افزایش جمعیت یوز پلنگ در پناهگاه میاندشت

۲۸اردیبهشت،

جمعیت یوز پلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم افزایش یافته است.

حسین آبسالان مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم ۸۵۰۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.
وی افزود: جمعیت یوز در ۳۰-۲۰ سال اخیر بدلیل کاهش طعمه این جانور یعنی آهو به شدت کاهش یافته بود که طی برنامه‌ چند ساله توانستیم شنهای روان را به صورت طبیعی در منطقه تثبیت کنیم.
وی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی جمعیت یوز در منطقه میاندشت تصریح کرد: در آذر ماه سال ۹۱ جمعیت یوز پلنگ نسبت به آذر ماه سال ۹۰ حدود ۶۰ درصدی افزایش داشته است.
آبسالان افزایش جمعیت آهو را از دلایل افزایش یوز پلنگ در منطقه دانست و گفت: افزایش امکانات و گشت و کنترل پاسگاههای محیط بانی از دیگر دلایل افزایش جمعیت یوز در این منطقه است.
وی ادامه داد: در شهریور سال قبل تله‌ ی یک ماده یوز را به همراه سه توله‌اش در منطقه تصویر برداری کرد. در ۱۳ فروردین امسال هم ۶ قلاده یوز پلنگ دیده شده و در چند روز قبل نیز ۴ یوز در محیطهای مختلف و آبشخورها دیده شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطر نشان کرد: ملاحظه متوالی یوزها در منطقه میاندشت نشانه خوبی است که این جانور را از خطر انقراض دور نگه می‌دارد و از طرفی تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و احیای این حیوان به ثمر رسیده است./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.