اظهارات منتخبین مجلس نهم درباره رییس آینده مجلس+ جدول

نام

عنوان

اظهارات

محمدرضا باهنر

نماینده و منتخب مردم تهران

رقابت آقایان لاریجانی و حداد عادل برای ریاست مجلس نهم، امری طبیعی است، اما هنوز نمی‌خواهم اظهار نظر قاطع کنم. فضا را که بررسی می‌کنیم، احساس می‌شود، تغییری در هیأت رییسه مجلس نهم با مجلس هشتم ایجاد نمی‌شود، یعنی به نظر می رسد فضای موجود تمایل به هیأت رییسه فعلی دارد

محمدرضا مصباحی‌مقدم

نماینده و منتخب مردم تهران

گمانه‌زنی‌ها حکایت از حمایت قابل توجهی از ریاست لاریجانی در مجلس نهم دارد. مطمئنا اعضای دو جبهه پایداری و متحد برای تصدی صندلی هیات رییسه تلاش خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود، ترکیبی از اعضای این دوجبهه هیات رییسه را در اختیار گیرند.

تاکنون بحث متشکلی از ناحیه جبهه متحد برای موضوع ریاست مجلس نهم مطرح نشده است.با این وجود گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت قابل توجهی از جبهه متحد از ریاست لاریجانی حمایت می‌کند. حال این افراد می‌توانند در قالب فراکسیون رهروان ولایت باشند یا در این فراکسیون ورود پیدا نکنند.

ریاست لاریجانی را به حداد عادل ترجیح می‌دهد. بنده نه به خاطر مسائل سیاسی، بلکه به خاطر مسائل مدیریتی توانایی آقای لاریجانی را بیشتر از آقای حداد عادل می‌دانم.

علیرضا منادی سفیدان

منتخب مردم تبریز

مجلس هشتم مجلس ویژه ای بود و در این مجلس برای اولین بار اختیارات مجلس زیاد شد و سوال از وزرا شکل قدرتمندی به خود گرفت به طوری که هر وزیر با ۳ سوال استیضاح می شد.

 نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند و با فهم خود تشخیص می دهند که چه شخصی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کنند، و القا یک شخص خاص به نمایندگان برای ریاست توهین به مجلس است و تخریب شخصیت ریاست مجلس هشتم تاثیری بر رای نماینده ها ندارد و تخریب ها به سود مجلس نخواهد بود.هم اکنون برخی جریان ها و سازمان ها از بودجه دولت قصد تخریب شخصیت ها را دارند و زحمات ۴ ساله مجلس هشتم را تخریب می کنند.

شخصیت رئیس مجلس در عرصه بین الملل بسیار مهم است و دنیا باید رئیس مجلس را بشناسد. رسانه ای بودن رئیس مجلس در روند مذاکرات هیئت های ایرانی با مقامات بین المللی تاثیر زیادی دارد.

استقلال رای، قاطعیت و همچنین سابقه اجرایی موفق باید از جمله ویژگی های رئیس مجلس باشد و نمایندگان با در نظر گرفتن این موارد رئیس خانه ملت را انتخاب خواهند کرد.

رئیس مجلس می تواند با مدیریت مناسب مجلس، گام موثری را در برطرف کردن مشکل های اقتصادی بردارد. مجلس با جدیت با قانون گریزی برخورد می کند.

غلام محمد زارعی

منتخب مردم بویر احمد و دنا

مجلس به عنوان خانه ملت باید با مدیریتی صحیح تعامل بین قوا را برقرار نماید. پیگیری مطالبه اصلی مردم در تحقق رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال باید جزو اولویت های نمایندگان مجلس نهم باشد.اصلی ترین وظیفه مجلس نهم را تحقق شعار امسال و حمایت از کار و تولید ملی است.هیات رییسه باید مجموعه​ای از توانایی​ها و تجربه​های مدیریتی باشد چرا که مجلس به عنوان خانه ملت باید با مدیریتی صحیح تعامل بین قوا را برقرار نماید.

