افزایش نرخ ازدواج در ایران

محزون در گفت‌وگو  واحد مرکزی خبر افزود: کشورمان در میان ۲۶ کشور در منطقه بعد از تاجیکستان بالاترین نرخ ازدواج دارد که نشان می‌دهد نرخ ازدواج روند رو به رشد و در مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته روند بسیار خوبی دارد.

محزون، تعداد ازدواج‌هایی را که در سال گذشته به ثبت رسیده است، ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ مورد اعلام کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد، در هر روز ۲ هزار و ۳۹۵ ازدواج و در هر ساعت به طور متوسط ۱۰۰ مورد ازدواج به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که در سال گذشته به ازای هر هزار نفر جمعیت، یازده و هفت دهم درصد ازدواج به ثبت رسیده است، گفت: این شاخص در استانهای مختلف از جمله خراسان شمالی با ۱۴ و هشت دهم درصد، زنجان با ۱۴ و هفت دهم درصد و اردبیل با ۱۴ و چهار دهم درصد متفاوت است.

محزون همچنین با بیان این‌که از سال ۸۸ تا ۱۳۹۰ میزان شاخص رشد طلاق از ۱۳ و هشت دهم درصد به ۴ و یک دهم درصد کاهش داشته است، ابراز امیدواری کرد: در سالهای آینده، میزان رشد طلاق کاملا متوقف شود.

وی گفت: در سال گذشته، ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ مورد طلاق به ثبت رسیده است.

محزون در ادامه تصریح کرد: نرخ ثبت واقعه ازدواج و طلاق در ایران، یعنی حاصل تقسیم آمار سالانه هر واقعه بر جمعیت کشور، در سال ۱۳۹۰ به ترتیب برابر با ۱۱٫۷ و ۱٫۹ در هزار نفر بوده که به عبارت دیگر به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور، این تعداد ازدواج و طلاق به ثبت رسیده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: عوامل مختلفی بر این دو شاخص تأثیرگذار است که از جمله آنها می‌توان به میزان جوانی جمعیت، فرهنگ و آداب و رسوم، سن قانونی ازدواج و مسائل اجتماعی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: نرخ ازدواج کشورمان بعد از تاجیکستان از تمام کشورهای منطقه که این شاخص برای آنها ارائه شده و حتی از تمام کشورهای توسعه‌یافته مورد بررسی، بیشتر است.

محزون گفت: این شاخص برای کشور فرانسه ۳٫۹، کانادا ۴٫۵، آلمان ۴٫۷، نروژ ۴٫۸، ژاپن و استرالیا ۵٫۵، چین ۷٫۵، و روسیه ۸٫۵ در هزار گزارش شده است.

وی افزود: بر اساس همین مطالعه، نرخ طلاق در کشورهای مورد بررسی، برای روسیه ۴٫۵، فنلاند ۲٫۶، کره جنوبی ۲٫۵، نروژ ۲٫۴، آلمان و استرالیا ۲٫۳، فرانسه ۲٫۱ و ژاپن ۲ درهزار است.

محزون گفت: شاخص نرخ طلاق در ایران با ۱٫۹ در هزار از تمامی این کشورها و همچنین برخی کشورهای منطقه مانند قزاقستان، اردن و کویت کمتر است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.