اعلام نظر رییس انجمن پزشکان عمومی دربارهٔ “دستورالعمل توانمندسازی طب عمومی”


ممتاز نیوز: رییس انجمن پزشکان عمومی به اعلام نظر در خصوص دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه ای طب عمومی پرداخته و آن را در راستای اجرای بهینه طرح پزشک خانواده دانست.

دکتر عباس کامیابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‏‌ای طب عمومی که در سال جاری توسط طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد، گفت: بعضی پزشکان برداشت نادرستی از این دستورالعمل داشتند، در صورتی که هدف اساسی از تدوین و اجرای این دستورالعمل اجرای بهینه طرح پزشک خانواده بوده و قصد ورود به حوزه های تخصصی را ندارد.

وی ادامه داد: فارغ از نیاز به فراهم ساختن زیرساخت‌های فیزیکی، مالی و اعتباری مورد نیاز طرح پزشک خانواده، تاکنون به فراهم‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی اجرای پزشک خانواده توجهی نشده است.

رییس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه باید پذیرش فرهنگی مردم و جامعه پزشکی را نسبت به این طرح ارتقا دهیم، گفت: این طرح باید در سطح یک بر روی توانمندسازی پزشکان عمومی متمرکز شود. اما متاسفانه تاکنون خود پزشکان عمومی نیز دربارهٔ اجرای این طرح انتقاد داشته‌اند، زیرا از جامعیت کاملی برخوردار نیست.

کامیابی ادامه داد: انجمن پزشکان عمومی هم باید به دنبال این باشد که تغییرات و اصلاحات مختلف را در این طرح ایجاد کند. از سوی دیگر مردم عادت کرده‌اند برای درمان امراض ساده‌ای چون سرماخوردگی هم به سطوح ۲ و ۳ مراجعه کنند، در صورتی که نگاه جامع یک پزشک عمومی برای آنها موثرتر خواهد بود. علاوه بر این پزشک عمومی می‌تواند فرصت بیشتری برای بیمار بگذارد و وارد جنبه های پیشگیری شود. به همین خاطر می‌طلبد که پزشکان عمومی ما هم در این رابطه توانمندی‌هایی را کسب کنند.

رییس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه این توانمندی به معنای تخصصی شدن سطح یک نیست، گفت: بلکه هدف استقرار طب عمومی جامعه است که همه مسائل را دربر بگیرد و بیماران را از کانال پزشک خانواده به سطوح بالاتر ارجاع دهد.

کامیابی با بیان اینکه دستورالعمل توانمندسازی یک برنامه آموزشی در رابطه با وظایف پزشک عمومی به عنوان طب عمومی واقعی است، گفت: البته باید در رابطه با بعضی مهارت‌ها کریکولومی توسط وزارت بهداشت با همکاری نظام پزشکی و انجمن‌های تخصصی تدوین شود.

وی افزود: پس از آن برنامه‌های آموزشی تدوین می‌شود و پزشکان با کسب مدرک مربوط، به ارائه خدمت حرفه‌ای می پردازند. بسیاری از انجمن‌های پزشکی با ما مکاتبه کرده و اعلام آمادگی کرده‌اند، به ما در این رابطه کمک کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.