عملکرد مجلس هشتم و هیات رییسه آن خوب بود. آقای لاریجانی به خوبی از پس ریاست مجلس برآمدند و مشکلات را مدیریت کردند.

مهدی سنایی

نماینده مردم نهاوند

رئیس آینده مجلس نهم باید اشراف کافی به مسائل بین‌المللی داشته باشد.طبیعاً در این عرصه تجربه کافی در حوزه سیاست، توانمندی مدیریتی، اعتدال و میانه‌روی و همینطور اشراف به مسائل بین‌المللی از جمله ویژگی‌هایی است که به کارآمدی مدیریتی مجلس نهم می‌انجامد.

پارلمان نقش قابل توجهی در مدیریت کشور دارد و حتی رئیس مجلس یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی است که جزو حلقه‌های اصلی تصمیم‌گیری در کشور است بنابراین اشراف به مسائل بین‌المللی با توجه به اینکه موضوعات حاشیه‌ای در مساله ایران ابعاد بین‌المللی پیدا کرده آگاهی از آنها ضرورت دارد.

برخی فتنه و حواشی آن را تبدیل به یک دکان سیاسی کرده‌اند و مدام بر این طبل می‌کوبند و چهره‌هایی مثل آقای لاریجانی را منکوب می‌کنند در حالی که ایشان در آن دوران موضع‌گیری‌های اصولی داشته و ضمن تبعیت کامل از رهبری انقلاب در صدد کاهش تشنج و مدیریت شرایط سیاسی کشور بودند.

مقام معظم رهبری در عین آن که در دوران فتنه بر بصیرت دهی تاکید داشتند ولی در همان زمان هم جذب حداکثری و دفع حداقلی را مورد تاکید قرار می‌دادند اما یک عده فقط یک بخش از سخنان رهبر انقلاب را می‌بینند چراکه در ذیل آن می‌خواهند امور سیاسی خود را پیش ببرند.برخی سیاسیون در آن دوران درباره آقای هاشمی رفسنجانی حاضر بودند وی را تا مرحله دادگاه هم پیش ببرند در حالی که رفتار رهبر انقلاب در این زمینه متفاوت و انتصاب مجدد ایشان در مجمع تشخیص حکایت از نگاه جامع رهبر انقلاب دارد.

حسن نوروزی

نماینده مردم رباطکریم

لاریجانی به دلیل مدیریت خوب مجلس هشتم و عملکرد فراحزبی که داشته است به احتمال زیاد سکان داری مجلس نهم را نیز بدست خواهد آورد.

به احتمال زیاد لاریجانی ریاست مجلس نهم را در دست خواهد داشت چرا که وی عملکرد مثبتی در کارنامه خود و در اداره مجلس هشتم دارد.

اداره مجلس هشتم نسبت به مجالس قبلی پیشرفت چشم گیری داشته است. لاریجانی در ریاست مجلس فرا حزبی کار کرده و دید وی دید بسیار بازی بوده است.

لاریجانی با شجاعت خاصی به مشکلات اجرایی ورود پیدا کرده و مجلس را در جلسات مهمی همچون برنامه پنجم توسعه، سوالها و تحقیق و تفحص ها بسیار خوب مدیریت کرده است.

لاریجانی و حدادعادل رقبای اصلی برای کسب کرسی ریاست مجلس نهم هستند. حدادعادل شخصیت فرهنگی، متدین و خوبی است اما به احتمال زیاد ریاست مجلس نهم نیز در دست لاریجانی خواهد بود.

