اضافه وزن خطر مرگ زودرس را افزایش نمی دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق بررسی که در یک دوره شش ساله انجام شده چاقی یا اضافه وزن الزاما رابطه مستقیمی با مرگ زودرس ندارد. با این حال اگر افراد خیلی چاق به دیابت یا فشارخون مبتلا باشند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

آنتونی جرانت، پزشک متخصص خانواده و پژوهشگر این تحقیق گفت: “پیش از این اینگونه تصور می شد که هر گونه اضافه وزنی موجب مرگ می شود اما نتایج تحقیقات ما نشان می دهد فقط کسانی که در اثر اضافه وزن خیلی زیاد به دیابت یا فشار خون دچار شده باشند در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

وی افزود: البته تحقیق ما خطرناک بودن اضافه وزن را نفی نمی کند. چاقی قطعا بر کیفیت زندگی ما اثر می گذارد و باید از بروز آن جلوگیری کرد.

در این تحقیق که انجام آن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ طول کشیده ۵۱ هزار داوطلب هجده تا ۹۰ ساله شرکت کرده اند. سپس حجم توده بدنی این افراد (BMI) اندازه گیری شده و افراد لاغر، موزون و چاق مشخص شده اند.

بر اساس نشانگر ملی مرگ از ۵۱هزار نفری که در این بررسی شرکت کرده بودند تنها ۱۶۸۳ نفر فوت کرده بودند. این رقم معادل ۳ درصد کل شرکت کنندگان بود.

تحقیقات بعدی نشان داد کسانی که با اضافه وزن خیلی زیادی مواجهند ۱٫۲۶ بار بیشتر از افراد با وزن عادی با خطر مرگ مواجهند.

هنگامی که مبتلایان به دیابت و فشار خون از دایره بررسی خارج شدند آمار و ارقام حاکی از یکسان بودن خطر برای افراد عادی و چاق بود.

به گزارش مدیکال اکسپرس،‌ این در حالی است که کسانی که وزنشان پایین تر از حد عادی بود دو برابر بیش تر از بقیه با خطر مرگ زودرس مواجهند، حتی اگر به دیابت و فشار خون دچار نباشند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.