اعتراض مشترکان سیم کارت های اعتباری همراه اول به صادر نشدن ریزمکالمات

اعتراض مشترکان سیم کارت های اعتباری همراه اول به صادر نشدن ریزمکالمات

سمیه صادقی – روزنامه خراسان : سوژه این گزارش خبری را یکی از شهروندانی ارائه کرده است که روزگذشته به طور اتفاقی با این مشکل مواجه شده بود. شما نیز می توانید سوژه ها و مشکلات خود را که مایل هستید خبرنگاران روزنامه خراسان آن ها را پیگیری کنند از طریق تلفن ۷۶۳۴۰۰۰ (در مشهد) یا شماره پیامک ۲۰۰۰۹۹۹ اعلام کنید. شماره صفحه ای که گزارش مربوط به سوژه های شما در آن کارشده است، هر روز در ستون حرف مردم(صفحه ۲ روزنامه خراسان) ارائه خواهد شد.

در حالی که هر روز شاهد تبلیغات اپراتور همراه اول در رسانه های مختلف هستیم اما ارائه نشدن فهرست مکالمات سیم کارت های اعتباری همراه اول اعتراض برخی از شهروندان را در پی داشته است.
به گزارش خبرنگار «خراسان رضوی» یک شهروند که با مراجعه به دفتر امور مشترکین شرکت مخابرات در خیابان جانباز از ارائه نشدن فهرست مکالمات سیم کارت های اعتباری همراه اول گلایه دارد می گوید: به اتفاق همسرم برای دستیابی به فهرست مکالمات تلفن همراه همسرم به این جا آمده ام اما متاسفانه شرکت مخابرات حتی از ارائه این خدمت به مالک سیم کارت خودداری می کند و انجام این کار را مشروط به داشتن نامه از حفاظت اطلاعات قوه قضاییه می داند. اکبری می افزاید: حق مالک سیم کارت اعتباری یا دائمی است که از ریزمکالمات خود آگاه شود. فردی که از یکی از روستاهای اطراف مشهد به این دفتر مراجعه کرده است نیز می گوید: این همه راه را از روستا تا شهر طی کرده ام تا بدانم با چه شماره هایی تماس گرفته ام و چه هزینه ای از شارژ سیم کارتم کسر شده است، اما مسئولان دفتر می گویند:«باید نامه از حفاظت اطلاعات قوه قضاییه داشته باشید.»او می افزاید: باید در تبلیغات تلویزیون یا زمانی که می خواهیم سیم کارت بخریم اطلاع رسانی صحیحی درباره خدمات همراه اول وجود داشته باشد تا این همه راه را بدون دستیابی به نتیجه طی نکنیم.یکی دیگر از شهروندان نیز داشتن ریزمکالمات سیم کارت های اعتباری را حق هر مالک می داند و می گوید: با توجه به توسعه فناوری من هم یک سیم کارت اعتباری برای فرزند ۱۸ ساله خود خریده ام و دراختیار او گذاشته ام اما با توجه به وضعیت اجتماعی جامعه باید هر چند یک بار به ریزمکالمات وی دسترسی داشته باشم وقتی به این دفتر مراجعه کردم با کمال تعجب دیدم داشتن نامه از حفاظت اطلاعات قوه قضاییه شرط دستیابی به ریزمکالمات است. این شهروند ادامه می دهد: به نظر من به غیر از مالک، سرپرست خانواده نیز باید بتواند به ریزمکالمات دسترسی داشته باشد. انتقاد شهروندان در حالی بیان می شود که رئیس امور مشترکین همراه اول شرکت مخابرات خراسان رضوی به ارائه این خدمت توسط شرکت اعتقادی ندارد.مهندس شریفی فر می گوید: هر چند ارائه این خدمت در سر فصل خدمات شرکت مخابرات وجود ندارد و به امکانات فنی این موضوع نیز دسترسی نداریم اما برای رفع این مشکل با شرکت ارتباطات سیار مکاتباتی کرده ایم. وی می گوید: دریافت ریزمکالمات صرفا برای پی بردن به چگونگی صرف هزینه است که شهروندان به راحتی می توانند به مقدار کسر شده از شارژ سیم کارت پی ببرند.
وی با اشاره به ارائه فهرست مکالمات سیم کارت های دائمی همراه اول می افزاید: برای سیم کارت های دائمی که قبض صادر می شود و مقدار هزینه کسر شده در هر تماس مشخص نیست ریزمکالمات به مالک سیم کارت ارائه می شود.