علی محمد بزرگواری

نماینده و منتخب کهکیلویه و بهمئی

ما چهار بار به مدیرت آقای دکتر لاریجانی رای دادیم و باز هم رای خواهیم داد. بنده در جلسه روز دوشنبه هیجدهم اردیبهشت ماه فراکسیون اصولگرایان شرکت کردم و در آن جلسه گفتم ما چهار بار در دوره هشتم به مدیریت آقای دکتر لاریجانی رای دادیم و باز هم رای خواهیم داد. چون مدیریت ایشان را قوی می دانیم اما در عین حال امیدواریم اگر خدایی ناکرده فتنه ایی مثل فتنه سال ۸۸ در کشور رخ داد ایشان قویتر عمل می نماید.

عزت الله یوسفیان ملا

نماینده و منتخب مردم آمل

نمایندگان منتخب مجلس نهم ترجیح دادند تا با تمام توان از آقای لاریجانی که بهترین مدیریت را در مجلس هشتم داشته است، حمایت کنند.اکثریت کسانی که در این مقطع ترجیح دادند در قالب فراکسیون رهروان ولایت وارد فعالیت سیاسی شوند، همان اصولگرایان مجلس هفتم و هشتم هستند و انشعابی در جمع اصولگرایان حاصل نشده است.

فراکسیون اصولگرایان با توجه به اینکه ۱۹۶ نفر از نمایندگان آن تغییر کرده اند، نیاز به تغییر داشت. نمایندگان منتخب مجلس نهم هم ترجیح دادند تا با تمام توان از آقای لاریجانی که بهترین مدیریت را در مجلس هشتم داشته است، حمایت کنند. آن هم در شرایطی که در مورد مدیریت ایشان سیاه‌نمایی می‌شود و ایشان مظلوم واقع شده است.

این فراکسیون به کسی در زمینه تعیین ریاست مجلس تکلیف نمی‌کند و فضای آزادی دارد. هر نماینده براساس تشخیص خود عمل می‌کند نه اینکه آقایانی از بیرون مجلس اعلام کنند که فلانی رئیس مجلس شود. این امر به آن آقایان ارتباطی ندارد و حتی حق اظهارنظر هم ندارند.

نماینده مجلس بین خود و خدا تشخیص می‌دهد چه کسی برای نظام، کشور و رهبری مجلس مناسب‌تر است و درنهایت براساس جمع‌بندی خود عمل می‌کند. البته فراکسیون ما تشخیصش آن است که آقای لاریجانی برای مدیریت مجلس مناسب‌تر است. در مجمع عمومی ما هم ۱۷۳ نفر از منتخبان مجلس نهم حاضر شدند.

علیرضا سلیمی

نماینده و منتخب مردم محلات

تدبیر در اداره مجلس از مهمترین ویژگی​های رییس مجلس نهم است. البته در کشورهایی همچون سوئیس که معتقدند هیچ نماینده​ای از دیگران، نماینده​تر نیست، رئیس مجلس ندارند.

مجلس نهم باید به گونه​ای اداره شود که دچار حاشیه نگردد و اینگونه نباشد که مسائل میان قوا، به جای حل و فصل پشت میز گفت​وگو در رسانه​ها مطرح گردد.

مدیریت مجلس باید به نیازهای اساسی کشور و مسائل استراتژیک مجلس نهم آشنا باشد و بداند که این کشتی در چه ساحلی باید پهلو بگیرد.مجلس نهم باید تعامل سازنده​ای با دیگر قوا داشته باشد. رئیس مجلس نهم نباید در میدان دیگران بازی کند و شان قوه مقننه را زیر سوال ببرد. بلکه باید به روز و کارآمد باشد.

