اعلام ویژه برنامه‌های رمضانی/ اخلاق در سینما موضوع این قسمت “هفت”

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ چهارمین برنامه از سری جدید مجله سینمایی “هفت” به دلیل بازی فوتبال ساعت ۰۰:۳۰ روی آنتن خواهد رفت که علاوه بر بخش‌های مختلف، دو میزگرد نیز برگزار می‌شود.

میزگرد اول به بررسی متد و روش‌های بازیگری و کارگاه‌های بازیگری حمید سمندریان اختصاص دارد که در این میزگرد نماینده دو نسل بازیگری ایران حضور دارند. مهدی فخیم‌زاده و پیام‌ دهکردی میهمانان این بخش از برنامه خواهند بود.

همچنین میزگرد دوم این هفته برنامه “هفت” به موضوع اخلاق و سینما می‌پردازد که در این باره منوچهر محمدی تهیه‌کننده و شهریار بحرانی کارگردان صبت می‌کنند.

برنامه هفت با بخش‌ها و آیتم‌های مختلف هر جمعه با سردبیری و اجرای محمود گبرلو و تهیه‌کنندگی علی قانع از ساعت ۲۳ از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود.

مهدی برقعی “مزرعه کودکی”را می‌سازد

این فیلم را قرار بود ناصر رفاهی کارگردانی کندکه بدلایلی حضورش در این فیلم منتفی شد و بجای او مهدی برقعی ان را به زودی جلو دوربین خواهد برد. مهدی برقعی کارگردانی فیلمهائی همچون سفر به شرق و لج و لجبازی را در کارنامه خود دارد.

فیلم “مزرعه کودکی” با موضوع کودک در سیمافیلم تولید می‌شود و عباس رافعی آن را برای گروه کودک این مرکز تهیه می‌کند. این فیلم از معدود آثاری است که به موضوع رابطه کودک ، طبیعت و حیوانات می پردازد و سمیه تاجیک آن را نوشته است.

مزرعه کودکی”روایت  داستان پسر نوجوانی است که بواسطه مشکلاتی مجبور می شود مدتی نزد اقوامش در شمال زندگی کند. گم شدن در جنگل و برخوردش با روباه گرفتار در تله شکارچیان،پسر نوجوان را با رازهای جدیدی از طبیعت و محیط زیست اشنا می‌سازد.

شرکت ۵ هزار نفر در آزمون اینترنتی مسابقه سرزمین دانایی
 
تصویربرداری سری دوم مجموعه مستند مسابقه سرزمین دانایی مهرماه ۹۱ کلید می خورد. سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان مستند مسابقه سرزمین دانایی با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه ساخت مرحله دوم مستند مسابقه سرزمین دانایی با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شده است، بطوری که نزدیک به ۲۰ هزار نفر بر ای شرکت در این مسابقه ثبت نام و ۵ هزار نفر در آزمون اینترنتی این مسابقه شرکت کردند که ۱۰درصد( ۵۰۰ نفر) از این شرکت کنندگان که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند، برای مرحله بعد انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی از متقاضیان شرکت در سرزمین دانایی مصاحبه و آزمونهای فنی و قدرت بدنی انجام خواهد شد،‌ همچنین با برگزیدگان آزمون پس از ماه مبارک رمضان و به تدریج تماس گرفته خواهد شد.

تهیه کننده و کارگردان مستند مسابقه سرزمین دانایی درباره تفاوت این دوره از مسابقه با سری اول گفت : در مرحله دوم مستند مسابقه  سرزمین دانایی  زمان رقابت بین شرکت کنندگان  به ۳ شبانه روز افزایش و  تعداد گروه های شرکت کننده از سه گروه به ۶ گروه در هر مسابقه  تغییر پیدا می کند .همچنین در مرحله دوم مستند مسابقه سرزمین دانایی سعی داریم تا شرایط رقابتی را برای شرکت کنندگان سخت تر از قبل طراحی کنیم.

فاز دوم مجموعه مستند مسابقهسرزمین دانایی” مهرماه ۹۱ کلید می‌خورد و لوکیشن‌های این مستند در شمال غرب کشور، گردنه حیران و جزایرخلیج فارس ( هنگام و هرمز) خواهد بود.

