اعتبار ساخت بقیه آزادراه قزوین – رشت تامین شد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/با موافقت دولت، قسمت باقی‌مانده آزادراه قزوین – رشت به طول ۱۱ کیلومتر با مشارکت وزارت راه وشهرسازی و شرکت احداث، ‌نگهداری و بهره‌برداری آزادراه قزوین – رشت اجرا می‌شود.

به گزارش ممتاز : وزیران عضو کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب سال ۸۶ – با احداث قسمت باقی‌مانده آزادراه قزوین – رشت موافقت کرد.

براساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی ‌مجاز است برای اجرای قسمت باقی‌مانده آزادراه قزوین – رشت حد فاصل منجیل تا رودبار به طول حدود ۱۱ کیلومتر شامل طراحی، تکمیل مطالعات، آزادسازی مسیر، احداث آزادراه، تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره‌برداری از آن به منظور انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، ‌نگهداری و بهره‌برداری آزادراه قزوین – رشت با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند.

در اجرای ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده این مشارکت از نوع الف است.

وزارت راه و شهرسازی ۷۵ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه، تاسیسات جانبی خاص آن و تملک اراضی را از محل ردیف اعتباری ۴۰۷۰۲۰۰۸ و فروش اوراق مشارکت در چارچوب مقرر در قوانین بودجه سالانه و سایر منابع تامین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد به حساب مشترک طرح واریز می‌کند.

شرکت احداث، ‌نگهداری و بهره‌برداری آزادراه قزوین – رشت نیز تامین ۲۵ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تاسیسات جانبی خاص و تملک اراضی را تعهد، تامین و متناسب با پیشرفت کار تامین و به حساب مشترک طرح واریز می‌کند.

همچنین پیش‌بینی اولیه دوران مشارکت معادل ۱۸ سال مشتمل بر سه سال دوران احداث و ۱۵ سال دوران بهره‌برداری خواهد بود اما دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) در هر دو قسمت آزادراه است.

سود قطعی مورد انتظار سرمایه‌گذاری معادل سود سپرده‌های بلند مدت پنج ساله بانک‌های دولتی به علاوه پنج درصد است.

بر اساس این مصوبه، مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه و تاسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت است و پس از آن، آزاد راه و تاسیسات جانبی به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود.

مرجع تایید هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری و استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت، حسابرس مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

همچنین بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزادراه، تابع قوانین و مقررات طرح‌های عمرانی است.

بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت اجتناب یا ناتوانی شرکت احداث، ‌نگهداری و بهره‌برداری آزادراه قزوین – رشت در اجرای قرارداد به گونه‌ای پیش‌بینی کند که در اجرای پروژه و تکمیل آن خللی به وجود نیاید.

این مصوبه پس از تایید رییس‌جمهور، از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.