فرهاد تجری

نماینده مردم قصر شیرین

رئیس مجلس نهم باید توانایی تعامل با جریانات متفاوت سیاسی در مجلس را داشته باشد. برخورداری از شخصیتی جامع و اشراف به حوزه‌های مختلف علمی یکی از خصوصیات اثرگذار در مدیریت مجلس است. آقای دکتر لاریجانی در طول مجلس هشتم این خصایص را به خوبی نشان داد. در بسیاری از موارد علی‌رغم اینکه گروه‌های تخصصی نظرات خود را بیان می‌کردند ولی ایشان با اینکه تحصیلات آکادمیک در آن حوزه نداشتند ولی در استدلال‌ها و مبانی حقوقی نکات ریزی را مطرح می‌کردند که این امر موجب تعجب کارشناسان می‌شد. دومین ویژگی از خصوصیات رئیس مجلس نهم توانایی تعامل وی با جریانات متفاوت سیاسی در مجلس است. این ویژگی می‌تواند در بالا بردن کارآیی قوه مقننه و مقبولیت عمومی رئیس مجلس اثرگذار باشد. قطعاً این امر تأثیر خود را در مدیریت مجلس خواهد گذاشت و الا موجب اخلال و کندی برنامه‌های مجلس می‌شود.

اثرگذاری مدیریت مجلس در ابعاد مختلف داخلی یک بحث است و جایگاه بین‌المللی رئیس مجلس که می‌تواند در پیشبرد منافع کشور مؤثر باشد، موضوع دیگری است.شخصاً در سفر هیأت پارلمانی ایران به عراق، متوجه نعمت وجود اقای لاریجانی به ‌عنوان یک سرمایه ارزشمند برای کشور شدم و آن را به وضوح لمس کردم. چراکه گروه‌های مختلف سیاسی عراق نسبت به ایشان احترام زیادی قائل بودند. اتفاقات خاصی که در حوزه نظارت در مجلس هشتم رخ داد در نوع خود منحصر به‌ فرد بود و توان مجلس را در این زمینه نشان داد.

 در حوزه نظارت، مجلس هشتم با هوشمندی و نگاه مصلحانه و براساس تأمین منافع ملی حرکت کرد و بدون‌شک مدیریت آقای لاریجانی در این زمینه بسیار مؤثر بود. حتی در مواردی که ضرورت ایجاب می‌کرد، ایشان از خود می‌گذشت و برخلاف انتظاری که از ایشان بود به میدان می‌آمد و به مباحث ورود پیدا می‌کرد که شاید برای ایشان هزینه‌آور هم بود. این خلاف رویه دیگرانی است که مماشات محض را در پیش گرفتند.

نادر قاضی پور

نماینده و منتخب مردم ارومیه

مجلس هشتم مجلسی پرشور و هیجان و ولایت​مدار بود که عملکرد نظارتی​اش از مجموع هفت مجلس پیشین بیشتر بوده است.

آدم باید وجدان داشته باشد و به گفته​اش اعتقاد داشته باشد و بداند که باید در آینده جوابگوی حرف​هایش باشد. من با علم به این موضوع می​گویم که عملکرد مجلس هشتم در حوزه کارگری و رایگان کردن گاز و برق و آب مساجد وحسینیه​های روستایی و دفاع از حق مسلم هسته​ای و تقویت بنیه دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مجلسی پرشور و هیجان و ولایت​مدار بود.

شخص لاریجانی یک مدیر خوب و لایق بود که توانست با وجود چالش​هایی که برخی به وجود می​آوردند، مجلس را به نحو احسن اداره کند.

