افزایش «افسردگی» و «اضطراب» بین معلولان طی پاندمی کرونا

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به مشکلات روانشناختی معلولان طی ۱.۵ سال گذشته، گفت: در حال حاضر با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹، درگیری معلولان با مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب بیشتر شده و در این بین اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات روانشناختی این افراد کافی نبوده است.

افزایش «افسردگی» و «اضطراب» بین معلولان طی پاندمی کرونا

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر امین رفیعی‌پور همزمان با روز جهانی معلولان با بیان اینکه پس از پاندمی کووید ۱۹ معلولان نیز همانند همه مردم زمان بیشتری را در منزل سپری کردند و از این رو مشکلات روانشناختی آنها نیز بیشتر شده است، اظهار کرد: در این ایام کاهش ارتباطات اجتماعی در بین معلولین به ویژه معلولان شنوایی و دیداری منجر به گوشه گیری، افسردگی و کاهش خلق این افراد شد به‌طوری که خانه نشین شدن معلولان باعث شد آنها از جامعه دورتر شده و در نهایت مشکلات روانشناختی آنها نیز بیشتر شود و تعاملات کمتر و فشارهای روانشناختی بیشتری را تجربه کنند.

این روانشناس با بیان اینکه احتمال درگیری با مشکلات روانشناختی در بین معلولان به خودی خود به نسبت سایر افراد بیشتر است، ادامه داد: در مدت پاندمی کووید ۱۹، درگیری با اختلالات اضطرابی و افسردگی در بین معلولان بیشتر دیده می‌شود و این امر در نگرش و باور آنها نیز اثرگذار است. از سوی دیگر پاندمی کووید ۱۹ در روابط اجتماعی و خانوادگی معلولین تاثیرات انکار ناپذیری داشته و این افراد فشارهای زیادی را در این مدت تحمل کرده‌اند.

به گفته رفیعی پور، اقدامات انجام شده برای حضور بیشتر معلولین در جامعه کافی نیست و در کلان شهرها تصمیمات کافی برای مناسب سازی مبلمان شهری و سهولت حضور این افراد در جامعه گرفته نشده است.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: در واقع تا کنون فکر خاصی برای معلولین نشده و باید برای رفع مشکلات معلولین فکر اساسی کرد. باید منبع اصلی این مشکلات شناسایی و بر طرف شود. در گام اول اگر بتوانیم مبلمان شهری را اصلاح کنیم مشکلات روانشناختی این افراد نیز کمتر می‌شود چراکه اینگونه معلولین بیشتر وارد اجتماع شده و افسردگی و اضطرابشان کاهش می‌یابد.

وی معتقد است که با افزایش اعتماد به نفس معلولان این امکان وجود دارد که این افراد بسیار مفیدتر در جامعه ظاهر شوند.

این روانشناس با اشاره به لزوم الگو سازی برای معلولان جهت افزایش اعتماد به نفس آنها، خاطر نشان کرد: در این راستا می‌توان قهرمانان و تیم‌های موفق ورزشی معلولان را برای این عزیزان الگو قرار داد. باید این تفکر را در جامعه ترویج دهیم که معلولیت محرومیت و ناتوانی محض نیست. از سوی دیگر باید برای مشکلات شغلی و حرفه‌ای آنها نیز فکری کرد تا فشار روانی این افراد کمتر شود.

رفیعی پور در پایان سخنان خود به لزوم تغییر باورهای اشتباه در مورد معلولیت نیز اشاره و تاکید کرد: از جمله اهداف روز جهانی معلولان آگاه سازی مردم و تغییر ذهینت آنها نسبت به معلولین است تا همه بدانند یک انسان معلول توانایی هایی دارد و نباید با ترحم به آنها نگاه شود. باید این موارد را انگ زدایی کرد تا مردم باور کنند معلولان نیازمند ترحم نیستند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.