تصویربرداری مشاعره رمضانی در اصفهان

تصویربرداری مشاعره رمضانی برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان در ظهر اصفهان در حال تصویربرداری است. این برنامه به تهیه کنندگی امیرحسین آذر برای پخش در شبهای رمضان در شهر اصفهان در مکان تاریخی باغ انگورستان ملک التجار در حال تصویربرداری است.

مشاعره رمضانی با اجرای دکتر اسماعیل آذر و شرکت کنندگانی از شهر اصفهان،تهران،شیراز و چند شهر دیگر تولید می‌شود و در آن اشعار رمضانی و اشعاری در وصف حضرت علی(ع) از سوی شرکت کنندگان خوانش می‌شود. این برنامه در ۲۶ قسمت تهیه و تولید و در شبهای رمضان از شبکه آموزش پخش می‌شود.

پخش مستقیم دیدار جامعه قرآنی کشور با مقام معظم رهبری از رادیو قرآن

شنوندگان رادیو قرآن می توانند به طور زنده و مستقیم دیدار جامعه قرآنی کشورمان را با مقام معظم رهبری روز شنبه۳۱ تیر ماه، همزمان با بهار قرآن ماه مبارک رمضان از این شبکه بشنوند.

همچون سال‌های گذشته در آغاز ماه مبارک رمضان جامعه قرآنی کشورمان در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.رادیو قرآن نیز بنابر رسالت اطلاع رسانی چون گذشته روزشنبه۳۱تیرماه  این مراسم را به طور زنده و مستقیم برای علاقمندان و شنوندگان  پخش می کند.

در این دیدار استادان، قاریان، حافظان و نخبگان قرآنی از سراسر کشور حضور خواهند داشت و سطوح مختلف سنی از جمله نوجوانان، جوانان و پیشکسوتان در این مراسم به اجرای تلاوت، تواشیح، هم‌خوانی قرآن کریم، ابتهال، دعا و مناجات خواهند پرداخت.

علاقمندان می‌توانند عصر روز شنبه۳۱تیرماه   از ساعت ۱۶ به طور مستقیم شنونده  این دیدار از رادیو قرآن موج اف ام ردیف۱۰۰باشند.

عصرهای رمضان با “بشری” قرآن کتاب زندگی از رادیو قرآن

شبکه  رادیویی قرآن به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برنامه‌ مسابقه محور”بشری” را برای شنوندگان  تدارک دیده است. این جنگ عصرگاهی به سردبیری  مهدی صفری  یکی از متفاوت‌ترین مسابقات قرآنی است  که شرکت کنندگان در دو سطح و مرحله در قالب گروه های دونفره در بخش های حفظ, قرائت و مفاهیم قرآن به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

مهدی صفری سردبیر این برنامه با بیان اینکه در “بشری” فضای شاد قرآنی با هدف ارتقای  اطلاعات دینی و قرآنی مخاطب مورد توجه است گفت:”بشری” برنامه ای  مسابقه محور و باتاکید برارتقای سطح آگاهی های قرآنی و معارفی شنوندگان براساس تفسیر نمونه و المیزان و نگاه به روایات و احادیث ائمه معصومین (ع) است.

وی درخصوص تفاوت این برنامه با دیگرمسابقات قرآنی گفت: این مسابقه مرحله ای برگزارمی شود و در برنامه هرروز یک نفر به بخش نهایی راه یافته تا در هفته پایانی با توجه به امتیازات شرکت کنندگان در طول ماه مبارک  رمضان در یک مسابقه حضوری نیز شرکت کنند.

برنامه مسابقه محور”بشری”  در ۳۰قسمت ۵۵ دقیقه‌ای با اجرای  مهدی صفری از اول ماه مبارک رمضان ساعت ۱۸:۰۵ از شبکه رادیویی قرآن پخش خواهد شد.

احکام اسلامی” از کانال ندای اسلام

احکام ویژه ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه “احکام اسلامی” برای مخاطبان انگلیسی زبان از کانال ندای اسلام پخش می‌شود.

کانال ندای اسلام رادیو معارف اقدام به تهیه ویژه برنامه‌ای با عنوان “احکام اسلامی Islamic Laws” کرده است که در آن به تبیین احکام ویژه ماه مبارک رمضان برای مسلمانان انگلیسی زبان داخل و خارج از کشور پرداخته می‌شود.