سیدفاضل موسوی

نماینده خدابنده

رییس مجلس باید بتواند با قوای دیگر تعامل داشته باشد و اصلی‌ترین حسن او هم باید این باشد که قانون بیشترین اهمیت را برای او داشته باشد. چرا که قانون به منزله میراث مردم است که به صورت امانت به دست ما رسیده است و باید اجرا بشود. همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند مجلس در راس امور است و به تبع آن کسی که در راس این قوه قرار می‌گیرد در حقیقت نماینده ۲۹۰ نفر است که خود این ۲۹۰ نفر از کل مردم نمایندگی کامل دارند. آن چیزی که باید بیشترین اهمیت را برای رییس مجلس داشته باشد اجرای درست و صحیح قانون بدون هیچگونه مصلحت اندیشی است چرا که هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای قانون نیست. مدیریت چنین مجموعه‌ای باید دارای بسیاری از موازین مدیریتی، آگاهی‌های روز و قاطعیت لازم و عدم انعطاف غیر منطقی باشد. گاهی انسان باید به لحاط منطقی انعطاف داشته باشد. یعنی همان‌چیزی که حضرت امیر المومنین می‌فرمایند که جاذبه به جایش و دافعه به جایش. یعنی در آنجایی که می‌خواهند قانون را زیر پا بگذارند یا نادیده بگیرند، هیچگونه ملاحظه‌ای نکند و هرجا هم که احساس کرد قانون نقص دارد خیلی راحت بپذیرد که این قانون باید اصلاح بشود. رییس مجلس باید به صورت واقعی حامی قانون باشد و از آن صیانت کند. اگر قانون حاکمیت داشته باشد، حتی اگر نقص‌هایی هم داشته باشد بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد. اگر وضع کنندگان قانون، خود مجری و عامل به قانون باشند قطعا مردم نیز بیشتر رعایت می‌کنند. اما خدای ناکرده اگر مردم تردید پیدا کنند که نمایندگان به قانون اهمیت نمی‌دهن،د مانند سدی می‌شود که شکسته باشد. وقتی کسانی که منتخب شده اند و داخل مجلس هستند را می‌بینم و همینطور به گزینه‌هایی که برای ریاست مجلس مطرح می‌شود، توجه می‌کنم، در کل آقای لاریجانی را بهتر از همه دوستان می بینم. البته دوستان دیگر هم توانایی‌هایی دارند اما اگر جامع به شرایط نگاه کنیم و همچنین به گزینه‌های مطرح بنگریم؛ به نظرم آقای لاریجانی در این شرایط شخص مفید و صاحب صلاحیتی است. بعید می‌دانم که فرد دیگری در مجلس باشد که نمره‌ای اندازه ایشان بیاورد.

جمشید انصاری

نماینده زنجان و طارم

اقتدار٬ مدیریت صحیح٬ شجاعت٬ برنامه‌ریزی٬ منطقی و عادل بودن٬ جزو خصوصیاتی‌اند که باید برای هر مدیر یا رئیسی برشمرد که مسلما رئیس مجلس هم از آن مستثنا نیست.

سعدالله نصیری قیداری

نماینده زنجان

وظیفه رئیس مجلس، ریاست مجلس است و این موضوع نیازمند اشراف و توانایی زیاد در زمینه قوانین٬ وظایف مجلس و رئیس مجلس٬ آیین‌نامه‌های داخلی٬ شرایط کشور٬ شرایط بین‌اللملی و تعداد زیادی از ویژگیها و خصوصیات است که مسلما باید جستجوی زیادی کرد و فردی را که اکثر این شرایط را داشته باشد٬ برای چنین امری انتخاب کرد.

سیامک مره صدق

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی

ولایت پذیری، حفظ استقلال قوا و داشتن شناخت کامل از جریانات سیاسی و روحیه استکبار ستیزی از جمله مواردی است که ریاست مجلس باید از آن برخوردار باشد.ریاست مجلس باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا استقلال مجلس حفظ شود. در این مسیر ریاست مجلس نباید به دولت اجازه بدهد که قانون شکنی را در پیش بگیرد. اما این سخن به این معنی نیست که مجلس مرتب با دولت درگیر باشد. بلکه باید به گونه ای روابط خود را تنظیم کند که با حداقل تنش ها بتواند به اهداف مدنظر برسد.اگر ریاست مجلس از جریانات سیاسی، آگاهی کامل داشته باشد به خوبی می تواند در لحظات حساس تصمیم گیری کند. بنابراین ریاست مجلس باید یک چهره سیاسی و بین المللی بوده و از مقبولیت کافی برخوردار باشد. نزدیک به دو سوم نمایندگانی که به مجلس نهم راه یافتند سابقه حضور در مجلس هشتم را نداشتند بنابراین به سختی می توان در مورد نحوه تشکیل فراکسیون ها اظهار نظر کرد کما اینکه بسیاری از منتخبان مستقل بوده و هنوز مشخص نیست که چه مواضعی را اتخاذ می کنند.

