اعلام شرایط بهداشتی عرضه مواد غذایی در بوفه های مدارس

انواع مواد خوراکی بسته بندی شده که در پایگاه های تغذیه سالم مدارس (بوفه) عرضه می شود باید دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد، نام و نشانی کارخانه، تاریخ تولید و انقضا، مشخصات ترکیبات تشکیل دهنده و پوشش سالم و تمیز باشد.

معاون مرکز سلامت وزیر آموزش و پرورش محمد چینیان در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: این مواد عبارتند از خشکبار و خرما، انواع میوه خشک، انواع مغزها، انواع ماست و شیر و فرآورده های آن، انواع میوه ها، انواع نوشیدنی ها، بیسکویت، کیک و کلوچه، لقمه سالم، برخی غذاهای پخته شده و مانند آن است.
وی افزود: عرضه انواع پفک، انواع یخمک، نوشابه های گازدار، آدامس، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع آلو و آلوچه، فلافل، بستنی یخی و آب میوه هایی که از آب و قند و اسانس میوه تهیه شده است در بوفه مدارس غیرمجاز است.
معاون مرکز سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره فضای فیزیکی و تجهیزات بوفه ها نیز گفت: سطوح بوفه باید صاف و همیشه تمیز و پنجره ها و درها نیز باید استانداردهای لازم را داشته باشد.
چینیان درباره شرایط متصدی بوفه و فروشنده موادغذایی نیز افزود: این افراد موظفند دوره ویژه بهداشت عمومی را به ترتیبی که معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید و الزام کند گذرانده باشند و گواهی نامه معتبر دریافت کنند.
وی گفت: این افراد باید کارت معاینه پزشکی معتبر در محل کار خود داشته باشند و هنگام مراجعه به بازرسان بهداشت ارائه کنند.
معاون مرکز سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: نظارت بر بهداشت موادغذایی و بهداشت محیط مکان تهیه و توزیع مواد خوراکی در مدارس برعهده وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
چینیان در ادامه با اشاره به گسترش مدارس مروج سلامت در کشور گفت: مدیریت سلامت اینگونه مدارس برعهده مدیر مدرسه گذاشته شده است و وزارتخانه به همراه وزارت بهداشت بر فعالیت این گونه مدارس نظارت می کند.
وی افزود: هم اکنون۱۲هزار و۵۰۰مدرسه مروج سلامت در کشور وجود دارد.


IRIBNews RSS MoreNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.