در این ویژه برنامه احکام ویژه ماه مبارک رمضان همچون احکام روزه، موارد ابطال روزه، کفاره روزه و … بر اساس فتاوای حضرت آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری توسط کارشناس فقهی برنامه حجت الاسلام سوداگر بیان می‌شود. همچنین به سوالات مطرح شده توسط شنوندگان انگلیسی زبان پاسخ داده خواهد شد.

ویژه برنامه “احکام اسلامی” کاری از کانال ندای اسلام، به تهیه کنندگی و سردبیری عبدالمهدی توکل و گویندگی نوید چاروسه در ایام ماه مبارک رمضان ساعت ۹:۳۰ از کانال ندای اسلام رادیو معارف تقدیم شنوندگان روزه‌دار خواهد شد.

اهل ایمان” به شبکه مستند رسیدند

مجموعه مستند جذاب و دیدنی “اهل ایمان” که از تولیدات ویژه شبکه مستند سیما برای ایام ماه مبارک رمضان است ، ازجمعه این هفته روی آنتن می‌رود.

اهل ایمان” دومین مجموعه از سه گانه داریوش یاری است که به آیین ها و مراسم و آداب ماه مبارک  رمضان در نقاط مختلف ایران و فرهنگ‌های مختلف قومی و محلی اختصاص دارد. این مجموعه به آیین‌ها و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان همچون بازی‌ها، آداب سحری، موسیقی رمضانی، جشن‌های رمضانی، وداع‌ها ومی‌پردازد که  از بخش های جالب آن می توان به قسمت های شاخصی همچون  نحوه بیداری برای سحرو روشهای آن از شناخت ستارگان گرفته تا انواع سازها و مناجات خوانی ها می توان نام برد.

همچنین برنامه‌های ویژه‌ای درباره رویت هلال ماه و موضوع زنان و رمضان نیز در مجموعه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این مجموعه در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای و توسط ۲۸ گروه تولیدی در ۲۸ شهر مختلف ایران ساخته شده است

قسمت اول این مجموعه جمعه ، ۳۰ تیر ماه ، ساعت ۲۰ به روی آنتن می رود و سپس در ایام ماه مبارک این مجموعه هر شب و ساعت ۲۲ از شبکه مستن سیما پخش خواهد شد.

مل مل” به ماه رمضان می‌پردازد

برنامه “مل مل” کاری از گروه کودک و خردسال شبکه دو سیماست که در ماه مبارک رمضان با رویکردی متفاوت از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

محمود سلامیان تهیه کننده “مل مل” گفت: از شنبه بچه‌هایی که داخل استودیو می‌آیند همگی کودکانی خواهند بود که عضو مسجد هستند و از فعالان در مساجد به حساب می آیند. در بین شان هم بچه های قاری و حافظ قرآن کریم هم حاضر خواهند شد. این کار تا به حال در تلویزیون انجام با این کار قصد داریم بچه هایی که در مسجد فعالیت می کنند را تشویق کنیم. همچنین در برنامه مسابقه دینی هم خواهیم داشت که بچه های حاضر در استودیو در آن شرکت می کنند. آیتم جدیدی هم به نام نیاز و نماز در برنامه داریم که مناجات کودکان با خدا را به تصویر می کشیم. البته نماهنگی هم با نام ماه خدا در این برنامه داریم که سید علیرضا حسینی آن را می خواند.

ویژه برنامه‌های رمضانی شبکه صدای آشنا

شبکه جهانی صدای آشنا با چهار ویژه برنامه “لحظهای در ماه”، “گلزار ادب،مشکات”، و “تلاوت و ترتیل”، به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود.

لحظه ای در ماه” از گروه فرهنگ و تمدن از سه بخش تشکیل شده است: توجه به ادعیه ماه مبارک رمضان؛ توجه به آیات، احادیث و روایات وارده در وصف این ماه مبارک؛ توجه به آیین های پاسداشت و نیز گرامیداشت ماه مهمانی خدا.