موید حسینی صدر

نماینده خوی

زمانی برخی فکر می​کردند که اگر کسی در مجلس بر خلاف دولت صحبت کند، کار ضد انقلابی کرده است! اما در دوره هشتم همه به این باور رسیدند که اگر مجلس در مقابل اقدامات خلاف قانون دولت، پایداری کند باعث ثبات نظام و فروکش کردن اعتراضات می شود. مجلس٬ ماحصل نظام جمهوری اسلامی است و جمهوریت نظام در گرو وجود مجلسی مقتدر است. از این رو رئیس مجلس باید با شناخت از چنین جایگاهی، در راس آن قرار بگیرد. گفته این نماینده خوی، رئیس مجلس باید به سایر نمایندگان هم اعتقاد داشته باشد. چرا که برخی، خودشان را بالاتر از دیگر نمایندگان می دانند. در حالیکه در عالم نمایندگی کسی نماینده​تر نیست و نمی​تواند به جای دیگران مصلحت سنجی کرده، آیین نامه داخلی را تفسیر کند و گرایشات جناحی خود را در امور دخالت دهد. رئیس مجلس باید از جایگاه نمایندگان حمایت کند تا نمایندگان به پشتوانه چنین حمایتی بتوانند با آزادی عمل، اظهار نظر کرده و به وظایف نظارتی خودشان بپردازند. اگر نماینده​ای احساس کند که که رئیس مجلس اعتقادی به نظارت ندارد و از او حمایت نمی​کند، جایگاه مجلس دچار تزلزل می​شود. بویژه در شرایط حاضر که برخی با مجوزهای فلان معاون وزیر، اجازه واردات و صادرات میلیاردی کسب می​کنند؛ لزوم تقویت نظارت مجلس بیشتر احساس می شود. چنین مجوزهایی باید مثل خرید شیرینی باشد که هر کس خواست بتواند مطابق با ضوابط موجود آن را دریافت کند. به هرحال٬ رئیس مجلس نباید یک فعال اقتصادی باشد و با «کله گنده​های اقتصاد» ارتباط داشته باشد و باید ببینیم که کدام یک از نامزدهای مطرح برای ریاست مجلس، حائز چنین ویژگی​هایی هستند.

اسدالله بادامچیان

نماینده تهران

اعضای جبهه پایداری می​دانند که تا علی لاریجانی در مجلس حضور دارد، محال است که شخص دیگری بتواند بر کرسی ریاست تکیه بزند. به همین دلیل در حالیکه آقای لاریجانی مورد تایید جامعه مدرسین حوزه علمیه و مراجع تقلید است؛ آنها در حال القای این ذهنیت هستند که او با جریان​های معاند نظام همراهی کرده یا حداقل واکنشی به آنها نشان نداده است. وقتی این آقایان حضور لاریجانی را به عنوان یکی از اعضای جبهه متحد اصولگرایی بر نمی​تابند، طبیعی است که نتوانند صدرنشینی​اش در بهارستان را تحمل کنند. به همین دلیل بعد از انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس مجلس نهم هم همچون این چند وقت اخیر تلاش خواهند کرد تا تخریبش کنند و به اشکال مختلف او را زیر سوال ببرند. البته جای نگرانی نیست و آقای لاریجانی به قدری وجهه مثبت از خودش بر جای گذاشته که با چنین تحرکاتی تخریب نشود و اعتماد عمومی را به مانند همیشه احساس کنند. شاید انتخابات آتی رئیس مجلس و تلاش برای جایگزین کردن کسی به جای لاریجانی انگیزه فعلی اعضای جبهه پایداری برای حاشیه آفرینی​های اخیرشان باشد. موضع منفی آنها درباره لاریجانی نیاز به توضیح ندارد و به همین دلیل آنها در تلاش هستند تا فرد دیگری را به عنوان رئیس در صندلی اول مجلس نهم بنشانند.