اگر پدر به فرزند خود اعتماد ندارد به او سیم کارت ندهد
رئیس امور مشترکین همراه اول شرکت مخابرات استان در پاسخ به این مطلب که دریافت ریزمکالمات از بعد اجتماعی و خانوادگی برای برخی شهروندان بسیار مهم است و شهروندان این موضوع را حق خود می دانند اما شرکت مخابرات آن ها را از این حق محروم کرده است، می گوید: کنترل سیم کارت فرزند یا همسر توسط سرپرست خانواده از لحاظ حقوقی درست نیست و اگر پدری به فرزندش اعتماد ندارد نباید تلفن همراه در اختیار او قرار دهد و اگر هم تلفن همراه در اختیار فرزند خود قرار داد دیگر نباید آن را کنترل و در پی دریافت ریزمکالمات وی باشد.
شریفی فر در پاسخ به این سوال که چرا این موضوع را در تبلیغات خود اطلاع رسانی نمی کنید، می گوید: باز هم می گویم دریافت ریزمکالمات برای پی بردن به مقدار هزینه کسر شده پس از هر تماس است که شهروندان به این خدمت دسترسی دارند ضمن این که ۴۰۰ محل ارائه خدمات دیگر همراه اول برای رفاه حال شهروندان در شهر در نظر گرفته شده است اما ارائه ریزمکالمات سیم کارت های اعتباری جزو سرویس های شرکت مخابرات نیست. پس از پایان گفت وگو، رئیس امور مشترکین همراه اول شرکت مخابرات استان در تماسی با روزنامه خراسان رضوی می گوید: ریز مکالمات به همه مشترکان و به طور عام ارائه نمی شود اما در موارد خاص و در صورت نیاز درخواست شهروند به تهران ارسال و ریزمکالمات از شرکت ارتباطات سیار دریافت می شود.شریفی فر می افزاید: این خدمت در طول یک هفته به شهروندان ارائه می شود.

ارجاع مالکان سیم کارت به قوه قضاییه قانونی نیست
اظهارات رئیس امور مشترکین همراه اول شرکت مخابرات در حالی بیان می شود که یک حقوقدان ارائه خدمت به خواسته های مالک توسط نهادهای خدماتی را یک حق عنوان می کند و می گوید: این کار عجیبی است که شرکت مخابرات انجام می دهد و ارجاع مالکان سیم کارت به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه قانونی نیست.دکتر شیخ الاسلامی با اشاره به دریافت ریزمکالمات سیم کارت ها از طریق اینترنت و سرویس پیام کوتاه در برخی از کشورها می گوید: اگر ارائه این خدمت هزینه ای در بر دارد شرکت مخابرات می تواند هزینه آن را دریافت کند اما نباید مردم را از حق خودشان منع کند.وی در پاسخ به سوالی درباره نظارت سرپرست خانواده بر ریز مکالمات تلفنی اعضای خانواده نیز معتقد است: شرکت مخابرات حتی باید این امکان را برای خانواده ها قائل شود که به ریزمکالمات فرزند نوجوان و جوان خود دسترسی داشته باشند.

در موارد خاص ریز مکالمات ارائه می شود
رئیس شرکت مخابرات خراسان رضوی می گوید: مالکیت سیم کارت باید برای شرکت مخابرات احراز شود و پس از آن با درخواست مالک ریزمکالمات از شرکت ارتباطات سیار در تهران ارسال می شود.مهندس کارگزار در پاسخ به این سوال که چرا در اطلاعیه امور مشترکین این موضوع قید نشده است و شهروندان سرگردان می شوند، می گوید: به علت آمار زیاد مشترکان اعتباری همراه اول و تصویب نشدن تعرفه ریالی در ازای ارائه این خدمت مقداری محدودیت وجود دارد اما در موارد خاص ریز مکالمات ارائه می شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مریم:

    خیلی هم خوب است چون اگر داده شود بسیاری از زندگیها از هم میپاشد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.