طاهره جولانی سردبیر و تهیه کننده و نویسنده، فاطمه اسحاقتبار گوینده و مریم واحد بازیگر، در این ویژه برنامه همراه شما هستند.

لحظه ای در ماه” را از ابتدای ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران برابر با ساعت ۱۴:۰۰ به وقت گرینوچ از کانال اروپای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.

گلزار ادب” از گروه هنر و ادبیات حکایت ها، اشعار و گفتارهای معنوی و عرفانی کتاب های کهن فارسی را که متناسب با ماه رمضان هستند، روایت می کند.

محمدحسین کیانپور سردبیر، حسین جهانی تهیه کننده و غلامعلی امیرنوری و زهرا مهرافزا گویندگان، در این ویژه برنامه همراه شما هستند.

“‘گلزار ادب” را از روز اول ماه رمضان هر روز ساعت ۰۶:۰۰ به وقت تهران برابر با ساعت ۰۱:۳۰ به وقت گرینویچ از کانال آسیا و اقیانوسیه شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.

مشکات” از گروه جامعه و زندگی قصد دارد پاسخگوی سوالات دختران نه ساله و پسران پانزده ساله ای باشد که امسال نخستین سالی است که روزه دار خواهند بود. در راستای هدف این ویژه برنامه، حکایت، خاطره، نمایش، گزارش و مباحث کارشناسی، برای مخاطبان ارائه خواهد شد.حجه الاسلام نوروزی کارشناس این ویژه برنامه است.

معصومه ذباح سردبیر و نویسنده، نازیلا نظمی تهیه کننده، شیدایی نویسنده، و لیلا صابونچی و عرفان ابراهیمی گویندگان، در این ویژه برنامه همراه شما هستند.”مشکات” را در ماه مبارک رمضان، هر روز به جزء روزهای شنبه، ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران برابر با ساعت ۱۸:۰۰ به وقت گرینوچ از کانال اروپای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.

شنوندگان ایرانی خارج از کشور می توانند در برنامه “تلاوت و ترتیل”، تلاوت قرآن کریم را، از کانال اروپا با صدای استاد شهریار پرهیزگار، از کانال آمریکا با صدای استاد محمدحسین سعیدیان و  از کانال آسیا و اقیانوسیه با صدای استاد عباس امام جمعه، بشنوند. پخش این برنامه از ابتدای ماه مبارک رمضات شروع خواهد شد و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

مخاطبان می توانند این برنامه را از کانال اروپا ساعت ۰۶:۱۵ به وقت تهران برابر با ساعت ۰۱:۴۵ به وقت گرینویچ، از کانال آمریکا ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران برابر با ساعت ۱۱:۴۵ به وقت گرینویچ و از کانال آسیا و اقیانوسیه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران برابر با ساعت ۱۲:۰۰ به وقت گرینویچ، از شبکه جهانی صدای آشنا بشنوند.

پخش همزمان ترتیل قرآن از شبکه‌های مختلف

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ترتیل قرآن کریم از حرم مطهر امام رضا (ع) ، حرم حضرت معصومه (س) ، حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) ، حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) و حرم هلال ابن علی (ع) به طور زنده و تولیدی از شبکه‌های یک، دو، سه ، چهار، تهران ، قرآن ، آموزش ، مستند و ورزش پخش می‌شود.

جدول پخش ترتیل های ماه مبارک رمضان ۹۱ از شبکه های سیما بدین شرح است:
شبکه قرآن و معارف :

الف-  آران و بیدگل “حرم هلال ابن علی (ع)” ، ساعت پخش : بعد از نماز صبح به صورت زنده

ب – حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ـ رواق  امام خمینی (ره) ، ساعت پخش : ۱۰:۱۵ ، به صورت زنده

ج – ترتیل نوجوانان از استان ها، ساعت پخش : ۱۶        

شبکه یک : حرم مطهر امام رضا (ع) ـ صحن گوهرشاد، ساعت پخش : بعد از نماز صبح به صورت زنده

شبکه دو : پخش ترتیل قرآن از استودیوی دانش آموزی (نیم جزء اول)، ساعت پخش : ۱۲:۱۰- ( نیم جزء دوم)، ساعت پخش : ۱۷:۳۰

