اعتراض شدید روس‌ها به تولید خارج ازچارچوب نفت عربستان

اعتراض شدید روس‌ها به تولید خارج ازچارچوب نفت عربستان

جام جم آنلاین: تولید و عرضه بی رویه نفت خام عربستان در بازارهای جهانی علاوه بر اعضای اوپک این بار سبب اعتراض روس ها شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، با وجود نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان و اعضای اوپک درباره افت اخیر قیمت های جهانی نفت خام، عربستان همچنان به افزایش یکجانبه نفت در بازارهای جهانی ادامه می دهد.

کارشناسان بازار نفت، مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام و بحران اقتصادی اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی می دانند.

افت اخیر قیمت های جهانی نفت خام هم اکنون به یکی از دغدغه های اصلی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک مانند روسیه، بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان غیر عضو اوپک، تبدیل شده است، روس ها برای برقراری تعادل در بودجه خود به نفت ۱۱۵ دلاری نیاز دارند.

فیل ورلگر، یک تحلیگر نفتی آمریکا در این باره گفت : اقتصاد روسیه با افت شدید قیمت های جهانی نفت خام در معرض آسیب قرار می گیرد و با تثبیت تولید نفت خام عربستان در سطوح ۱۰ میلیون برای هر بشکه اقتصاد روس ها به خطر می افتد.

اعضای اوپک با توجه به بررسی بازارهای جهانی نفت خام و تایید مازاد عرضه در بازارهای جهانی در نشست اخیر خود در وین اتریش (۲۵ خرداد) تصمیم گرفتند سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه  را همچنان تثبیت کنند.

چندی پیش نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، در تشریح نشست ۱۶۱ این سازمان اعلام کرده بود: اعضای اوپک در نشست ۱۶۱ این سازمان درباره این که هم اکنون بازارهای جهانی نفت خام به تولید بیشتر از سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه نیازی ندارد، توافق نظر داشتند.

وی گفته بود: با توجه به بحران اقتصادی اروپا و آمریکا و تاثیر آن بر تقاضای جهانی نفت خام، مصرف جهانی نفت افزایشی نداشته و نفت اضافی جذب بازار نشده بلکه در ذخیره سازی های کشورهای مصرف کنندگان و در برخی موارد کشورهای تولید کننده، ذخیره شده است.

منابع صنعتی اعلام می کنند تولید نفت خام عربستان در دو ماه اخیر با کاهش همراه بوده اما دلیل این کاهش تولید به دلیل افت تقاضا از سوی چین و آمریکا صورت گرفته است.

قیمت های جهانی نفت خام در چند ماه اخیر با افت شدید همراه بوده است به طوری که بهای این ماده از ۱۲۸ دلار در  چند ماه گذشته به حدود ۹۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

لئو درولاس، یک تحلیل گر مرکز مطالعات جهانی اعلام کرد بررسی های این مرکز نشان می دهد چنانچه تولید اوپک در سطوح کنونی روزانه ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه حفظ شود، قیمت های جهانی نفت خام در سه ماه چهارم به ۷۴ دلار و در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به ۵۹ دلار برای هر بشکه می رسد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.