اعلام دیر قیمت‌ها هیچ تاثیری در افزایش تولید ندارد

شایق:
اعلام دیر قیمت‌ها هیچ تاثیری در افزایش تولید ندارد

۱۳:۴۰ (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

نرخ خرید انواع برنج چهارم اردیبهشت ماه از سوی کارگروه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ۱۰۷۰ تا ۱۷۲۰ تومان اعلام شد.

جمیل علیزاده شایق ـ دبیر انجمن برنج ایران گفت ـ  تصریح کرد: هدف اصلی خرید تضمینی برنج تشویق کشاورزان به توسعه کشت ارقام پر محصول و با کیفیت برای افزایش تولید برنج و رسیدن خودکفایی در تولید این محصول است اما دیر اعلام شدن زمان آن هیچ گونه تاثیری در توسعه کشت این و افزایش تولید برنج ندارد.

وی گفت: کشاورزان از ابتدای اسفند ماه زمین خود را آماده و بذرشان را تهیه کرده‌اند و اکنون نیز بذرهای کاشته شده سبز شده و برنج به خوشه رسیده است لذا اعلام نرخ‌های خرید تضمینی ارقام پر محصول هیچ تاثیری در افزایش سطح زیر کشت و تغییر نوع کشت برنج کشاورزان ندارد.

دبیر انجمن برنج ایران خاطر نشان کرد: زمان اعلام قیمت‌های خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج دهه دوم بهمن ماه است تا کشاورزان با توجه به نرخ‌های اعلام شده نوع بذر خود را برای اسفند ماه انتخاب کنند؛ این درحالی است که در سال گذشته نرخ خرید تضمینی در فروردین ماه و امسال نیز اردیبهشت ماه اعلام شد.

علیزاده شایق اظهار کرد: از سوی دیگر ارقامی قیمت‌گذاری شده است که تقریبا کشت آن‌ها منسوخ شده و مربوط به دهه ۴۰ هستند از جمله ندا، نعمت، خزر، سفیدرود، آمل ۲ و ۳ به طور مثال سطح زیر کشت برنج سفیدرود به ۱۰ هکتار هم نمی‌رسد یا برنج آمل ۲ و آمل ۳ فقط در کهگیلویه و خوزستان کشت محدودی دارد و در شمال کشور اصلا کشت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: طی سه‌چهار سال اخیر موسسه تحقیقات برنج ۲۰ نوع ارقام پر محصول و با کیفیت را اعلام کرده است که جایگزین قبلی شده است اما قیمت‌گذاری اعلام شده هیچ یک از ارقام جدید معرفی شده‌ موسسه تحقیقات برنج، خرید تضمینی ندارد.

به گفته دبیر انجمن برنج ایران برنج‌های ساحل، شیرودی، زاینده‌رود ارقام جدید پر محصول و با کیفیت هستند که در فهرست خرید تضمینی وجود ندارد.

علیزاده شایق اظهار کرد: جای سوال است چرا مسئولان در قیمت‌گذاری ارقام پر محصول برنج بر تثبیت نوع ارقام تاکید دارند درصورتی که موسسه تحقیقات برنج هر ساله ارقام جدید و بهتری را معرفی می‌کند.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.