شبکه سه : حرم  مطهر حضرت معصومه (س) ، ساعت پخش : ۱۵ ، به صورت زنده

شبکه چهار: حرم مطهر احمدابن موسی (ع) ـ شاهچراغ، ساعت پخش : ۱۱ ، به صورت زنده

شبکه تهران: حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ساعت پخش: ۶ صبح

شبکه آموزش : حرم مطهر امام رضا(ع) – مشهد، ساعت پخش : ۸ صبح

شبکه مستند : تحدیر قرآن کریم ( صوتی با تصویرگذاری)، ساعت پخش : ۱۲:۳۰

شبکه ورزش: ۳۰ دقیقه بامداد ( تکرار شبکه سه ) نیم جزء ترتیل حرم حضرت معصومه (س) ـ ساعت ۱۷:۳۰

رادیو تابستانه روزها را کوتاه می‌کند

پخش برنامه های شاد ومفرح در رادیو تابستانه که با استقبال و همراهی شایسته مخاطبان روبرو شده در ماه مبارک رمضان هم ادامه پیدا می‌کند. با پخش قصه‌های ظهر جمعه، برنامه‌های طنز، مسابقه، نمایش‌های کوتاه رادیویی، آیتم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوعات اخلاقی ، ترانه و موسیقی‌های درخواستی روزهای بلند تابستان کوتاه می‌شود وزمان به سرعت می‌گذرد.

طرح موضوعی و مسابقه‌ای  پیام های اخلاقی و مشارکت مخاطبان ، ارتباط با مراکز گردشگری، معرفی امام زاده ها، معرفی داروهای گیاهی، ارتباط با سازمان های هواشناسی ، راه و شهرسازی ،پلیس ،هواپیمایی ، راه آهن بخش‌هایی از برنامه‌های رادیو تابستانه است.

ماه رمضان در رادیو تهران

شبکه رادیویی تهران در ماه مبارک رمضان برنامه های نمایشی و غیر نمایشی متنوعی را تدارک دیده است.

سریال ۳۰ قسمتی “گنجشک ها در برف” هر شب ساعت ۲۴ تا ۰۰:۳۰ از رادیو تهران پخش می شود. این سریال فضایی ماورایی دارد و درباره خانواده ای است که درگیر بحران به اغما رفتن یکی از اعضای خانواده است.

سحر استجابت” از ویژه برنامه‌هایی است که به مناسبت این ماه پر برکت برای سحرهای روزه داران تهیه شده، این برنامه هر شب به صورت زنده ساعت ۳:۳۰ تا ۵:۳۰ از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ یا موج ای.ام ردیف ۱۳۳۲پخش می‌شود.

محورهای موضوع رمضان در ادب فارسی، سنت و عرفان، بیان آموزه های اخلاقی ماه رمضان با رویکرد خانواده، پخش دعای سحر، مناجات مخصوص ائمه اطهار و تفسیر دعا اختصاص یافته است. از دیگر بخش های برنامه سحر استجابت، گفتگوی قرآنی حول یک موضوع اخلاقی براساس احادیث و پیام آیات و پندها، لطایف اخلاقی، دعای سحر، تفسیر نهج البلاغه است.

تلاوت ترتیل” با صدای استاد محمود خلیل الحصری با آغاز ماه رمضان هر شب ساعت ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ پخش می شود.

شهر مهربانی” ویژه برنامه افطار، کاری از گروه شامگاهی رادیو تهران است که با آغاز این ماه مبارک هر روز به صورت زنده ساعت ۱۹ تا ۲۱ از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ پخش می‌شود. این برنامه یک جنگ فرهنگی مذهبی است که هر روز با یک موضوع و یک جمله ناتمام به مسائل اخلاقی و مکارم اخلاقی می پردازد. با نگاهی متفاوت و از زاویه ای جدید به موضوعات نگریسته شده و موضوعات نخ نما و کلیشه ای انتخاب نشده، هر روز یک موضوع انتخاب و با توجه به آن برنامه پیش می رود.

برنامه “کتاب شب” با حال و هوای ماه رمضان از ۷ مرداد، به روایت شرح حال و تاریخ زندگی ائمه اطهار(ع) علامه مجلسی می پردازد. جلاء العیون از جمله تألیفات مرحوم علامه مجلسی، حاوی شرح حال و تاریخ زندگی ائمه اطهار(ع) است که ساعت  ۲۳:۳۰ تا ۲۴ ، از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ روایت می شود.

