افزایش بانک‌های عامل در مرکز مبادلات ارزی

 Forootan (6 of 15).jpg

بینا- از صبح امروز شنبه هشتم مهر ماه مردم می‌توانند به شعب تمامی بانک‌ها مراجعه کرده و ارز خود را عرضه کنند و همه بانک‌ها نیز می‌توانند ارز مردم را خریداری کنند.
به گزارش بینا، مینو کیانی‌ راد معاون ارزی بانک مرکزی، با بیان این‌که عرضه‌ی ارز به مرکز مبادلات ارزی چیزی بود که مدنظر ما بود، به ایسنااظهار کرد: منتهی برنامه‌ریزی کردیم که بانک‌ها دریافت ارز را انجام دهند، بنابراین روز پنج‌شنبه بخشنامه‌ای صادر کردیم که بانک‌های عامل هم می‌توانند تحت چارچوب مرکز مبادلات ارزی نسبت به دریافت ارز یا خرید ارز از مردم اقدام کنند و قیمتی که تعیین می‌شود با توجه به نرخی است که مرکز مبادلات اعلام می‌کند.
وی در پاسخ به اختلاف بین نرخ ارز در مرکز مبادلات و در بازار آزاد گفت: بین این دو نرخ فاصله‌ای وجود دارد ولی باید گفت که بخشی از بازار آزاد تصنعی است.
کیانی‌راد تاکید کرد: در حال حاضر عرضه‌ی ارز از سوی مردم می‌تواند در تمام بانک‌ها صورت گیرد و همه بانک‌ها می‌توانند ارز را خریداری کنند و مصارفشان هم در همین چارچوب اولویت‌های تعیین و مشخص‌شده است .

افزایش تعداد بانک‌های عامل
معاون ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: ما توانستیم سه بانک عامل دیگر را آموزش دهیم برای این‌که بتوانند مشتریان این بانک‌ها به این مرکز مراجعه کنند، اما عملیات مربوط به نقل و انتقال ارز از طریق بانک‌های ملت و کشاورزی انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: سه بانک پاسارگاد، پارسیان و توسعه صادرات از امروز شروع به کار می‌کنند با همان چارچوبی که تعریف شده‌اند.
معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: برنامه‌ریزی انجام شده که سه بانک دیگر نیز امروز برای آموزش بیایند و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ترتیبی داده‌ایم که هر دو روز سه بانک را آموزش دهیم.
کیانی‌راد با بیان این‌که تجهیزات و میز برای سه بانک یاد‌شده در این مرکز فراهم شده و آنها از امروز شروع به کار می‌کنند، عنوان کرد: ترتیبی داده‌ایم که همه بانک‌ها بتوانند دراین طرح مشارکت داشته باشند، اما عاملیت کار نقل‌وانتقال فقط توسط همان دو بانک ملت و کشاورزی انجام می‌شود.

نگرانی برای کمبود ارز نداریم
معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد که در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز نگرانی برای کمبود ارز وجود ندارد، چرا که معاملات در این مرکز الکترونیکی است.
کیانی راد با تاکید براین‌که نگرانی از کمبود ارز در این مرکز بی‌مورد است، گفت: ذخائر ارزی ارز امروز به‌طور بی‌سابقه‌ای بالا است و در این باره نباید نگران بود.
وی افزود: باید اجازه داد تا مدتی از فعالیت مرکز مبادله‌ی دارندگان و متقاضیان ارز بگذرد، اما من معتقدم تا ۱۵ روز بعد از آغاز فعالیت این مرکز نتایج آن در بازار مشخص می‌شود.
معاون ارزی بانک مرکزی درباره‌ی نحوه محاسبه نرخ ارز در این مرکز نیز گفت: پس از در نظر گرفتن سبدی از ارز‌های معامله شده در صرافی‌های مجاز و نه در دست دلالان که معاملات صوری انجام می‌دهند، نرخ اولیه به دست می‌آید و پس از کم‌کردن رقم کارمزد از آن، دو درصد نیز از آن کاسته می‌شود و در نهایت نرخ مرکز به دست می‌آید.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.