افت قیمت ارزوسکه

 

 

قیمت‌ها در بازار ارز و سکه روز گذشته کاهش شدیدی به خود دید و برخی در این آشفته بازار البته زیان دیدند. کاهش شدید قیمت‌ها در روز گذشته از جنس آنچه برخی شکسته شدن مقاومت بازار می‌‌خواهند، نبود.
در واقع همان‌طور که مسائل روانی و سیاسی بیش از عوامل پایه اقتصادی در بازار اثرگذار بوده و قیمت‌ها را داغ کرده بود، برخی روزنه‌های امید در انتظار برای اظهارنظری کلان و در سطح ملی روز گذشته باعث شد تا قیمت‌ها روند کاهشی را از سقف قیمت‌های هیجانی بازار به خود ببیند. در خبرها آمده بود که دستور ویژه رییس‌جمهور در دوشنبه شب موجب تحولاتی در قیمت بازار روز گذشته شده است. برخی از مقامات امنیتی نیز از دستگیری برخی عوامل و دلالان مقصر در بالارفتن قیمت ارز خبرداده‌اند. در بازار شنیده شد که در محدوده بازارهای مشخص ارز برخی نیز با حضور خود انتقادات زیادی را متوجه گرانفروشان بازار ارز کرده‌اند.
روز گذشته انتظار برخی در بازار برای سخنرانی رییس‌ دولت تا ساعت ۳ به سرآمد. رییس دولت نیز در زمینه مشکلات موجود در بازار ارز البته نوک پیکان انتقاد خود را متوجه برخی عوامل روانی دانست و از مردم هم خواست که در این زمینه خویشتنداری به خرج دهند. او از برنامه مرکز مبادلات ارزی نیز حمایت و اظهار امیدواری کرد که اقدامات این مرکز تاثیر قابل انتظاری بر قیمت ارز بازار داشته باشد.
بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده روز گذشته تخصیص ارز همچنان از کانال مرکز مبادلات ارزی پیگیری می‌شد. اولویت‌های بالاتری نیز برای تخصیص ارز این مرکز در نظر گرفته شده است. اما قیمت دلار در این مرکز نسبت به نرخ روز دوشنبه تغییری نداشت و همچنان ۲۶۷۲ تومان اعلام شد.
قیمت‌ها در بازار ارز و سکه با اینکه در ساعات اولیه قبل از ظهر نوسان بالاتری را تجربه کرده و حتی نرخ دلار با عدد ۳۶۰۰ تومان بر تابلوها هم گزارش شده بود، تا بعدازظهر تا به ۳۱۰۰ تومان کاهش یافت و در ادامه تا ساعت ۳ بعدازظهر در سطح ۳۴۳۰ تومان افزایش یافت. قیمت‌ها از این ساعت به بعد البته نوسان اندکی را نیز به خود دید.
با رسیدن قیمت دلار به مرز ۳۱۰۰ تومان عملا قیمت دلار یک ارزش حداقل ۵۰۰ تومانی را از دست داد. در این راستا قیمت سکه نیز که تا قبل از ظهر به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم رسیده بود، ابتدا با بیش از ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افت کرد اما دوباره تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تقویت شد.
در مجموع روند تغییرات قیمتی ارز و سکه در بازار کاهشی و تثبیت شده رقم خورد؛ اگرچه تمایل به برخی نوسان‌ها همچنان در بازار وجود داشت.
در بازار نظر و اعتقادات کارشناسان و مقامات اقتصادی درکشورهمچنان افت میزان تقاضای بازرگانی از مجموع تقاضاهای موجود در بازار مورد نظراست. بر اساس آخرین اطلاعات میزان ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی تا پایان روز نهم مهر بیش از ۱۸۱ میلیون دلار بوده است. با پایان یافتن برخی تقاضاها در اولویت‌های ۳ تا ۵ در این مرکز، از روز گذشته برخی اولویت‌های دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته و امکان عرضه ارز به این تقاضاها نیز افزایش یافته است. باور برخی از مقامات این است که بر طرف شدن تقاضای واقعی ارز از مجموع تقاضاهای کل بازار، کاهش قیمت ارز را در پی خواهد داشت. انتظاری که البته تا کنون توجیه منطقی به خود ندیده است. به عقیده برخی جنس ارز از نوع کالاهایی است که الزاما عرضه بیشتر آن نباید انتظاری برای افت قیمت آتی آن در پی داشته باشد.
قیمت‌های داخلی
تا ساعت ۳ بعدازظهر به دنبال کاهش قیمت دلار ، قیمت سایر ارزها نیز با کاهش مواجه شد. قیمت یورو ۸۰ تومان ارزان شد و تا ۴۴۶۰ تومان کاهش داشت. پوند انگلیس نیز با ۷۰ تومان کاهش قیمت تا ساعت ۳ بعدازظهر تا ۵۵۱۰ تومان کاهش داشت.
قیمت برخی دیگر از ارزها البته در این بازار ثابت ماندو تغییر مشخصی به خود ندید. در بازار سکه نیز قیمت آن همان طور که ذکر شد تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعدیل شد. قیمت سکه طرح قدیم هم تا ۱ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان کاهش یافت و ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.
نیم سکه هم ۵۰۰۰ تومان کاهش یافت و تا ساعت مورد نظر به ۶۴۰ هزار تومان رسید. ربع سکه، اما بدون تغییر در سطح ۳۲۵ هزار تومان ثابت ماند. در بازار طلا هم قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفت. هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۱۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۳۴۰۰ تومان افت ثبت کرد.
طلای جهانی
در بازارهای بین‌المللی اما قیمت طلا به دلیل خریدهای عمده و افت ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها تا ۱۷۷۸ دلار بالارفت. در بازارهای جهانی با وجود تداوم نگرانی‌ها در مورد بحران بدهی‌ها در اروپا، برخی هنوز پس از آغاز دور سوم محرک‌های اقتصادی چشم انتظار بروز نشانه‌هایی از رونق اقتصادی کشورها هستند. بهبود و رونق اقتصادی در جهان به افزایش تقاضا برای کالاهای پایه را در پی خواهد داشت که قیمت طلا نیز در این مسیر احتمال افزایش دارد.
اعلام میزان ورود و خروج ارز
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ ورود ارز توسط هر مسافر از خارج یا از مناطق آزاد تجاری- صنعتی به سرزمین اصلی به صورت اسکناس تا سقف ۵۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها مجاز است.
این گزارش می‌افزاید: برای ورود اسکناس بیش از ۵۰۰۰ دلار، مسافر باید در مبادی ورودی اظهارنامه ارزی تکمیل کند و اطلاعات مربوطه نیز توسط بانک مستقر در مبادی ورودی گمرک ثبت شود.
خروج اسکناس به خارج از کشور (از سرزمین اصلی یا مناطق آزاد تجاری- صنعتی) تا سقف ۵۰۰۰دلار یا معادل آن به سایر ارزها مجاز است لیکن خروج بیش از میزان تعیین شده، موکول به ارائه اظهارنامه ارزی یا اعلامیه (هرنوع سند) بانکی معتبر توسط مسافر خواهد بود که مبین پرداخت وجه به صورت اسکناس از محل حساب ارزی یا فروش ارز باشد.

نقل ازملت ایران

همکاری در فروش - دستگاه تست فشار خون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.