ضیافت به استقبال افطارهای ماه مبارک رمضان می‌رود

برنامه ضیافت، ویژه افطارهای ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه قرآن و معارف سیما به مدت ۹۰ دقیقه روی آنتن می‌رود.

برنامه زنده ضیافت در ۳۰ قسمت هر شب پیش از افطار از این شبکه پخش خواهد شد. این برنامه بخش‌هایی نظیر تفسیر ابیات قرآنی دیوان حافظ از نگاه علامه طباطبایی، گزارش های ویژه از نخبگان قرانی ِ شهرستان ها، پخش مستقیم مناجات و اذان و حضور میهمانان ویژه به استقبال اذان مغرب و افطار در ماه مبارک رمضان می‌رود.

همچنین آیت الله ناصری، کارشناسی مذهبی این برنامه که از باغ موزه هنر پخش می شود را به عهده دارد. “ضیافت” با تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی و با اجرای سید محمدرضا طباطبایی و احمداکبرنژاد در گروه مناسبتها و مسابقات تهیه و پخش می‌شود.

فرهنگ مردم” به پیشواز ماه رمضان رفت

در برنامه “فرهنگ مردم” کاری از گروه فرهنگ رادیو ایران که جمعه های هر هفته از ساعت ۲۱:۳۰ پخش می شود، این جمعه ۳۰ تیرماه  آداب و رسوم استقبال و پیشواز از ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف ایران  بیان می شود.

زهرا فقیه میرزایی سردبیر برنامه گفت:  بیان  آداب مردم دستجرد کهک قم که بانوی خانه در روز ۲۷ شعبان شروع به پختن نان می کند، رسم قدیمی کلوخ اندازان ، درست کردن بلغور ، جوی پوست کنده و سبزی خشک توسط خانم ها ، رسوم صومعه سرای گیلان  ،  مردم همدان که سه روز آخر ماه شعبان را روزه می گیرند، اردبیل  که بانوی خانه چهار روز قبل از رسیدن ماه روزه ، بعد از خانه تکانی حلوای مخصوص  “ترک” را می پزند  از بخش های جذاب برنامه است که با صدای محمد محسن رفیعی و شمسی فضل اللهی خوانده  می‌شود.

همچنین اوراز آیی  بچه‌های آبادی روستای تلکه قوز جرگلان بجنورد که بعد از رویت هلال ماه مبارک رمضان   در گروه های ۱۰ یا ۱۵ نفری  در کوچه ها و محله ها راه میفتن  و اشعاری خوانده می شود ، بیان می شود.تهیه کنندگی” فرهنگ مردمرا ناهید گودرزی و نویسندگی آن را ناصر ملائیان بر عهده دارند.


پخش اولین برنامه جشن رمضان از امشب

 
اولین قسمت برنامه زنده “جشن رمضان” کاری از گروه فرهنگی  اجتماعی شبکه تهران شامگاه جمعه ۳۰ تیرماه مصادف با اول رمضان به مدت ۱۰۰ دقیقه پخش می شود

امسال پانزدهمین سالی است که برنامه “جشن رمضان” با مشارکت کمیته امداد با هدف توجه و کمک کردن به مستمندان به ویژه ایتام ، تقویت حس روحانی و عرفانی جامعه ، یاد آوری و تذکر موضوعات اخلاقی و اجتماعی  و…. از شبکه تهران پخش می شود.

برنامه زنده “جشن رمضاندر مجتمع فرهنگی ولایت در سوهانک برگزار می شود و این برنامه دارای بخش های ثابتی  مانند بزرگان رمضان، شهر خدا، در همین نزدیکی ، حکمت رمضان ، تازه مسلمانان و …… است.
 
اولین آیتم این برنامه  ” بزرگان رمضاناست که  در این بخش تلاش می شود یادی از بزرگانی شود که مانندپیرغلامان معروف  و معتمدان محلی در ماه رمضان تاثیر گذار بوده اند. “شهر خدا ” دومین آیتم جشن رمضان  یک بسته گزارشی جذاب از تمامی اتفاقات خاص و ویژه ماه مبارک رمضان گزارش شهر تهران است که تلاش دارد، تصویری رمضانی از شهر و دیارمان ارائه کند.

