افزایش ذخایر سوخت ایران به ۱۲٫۸ میلیارد لیتر

جام جم آنلاین: یک مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به افتتاح و راه اندازی ۵ انبار جدید نفتی در سالجاری، اعلام کرد: ظرفیت ذخایر سوخت مایع ایران به ۱۲٫۸ میلیارد لیتر افزایش می‌یابد.

“حیدر شمسی” درباره آخرین وضعیت ساخت انبارهای جدید نفت در ایران، گفت: در حال حاضر ساخت انبارهای جدید نفتی در استان‌های مختلف کشور در دستور کار قرار دارد و ابتدای سالجاری هم طرح توسعه انبار نفت نظامیه اهواز به طور رسمی افتتاح شده است.

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه بر اساس روند پیشرفت اجرایی پروژه‌های مختلف پیش بینی می ‌شود تا پایان سالجاری ۴ انبار جدید نفتی در مدار بهره برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: همچنین امسال طرح توسعه انبار نفت گرگان هم راه اندازی خواهد شد.
 
این مقام مسئول، افزود: انبارهای نفتی کرمان با ظرفیت ۳۴۵ میلیون لیتر، انبار نفت ارومیه با ظرفیت ۱۲۰ میلیون لیتر، انبار نفت جدید ماهشهر با ظرفیت ۳۰۰ میلیون لیتر، انبار نفت ملایر با ظرفیت ۷۰ میلیون لیتر و طرح توسعه انبار نفت گرگان شامل ساخت یک دستگاه مخزن فرآورده با ظرفیت ۲۰ میلیون لیتر و تاسیسات جانبی راه‌اندازی می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت انبار نفت جدید بیرجند با ظرفیت ۱۰۰ میلیون لیتراز بیش از ۷۵ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است، اظهار داشت:همچنین هم اکنون ساخت انبار نفت شیراز با ظرفیت ۱۶۰ میلیون لیتر دارای ۷۵ درصد پیشرفت ساخت است.
 
شمسی در خصوص رعایت ضوابط و دستورالعمل پدافند غیرعامل در ساخت انبارهای نفت بیان کرد: در ساخت و راه اندازی تمامی انبارهای ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی  مقررات پدافند غیرعامل و الزامات زیست محیطی طراحی و اجرا می شود.
 
وی با اعلام اینکه حتی طرح مقاوم سازی انبارهای نفت، ساختمان‌ها و تاسیسات پخش فرآورده‌های نفتی با استفاده از آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله و دستورالعمل‌های اعلامی از طرف مهندسی ساختمان در حال اجرا است، تبیین کرد: در شرایط فعلی مطالعات اولیه، مشخصات و مقاومت خاک و زمین (ژئوتکنیک)، امکانات رسید فرآورده، نیاز منطقه به سوخت، استراتژیک بودن انبار (ژئوپولتیک) در شکل گیری پروژه نقش دارند.
 
افزایش ذخایر سوخت به ۱۲٫۸ میلیارد لیتر
 
مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: به‌منظور افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل، نفت سفید و سوخت هواپیما در کنار ساخت انبارهای جدید نفت، ساخت و راه اندازی مخازن جدید در انبارهای موجود هم در دستور کار قرار گرفته است.
 
به گفته وی هم اکنون آخرین مراحل ساختمان و نصب یک دستگاه مخزن ۲۰ میلیون لیتری در انبار نفت قم، ۲ دستگاه مخزن ۵٫۷ میلیون لیتری در انبار نفت بجنورد، یک دستگاه مخزن هشت میلیون لیتری در انبار نفت سمنان، مخزن ۴۰ میلیون لیتری در انبار نفت زاهدان، ۵ دستگاه مخزن در مجموع با ظرفیت ۱۴۰ میلیون لیتر برای ذخیره سازی نفت کوره در انبار نفت اراک در حال انجام است.
 
شمسی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های مختلف نفتی کشور به ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر می رسد، خاطرنشان کرد کرد: پیش بینی می شود تا پایان فعالیت دولت دهم ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور به بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر افزایش یابد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای انجام مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی مخازن جدید در انبارهای موجود نفتی حدود ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، بیان کرد: همچنین برای ساخت و راه اندازی انبارهای جدید نفتی بیش از ۲۷۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شده که با مشارکت پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی در حال انجام است.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.