود.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.