اعمال خشونت برکودکان پرخاشگری را به دنبال دارد – اخبار اجتماعی

اعمال خشونت برکودکان نه تنها باعث پرخاشگری کودک بلکه آثار منفی و روانی بسیار در دوران پس از کودکی او می گذارد.

دکتر علی منصوری روانشناس در گفتگو با خبرنگار باگاه خبرنگاران  با اشاره به تأثیر منفی اعمال خشونت در خانواده بر کودکان معتقد است که خشونت اعمال شده توسط والدین در خانواده مهمترین عامل از بین رفتن اعتماد و صمیمیت در خانواده به عنوان اثر منفی تلقی می شود.

وی ادامه داد: با اعمال خشونت در برابر کودکان آنان را تحقیر می کنیم و این امر همانند یک عقده در درون فرد باقی می ماند و هنگامی که فرد توسط عوامل بیرونی تحریک می شود آن را به صورت پرخاشگری و خشونت بیرون می ریزد.

به عقیده این روانشناس در چنین شرایطی فرد بیمار فکر می کند که دوست داشتنی نیست و غیر قابل احترام است و احساس شرم نهفته در درون آدمی افزایش می یابد.

*پیامدهای خشونت در بزرگسالان نمود می یابد

همچنین دکتر علی مرادی مشاور اجتماعی با اشاره به برخی علل روانی خشونت معتقد است که گاهی خشونت می تواند علل روانی داشته باشد زیرا بسیاری مواقع مشخص به علت ترس و دلهره از یک عامل دیگر دست به خشونت می زند.

وی ادامه داد: خشونت معمولا وقتی میان افراد ابراز می شود که فرد تهدیدی را احساس کرده و در پاسخ به آن احساس تهدید رفتار پرخاشگرانه از خود بروز می دهد و استرس دلواپسی نگرانی و افسردگی از نتایج اعمال خشونت است.

این روانشناس شیوع تعارض خانوادگی یاهمان خشونت را نبود صمیمیت میان پدر و مادر دانست و یادآور شد: زدو خورد خانواده از هم گسیخته طلاق و فرزندانی که توسط تک والد نگهداری می شوند، می توانند فضا را برای پرخاشگری کودکان فراهم کنند.

به گفته مرادی چنانچه کودک در دوران کودکی مورد خشونت قرار گرفته باشد که بزرگسالی به راحتی می تواند پیامدهای آن را مشاهده کرد. /ل


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.