در همین نزدیکیاین بخش اشاره ای  به احوال پرسی و دستگیری از نیازمندان و آشنایان دارد که گاهی روزمرگی زمان و مشغله های فکری باعث می شود تا دیگران را فراموش کنیم. “حکمت رمضان” این آیتم مختص بیان اخلاقیات در ماه رمضان است و تلاش می شود تا با استفاده از چهره های برجسته و شناخته شده به بیان موضوعات اخلاقی بپردازد. “تازه مسلمانان” این  آیتم گفتگو با تازه مسلمانان است که به تازگی به دین اسلام گرایش پیدا کرده‌اند.

همچنین در طول یک ماه رمضان در این برنامه  به سی موضوع حقوق اجتماعی  وشهروندی پرداخته می شود که موضوعاتی همچون حقوق همسایه ، حقوق همسایه بر اهالی خانه ، حقوق فرزند بر پدر ، حقوق کسبه نسبت به خریداران و…… که این بخش با کمک از بحث حقوقی موجود درصحفیه سجادیه استخراج شده است.
 
در این برنامه که به صورت زنده در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه تهران پخش می‌شود،‌ بخش های مختلفی چون: حضور میهمانان مذهبی، ورزشی ، هنری، و.. اجرای موسیقی، پخش گزارش از سطح شهر، گزارش از بازارچه خیریه رمضان و… در نظر گرفته شده است. جشن رمضان تقریبا ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۳ بر روی آنتن خواهد رفت.

پخش مسابقه “ایستگاه نهج البلاغه” از شبکه‌های مختلف سیما

مسابقه تلویزیونی “ایستگاه نهج البلاغه” به منظور معرفی و ترویج مفاهیم ناب این کتاب ارزشمند در حوزه اجتماعی ، از ابتدای ماه مبارک رمضان از شبکه های مختلف سیما پخش می‌شود.ااین مسابقه بر مبنای مباحث اجتماعی کتاب شریف نهج البلاغه ، توسط اداره کل آموزش و پژوهش سیما تولید شده است، از ابتدای ماه مبارک رمضان به مدت نود روز از شبکه های یک، دو، سه، چهار، تهران وآموزش پخش می شود.

سوال های مسابقه در ایام ماه مبارک رمضان از اذان صبح تا اذان مغرب و پاسخ سوال ها به همراه اسامی برندگان از اذان مغرب تا سحرگاه روز بعد از شبکه های مورد نظر پخش می شود. از بین شرکت کنندگان این مسابقه به قید قرعه ، روزانه اسامی ۲۰ نفر به عنوان برنده اعلام خواهد شد و برای هر برنده مبلغ ۵۰ هزارتومان به عنوان هدیه در نظر گرفته شده است.  
این مسابقه با استفاده از شیوه تلفیقی رئال و موشن گرافیک سه بعدی تولید شده و فضای گرافیکی و تصویری جذاب برنامه ، هر هفته متناسب با موضوع سوالات تغییر خواهد کرد.

پخش بیش از۱۳۰  قسمت نمایش رادیویی ویژه ماه مبارک رمضان

مرکز هنر های نمایشی رادیو بیش از ۱۳۰ قسمت نمایش رادیویی  ویژه ماه مبارک رمضان را برای پخش از شبکه‌های مختلف رادیویی تهیه و تولید کرده است.

گنجشک ها در برف، خواستگاری، کیست این پنهان مرا ، حکایت دله دزد، باغ سبزی، زیرزمین،سایه روشن، مهمان ناخوانده سحر، یک بام و دو هوا، تیغ و طلسم، غریبه ، رازدار کوفه، سرنوشت ناگزیر وجغرافیای قصه، لحظه های با تو بودن عناوین برخی از نمایش‌ها و برنامه هایی است که با هنرمندی بازیگران مرکز هنرهای نمایشی رادیو در این ایام پخش می‌شود.