سلمان خدادادی

نماینده مردم ملکان

رئیس مجلس با رئیس جلسه علنی یکی نیست و برخی در گذشته همه هم‌وغم خود را بر برگزاری جلسات علنی می‌گذاشتند. در حالی که وظیفه رئیس مجلس، ریاست مجلس است و این موضوع نیازمند اشراف کامل به وظایف مجلس است.ما در کشور کمبود قانون نداریم، حتی در برخی موارد با قانون‌های متضادی مواجه هستیم که اجرا را برای مجریان مشکل می‌کند. ضمن اینکه حل مشکلات کنونی مردم هم نیازمند نظارت جدی‌تر است. نمایندگان در مجلس هفتم ذلیل‌ بودند؛ چرا که جسارت نمایندگان در نظارت، از هیات‌رئیسه ناشی می‌شود و هر گونه که هیات‌رئیسه عمل کن؛د تاثیر خود را بر نمایندگان می‌گذارد.ریاست هر کدام از روسای این مجالس ویژگی‌های خاص خود را دارد ولی رئیس مجلس هشتم مدیریت خوب و عالی داشت. حقیقتاً بنده مدیریت آقای لاریجانی را می‌پسندم. چرا که منش شخصیتی ایشان به گونه‌ای است که همه نمایندگان را به یک تفاهم جمعی می‌رساند و این لازمه هر مدیریتی است. سابقه اجرایی لاریجانی در صدا وسیما و وزارت ارشاد از دیگر مولفه‌های موفقیت لاریجانی است؛ ایشان در دوره‌های مدیریتی خود بحران‌های مختلفی را پشت‌سر گذاشته است و در مدیریت مجلس هم با استفاده از این تجربیات موفق‌تر عمل کرده است، در حالی که در دوره هفتم نمایندگان ذلیل بودند و از جنبه نظارت نتوانستند وظایف خود به طور جدی انجام دهند. رئیس مجلس هشتم در طول مجلس این فضا را فراهم کرد و در جریان استیضاح‌ها خواستار تعامل نمایندگان با دولت بود ولی اگر آنها در استیضاح اصرار می‌کردند از آنها می‌خواست حیثیت مجلس را خراب نکنند. چنین موضعی در گذشته وجود نداشت.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی

عضو کمیسیون عمران مجلس

مجلس شورای اسلامی مجموعه فرزانگان است که در کشور هستند و رئیس مجلس آینه تمام نمای مردم کشور است.رئیس مجلس باید کیفیت ارتباط برقرار کردن با جهان کنونی را بداند و صرف نظر از ایمان و اعتقاد راسخ باید در تصمیم گیری ها صاحب نظر باشد. یکی دیگر از امتیازاتی که رئیس مجلس باید داشته باشد این است که ارتباط خوبی با مردم برقرار کند و در جریان امور کشور صرف نظر از گزارش هایی که به مجلس می رسد با مردم هم در ارتباط بوده و از گزارش های مردم استفاده کند. مجلس جای تضارب افکار است و ممکن است کسی خلاف نظر رئیس مجلس فعالیت کند و رئیس مجلس باید تحمل بالایی داشته باشد و با صبر مجلس را اداره کند. مجلس شورای اسلامی مجموعه فرزانگان است که در کشور هستند و رئیس مجلس آینه تمام نمای مردم کشور است. استقلال رای رئیس مجلس یکی از مهم ترین ویژگی های آن است و باید برای رای دادن بررسی های لازم را انجام دهد. مقام معظم رهبری سال جاری را با محوریت مسائل اقتصادی نام گذاری فرمودند و نه تنها رئیس مجلس، بلکه سایر روسای قوا نیز باید برای تحقق این نام گام بردارند. بعد از رهبر معظم انقلاب کسی که می تواند پیشگیری کند مجلس و در راس آن رئیس مجلس است؛ بر همین اساس نقش رئیس مجلس در مقابله با قانون گریزی ها بسیار مهم خواهد بود. انتخاب رئیس مجلس نهم به حضور نمایندگان در مجلس بستگی دارد اما هم اکنون اقبال نماینده ها به لاریجانی بیشتر است و بسترها برای ریاست وی در مجلس نهم فراهم است.

