اعتراضات خیابانی در کوبا بدلیل بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی

کوبایی‌ها به دلیل کمبود موادغذایی و قطعی برق ، اعتراض‌‌های خیابانی برپا کردند.

اعتراضات خیابانی در کوبا بدلیل بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم کوبا در اقدامی نادر، برای اعتراض به کمبود مواد غذایی و قطعی برق به خیابان‌ها آمدند. این اعتراض‌ها پس از آن شکل گرفت که مشکلات اقتصادی عدیده این کشور باعث شد بخش‌هایی از این جزیره تا ۱۴ ساعت در روز بدون برق بماند.

در این تظاهرات پیر و جوان شرکت داشتند. یک معترض ۶۵ ساله از شهر سانتیاگو د کوبا، دومین شهر بزرگ این کشور، درباره این اعتراض‌ها گفت که مردم فریاد می‌زدند غذا و برق می‌خواهند. به گفته او، حالا برق در طول روز وصل شده و «دو کامیون برنج» هم برای توزیع تحویل داده شده است.

علاوه بر اعتراض‌ها در سانتیاگو د کوبا که ۵۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و در شرق جزیره کوبا واقع است، تصاویری از تظاهرات در شهر بزرگ دیگری به نام بایامو نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

کوبا از آغاز ماه مارس به دلیل تعمیر و نگهداری نیروگاه حرارتی آنتونیو گویتراس، بزرگ‌ترین نیروگاه این جزیره، با موجی از خاموشی‌ها مواجه شد اما این آخرهفته در پی کمبود سوخت موردنیاز برای تولید برق، وضعیت بدتر شد.

میگل دایاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به اعتراض‌ها گفت: «چند نفر نارضایتی‌شان را از وضعیت برق و توزیع غذا ابراز کرده‌اند.» او هشدار داد که هدف «دشمنان انقلاب» سوءاستفاده از این وضعیت است.

رئیس‌جمهوری کوبا ادامه داد: «تروریست‌هایی مستقر در ایالات متحده وجود دارند که ما در چندین نوبت آن‌ها را محکوم کرده‌ایم و اقدام‌هایی را تشویق می‌کنند که خلاف نظم داخلی کشور است.»

او ژوییه ۲۰۲۴ نیز در پاسخ به اعتراض منتقدان به وضعیت اقتصادی، تحریم‌های «اقتصادی خفه‌کننده» ایالات متحده را مقصر وقوع اعتراض‌ها دانست و آن را حاصل تلاش اقلیتی «ضدانقلاب» در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرد.

هم‌زمان با اعتراض‌ها در کوبا، سفارت ایالات متحده در هاوانا در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به «تظاهرات مسالمت‌آمیز» در سانتیاگو، بایامو و سایر بخش‌های کوبا مطلع است. این سفارتخانه در بیانیه‌اش از دولت کوبا خواسته است به حقوق معترضان احترام بگذارد و به نیازهای مشروع مردم کوبا رسیدگی کند.

برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا در پاسخ به این بیانیه، از واشینگتن خواست که «در امور داخلی کوبا دخالت نکند».

کشور جزیره‌ای کوبا که با کمبود شدید نقدینگی روبرو است، اوایل این ماه به‌عنوان بخشی از یک برنامه اصلاح اقتصادی قیمت سوخت را بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داد.

این کشور ۱۱ میلیونی به دلیل پیامدهای همه‌گیری کرونا، تشدید تحریم‌های ایالات متحده و ضعف‌های ساختاری در اقتصاد با بدترین بحران اقتصادی‌ از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ تاکنون مواجه است.

بر اساس براوردهای رسمی، اقتصاد کوبا در سال ۲۰۲۳ دو درصد کوچک شد و تورم به ۳۰ درصد رسید. کارشناسان مستقل می‌گویند که واقعیت به‌مراتب بدتر از آن چیزی است که آمارها نشان می‌دهند.

کمبود شدید سوخت و سایر مواد اولیه در کوبا سال‌ها است که وجود دارد و دولت تقریبا برای تمام کالاها و خدمات مصرفی به مردم یارانه پرداخت می‌کند.

ایالات متحده اولین بار در سال ۱۹۵۸ تحریم‌هایی را علیه کوبا وضع کرد. از آن زمان تاکنون این تحریم‌ها با تغییر روابط دو کشور گاه کمی بیشتر یا کمتر شده‌اند.

در پایان سال ۲۰۲۴ هر دو کشور به دنبال پایان دادن به قطع روابط دیپلماتیک بودند و می‌خواستند سفارتخانه‌هایشان را در پایتخت یکدیگر باز کنند. تا پیش از آن هر دو در کشور تنها دفاتر حافظ منافع در خاک هم داشتند و عملا از طریق ساختمان‌های دولت سوییس کار می‌کردند. این تغییر باعث شد کوبایی‌ها  راحت‌تر بتوانند به دیدار خویشاوندانشان در آمریکا بروند و کم شدن بعضی تحریم‌های بانکی را هم به دنبال داشت اما دونالد ترامپ دوباره تحریم‌ها را بازگرداند و حتی تحریم‌های اقتصادی شدیدتری علیه کوبا وضع کرد؛ تحریم‌هایی که در دولت جو بایدن هم ادامه یافتند.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.