در این آثار جمعی از شناخته شده‌ترین هنرمندان همچون ژاله علو،توران مهرزاد،فرهنگ جولایی،  اکبر زنجانپور، صدرالدین شجره،میکائیل شهرستانی، علی عمرانی، فریبا متخصص، بیوک میرزایی، محمد عمرانی، محمود احمدی ،محمد مهاجر، مهین نثری، مهدی صباغی، رحمان باقریان، شهریار کرمی ، مهتاب امینی ،  زهره مجابی ، خسرو فرخزادی ، رضا عمرانی، رامین پور ایمان، صدیقه کیانفر، ناهید مسلمی، شهلا نیساری  و نیز سایربزرگان رادیو هنرنمایی می کنند.

مهدی شرفی،نادر برهانی‌مرند، آرش پارساخو ،مجید نظری نسب،  ندا هنگامی، فاطمه دلیری، محسن قصابیان و شهلا دباغی ، فاطمه رنجبران و…. از سردبیران و جعفر غلامپور، مرضیه ازگلی، شیدا اصغری، علی عباسی وفرشته فرهاد امینی و… از نویسندگان  این نمایش‌های رادیویی هستند.

فرهنگ “بابا نظر” گونه زیستن در گفتگو با چهره‌های مختلف

بخش جدیدی به مجموعه مستند “به خدا تعظیم می‌کنم” که روایت گر خاطرات شفاهی بابا نظر است در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه مستند سیما پخش می‌شود ، اضافه شده است که طی آن در هر قسمت با یکی از چهره های شناخته شده و یا همرزمان شهید درباره دفاع مقدس و مفاهیم مربوط به آن گفتگو می شود.

در این گفتگوهای ده دقیقه ای افراد مختلفی همچون شخصیت های سیاسی که همرزم شهید بوده اند همچون محسن رضایی و محمدباقر قالیباف ، هنرمندان سینما همچون سعید سهیلی که از همرزمان بابا نظر بوده است  ، کیومرث پوراحمد ، علیرضا زرین دست ، جمال شورجه ، عبدالله باکیده ، پریوش نظریه ، افشین هاشمی و هنرمندانی مانند مصطفی رحماندوست ، حاج داوودی . صادقی فیلمبرداران جنگ ، پلنگی نقاش دفاع مقدس و…همرزمان شهید درباره مفهوم جنگ و دفاع مقدس و همچنین فرهنگ بابا نظر گونه زیستن و تاثیر نوع خاص زندگی در دوران دفاع مقدس در نوع زندگی متعالی انسان گفتگو می‌شود.

به خدا تعظیم می کنم” که به کارگردانی رضا عاطفی و تهیه کنندگی ناهید دل آگاه تولید شده است  مستندی ترکیبی از تصویرسازی، انیمیشن و خاطرات شفاهی است که خانواده و همرزمان شهید محمد حسن نظرنژاد معروف به “بابانظر” تعریف می‌کنند و  با شروع ماه مبارک رمضان ، هر روز ساعت ۱۸:۱۵ و به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

ویژه برنامه “ترنم سحر” از شبکه سحر

ترنم سحر” عنوان ویژه برنامه ای است که سیمای آذری شبکه سحر برای لحظات روحانی سحرهای ماه مبارک رمضان تدارک دیده است.

این برنامه سحرگاهی به تهیه کنندگی سید محمدرضا موسوی کیا در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای به صورت زنده پخش خواهد شد.

موسوی کیا با اشاره به اینکه محور اصلی مباحث این برنامه مسایل و موضوعات اخلاقی است، گفت: آیتم های این برنامه شامل گفت و گوی مجری و کارشناس در استودیو، اذان صبح، دعای سحر، مناجات و وله های تصویری خواهد بود.

وی افزود: مخاطبان این برنامه در ایام سوگواری شهادت امیرمومنان حضرت علی (ع) به جای کارشناس از حضور شاعران و مداحان اهل بیت(ع) که به نوحه خوانی و مرثیه سرایی می پردازند، بهره مند خواهند شد.

توفیق اسد اف مجری و ناظر محتوایی، علی کریمی کارگردان تلویزیونی و حسن مشهدی مسئول فنی برنامه “ترنم سحر” هستند. حر اصغری، رضا فهیمی و امیرحسام راوش نیز تصویربرداری و محمدرضا شهبازیان صدابرداری این برنامه را بر عهده دارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.