حجت الاسلام موسی قربانی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

رییس مجلس باید فردی باشد که مصالح ملی را بر منافع شخصی و جناحی ترجیح دهد. یعنی رییس مجلس باید کسی باشد که مصالح نظام و ملی را در نظر بگیرد. سه فراکسیون اصلی در مجلس شکل خواهد گرفت که عبارتند از فراکسیون اقلیت، فراکسیون پایداری و فراکسیون اصولگرایان. این خوب نیست که هرکسی که اختلاف نظری دارد برای خود یک فراکسیون در مجلس تاسیس کند. باید بر اساس شاخص‌هایی که در انتخابات بود فراکسیون‌ها شکل بگیرند و نهایتا اگر مستقلین هم بخواهند فراکسیونی تشکیل بدهند خوب است.

محمدرضا محسنی ثانی

نماینده سبزوار

جایگاه مجلس ایجاب می کند که در راس آن شخصیتی باشد که بتواند این جایگاه را با توجه به شانیتی که قانون اساسی برای آن قائل است پاسداری کند. رییس مجلس باید فردی باشد که بتواند به خوبی از حقوق مردم صیانت بکند و همچنین بتواند از این جایگاه قانونی به خوبی دفاع بکند و استقلال آن را حفظ بکند. امیدواریم که ریاست آینده دارای چنین ویژگی‌هایی باشد. رییس مجلس شان و جایگاه مدیریتی بالایی می‌خواهد که بتواند مجلس را به خوبی اداره کند و طبیعتا در این زمینه باید از جسارت و قاطعیت لازم برخوردار باشد. من فکر می‌کنم آقای لاریجانی با توجه به اینکه هم از بعد بین المللی یک رجل سیاسی است و هم از بعد مدیریتی بسیار قوی است و هم به لحاظ قاطعیت و اجرا و سایر ابعاد توانایی دارند می‌تواند این جایگاه را به خوبی اداره بکند.

سیدمحمدمهدی پورفاطمی

عضو فراکسیون اقلیت مجلس

مجلس هفتم در خصوص استیضاح ها و عملکرد وزراء با مماشات رفتار می کرد، ولی در مجلس هشتم نمایندگان آزادی نسبتا بیشتری داشتند و بهتر می توانستند حرف خود را بزند و در خصوص امور حوزه انتخابیه پیگیری هایی داشته باشند. کسی که می خواهد  مجلس نهم را اداره کند، باید کسی باشد که مجموعه مجلس او را قبول داشته باشند و از حقوق مردم و همه نمایندگان تا جایی که قانون اجازه می دهد دفاع کند. نمایندگان طیف های مختلف سیاسی باید احساس کنند برای هیات رئیسه تفاوتی نکند که نماینده از چه گرایش سیاسی ای باشد و اجازه نطق و اظهار نظر داشته باشد. در موضوع نظارت در مجلس هفتم، علی رغم اینکه دولت برخی از قوانین را اجرا نکرد، مدیریت وقت مجلس با دولت مدارا کرد، هر چند در سال پایانی مجلس، آقای حداد عادل در مقابل قانون شکنی ها ایستاد. این رئیس مجلس است که در این زمینه، می تواند با شجاعت و صراحت در مقابل قانون شکنی ها بایستد و مدیریت مجلس هشتم به این سمت حرکت کرد. مجلس هفتم و مجلس هشتم فاصله زیادی از هم ندارند، اما در مدیریت مجلس آقای لاریجانی موفق تر بود.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.