افزایش سوءمصرف الکل

جام جم آنلاین: بنابر آمارهای رسمی فقط در ۱۱ روز از خرداد امسال، هفت‌نفر در کشور به خاطر سوء‌مصرف الکل جان خود را از دست داده و ۱۷ نفر نیز دچار مسمومیت الکل شده‌اند.

تعمیم این عدد و رقم به کل روزهای سال می‌تواند دلیل نگرانی و هشدارهای اخیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش سوءمصرف الکل در جامعه را نشان دهد.

مطابق آمار رسمی فرماندهی مرزبانی کشور نیز در سال گذشته، میزان مشروبات کشف شده در کشور نسبت به سال ۸۹ افزایش ۶۹ درصدی داشته است و در همین سال پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بیش از ۸۰۰ راننده پرخطر و حادثه‌ساز را به دلیل مثبت بودن تست اعتیاد و الکل از رانندگی محروم کرد که ۴۳ نفر از آنها زن بودند.

با این تفاسیر از سال ۸۸ واحد پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء‌مصرف الکل در وزارت بهداشت شکل گرفته است.

از سال ۸۹ نیز بررسی تحت عنوان «تخمین سایز سوء‌مصرف‌کنندگان الکل و مواد در کشور» آغاز شده و جمع‌آوری اطلاعات مربوط نیز از سال ۹۰ ادامه دارد.

اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که باقر لاریجانی، رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت نیز در این باره می‌گوید: باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی چون دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم.

با همه هشدارهای موجود، روز گذشته معاون دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت به ایسنا گفت: در مباحث مربوط به کنترل و مبارزه با سوء‌‌مصرف الکل هیچ بودجه‌ای پیش‌بینی نشده است.

این خبر نشان می‌دهد که همه برنامه‌های عنوان شده با بودجه اندک و به شکل کج‌دار و مریزی در حال اجراست، در‌حالی که هیچ‌گاه به شکل رسمی در خصوص مصرف الکل در کشور اطلاع‌رسانی نشده و بدون بودجه نیز نمی‌توان یک آسیب اجتماعی را کنترل کرد بنابراین لازم است به بحث سوء‌مصرف الکل در کشور به شکل وسیع‌تر و بازدارنده‌تری نگاه شود.

مستوره برادران نصیری -‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.